Mia, zon 3
Hej alla!

Ska förhoppningsvis gräva damm inom en snar framtid, och har då lite frågor....

Där den ska ligga var det sjöbotten för bara ca 100 år sedan. Det är ganska nära sjönivån idag också (själva sjön ligger ca 50 m bort). Jorden är ren lera, och väldigt kompakt. Går det att bara gräva en damm utan att lägga duk eller gjuta? Kan man testa på något sätt?

Helst vill jag slippa filter, pumpar etc. Hur klarar man det bäst?

Tacksam för alla svar!
Kramar
/Mia
MariaS
Utan dammduk eller någon annan "spärr", lär du få ganska grumligt vatten. Har en bekant som har en naturdamm, med eget tillflöde i botten. Denna dammen är aldrig klar. Filter är det heller ingen ide att sätta in i denna typ av dammar, eftersom de slammar igen omedelbart.
däremot brukar det gå bra att ha fiskar, men det är sällan man ser dem i grumlet.

MariaS
Ina
Vi har en gammal brand-damm som vi inte har några filter/pumpar i. Vattnet är ibland klart, ibland extremt grumligt. Dammen har ett mycket rikt djurliv, massa "vattenbaggar", sländlarver och mängder med vattenödlor!! Det är ju inte lika "tjusigt" som i omsorgsfullt anlagda dammar med filter och fontäner, man jag tröttnar inte på att sitta och kika på livet som myllrar i den!!
Tesa
Min damm är grävd rätt i leran ....en bäck fyller på med vatten när det regnat och det finns ett källuppskott också....så länge jag inte rör i dammen med vattenkannor och är där och gräver så är allt vattnet ganska så klart.....
En sån här "lerdamm" håller "för alltid" dessutom så länge den inte torkar ut.....det finns exempel på lerdammar från medeltiden som fungerar än idag.....
I min damm hade jag tänkt att lägga ett lass grus i botten..leran äter säkert upp det så småningom men då får jag väl lägga dit ett till......och en annan variant är att lägga markduk på botten och sedan grus uppepå....vet en som gjort så för att få en sandstrand i en annars dyig sjö....
Mia, zon 3
Kan ni inte lägga in lite bilder på era "naturliga" dammar? Nyfiken...... wub.gif
Mocca
Denna dammen grävdes ut tidigt i våras......var tidigare ett sumphål, gammal damm......Långt ifrån färdig, men ändå....smile.gif

Tesa
Här är en bild på min lerdamm...den fortsätter i en smal kil åt vänster en bit och in i en vägtrumma och hela vägen under ..vägen wink.gif .....
Årets stora projekt är att få lite ordning på omgivningen runt omkring....

Dämningen är gjord med två stora stenar från en gammal bro och så fyllde jag en torrblandning med cement för att täta emellan och det har fungerat bra.
Viveka
Jag har en ca 400 m2 stor naturdamm, som bara är utgrävd i lågpunkten av ett parti med lergrund. Den håller vatten bra, men över ett år kan det variera kanske 30-40 centimeter i höjd, högst är det på vårvintern, sedan sjunker det under sommaren. Det varierande vattenståndet är nånting man får leva med, att fylla på en såpass stor damm är inte realistiskt. Vatttnet är mörkt, men klart (utom när björkar och tallar ryker) och både näckrosor, svärdslilja och annan strandvegetation frodas i leran.

Om jag var du skulle jag bara gräva ut dammen och fylla den med vatten först, för att se om den håller tätt. Om vattnet inte stannar kvar, kan du ju alltid lägga på dammduk efteråt, men det troliga är att den håller tätt när det är ren lerbotten. Var bara beredd på att det kan ta upp till ett år innan vattnet klarnar i en grävd naturdamm, men slutresultatet brukar bli fint.

Trots allt är ju en naturdamm... naturligare... smile.gif
stefan-karpedreng
her er min nygravede sjö ca 30 x 20 meter og imellem 2,5 og 3 meter dyb på det dybeste sted!! har planer om at der skal sættes vildtkarper ud i dammen. der kommer snart nye billeder til, da der allerede er ca 1,5 meter vand i sjöen efter vores "flotte" sommer
http://webu.mail.tdconline.dk/webmail/view...824517958684346
Mia, zon 3
Stefan och Mocca - jag döööör av nyfikenhet, kan inte se era bilder!!???!
Lena N
CITAT (Mia @ zon 3,20-08-2004, 09:50)
Stefan och Mocca - jag döööör av nyfikenhet, kan inte se era bilder!!???!

Även jag skulle uppskatta att få se bilderna. smile.gif
stefan-karpedreng
jeg kan ikke finde ud af at ligge billderne over fra min email!!! nogle der kan hjælpe? ps har lige lukket en 12600 gr karpe ud i sjöen nøøøøøøj hvor er den stor, har desværre ikke fået fremkalt billederne af den endnu!!
kerstin z5-6
Du sparar bilderna på din dator -inte email
Därefter följer du instuktionerna på fotoalbumet smile.gif
Hoppas det går bra , annars hör av dej igen
stefandenmark
så lykkes det endelig at vise min nye sjö!!! den blev gravet i sommers
http://www.stefan-jespersen.dk.upfrontweb.com/
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon