Malin Turinna
Jag har en väldigt sandig jord och tänker försöka blanda i lite lera. Jag har dessutom anlagt ett Sedum-tak på min sommarstuga som torkar så förfärligt fort så även där vill jag sprida ut lite fukthållande lera.
Jag har hittat ett företag som säljer ler-granulat, men det ligger så långt bort att frakten kostar mer än leran. Sedan har jag sett att man använder ler-mjöl vid kakelugnsbygge, men är osäker på om det går att använda.
Kan någon tipsa mej om finkornig lera på säck i stockholmsområdet?
Hälsar Malin
Nutten
Om du nu har en sandig jord och tänker blanda i lera, så kommer du få cement...det bästa när man har en sandig jord är att blanda i torvmull/kompost! Då får du en bättre struktur på jorden.
KURT
På tak kan man också lägga stenull som underlag till jorden så behåller det fukten bättre. Se tex:

http://www.yle.fi/matochfritid/tradgard.php?id=47
Hannele
För buskar gräver jag en grop och fyller på med kogödsel och kompostjord.
Välj växter som trivs där: http://www.odla.nu/artiklar/sandjord.shtml
Malin Turinna
CITAT (KURT @ 10-06-2004, 11:16)
På tak kan man också lägga stenull som underlag till jorden så behåller det fukten bättre. Se tex:

http://www.yle.fi/matochfritid/tradgard.php?id=47

Tack för snabba svar!
Jag har en stenullsmatta under sedumen som heter "Grodan" men taklutningen är 27 grader så den håller inte fukt nog bra, så jag tänkte att lergranulat/mjöl på den jorden (som till största delen består av uppocknervänfa gräsmattor (matjord) skulle göra fuktighetshållar-susen!
Malin Turinna
CITAT (Nutten @ 10-06-2004, 11:02)
Om du nu har en sandig jord och tänker blanda i lera, så kommer du få cement...det bästa när man har en sandig jord är att blanda i torvmull/kompost! Då får du en bättre struktur på jorden.

Det har du nog rätt i!

Det största problemet är nog taket då, som inte håller fukten, (se mitt svar hlite lägra ner) och jag hade inte tänkt behöva vattna mitt tak varje dag (grannarna tror jag är tokig när jag står på stege med vattenslang och vattnar... taket!)
Hannele
Ätligen Trädgård visade en fuktmatta man ska ha under en sedum-matta.

Sedum-matta säljs av Terra Tec AB, 044-765 50, http://www.terratec.se/
Dom har säkert fuktmatta också.
andreas i uppsala
malin jag är riktigt avundsjuk på din sandjord tongue.gif Det finns inget bättre än sandjord. Själv har jag hemsk blålera som förstör allt. Jag har försökt med allt men det går inte. Jag hatar den så förbannat mycket mad.gif det går knapp att gräva i jorden. Jag förstår inte hur träd och andra växter ens kan överleva här
KURT
Är det stor lutning så tror jag inte det har någon betydelse vad man har för fukthållande matta eller jord/torv under. Finns det inte sedumarter som tål torka bättre? Gräs och örter brukar ju kunna få det alltför torrt på tak, men jag aldrig hört att man skall behöva vattna sedumväxter.
Katti med torpet
Har precis också lagt, inte ett sedumtak, men väl ett grästak.
Så det där med vattning känner jag igen.
Efter 1:a veckan insåg jag tillslut att handvattna inte funkade bra. Det blev för ojämt och att stå och vattna i 20 minuter för hand känns väääldigt länge. Resultatet blir att man slarvar.
Efter att ha satt ditt en vattenspridare istället mår både gräset och jag bättre. Nu vill man ju kanske inte ha en vattenspridare på taket jämt men jag funderar faktiskt på att skaffa en så'n där slang med små hål som kan få ligga uppe på nocken jämt, själva kopplingen drar jag ner till ett hörn så den inte syns men vid behov är det bara att ansluta vattenslangen, kan ju till och med vara timerstyrt.
Ett av problemen är att just nocken är mer utsatt för torka eftersom vattnet rinner neråt sidorna. Genom att placera en droppslang vid nocken tror jag att det blir en bättre fördelning av vattnet, ner till kanterna kommer det ju tillslut i alla fall. rolleyes.gif
MRLINDELL
Håller med dig Andreas, riktigt bra jord skall vara lättare och innehålla sand. Har man lera blandar man ner torv och sand. Jag beställde 20 kbm jord som man normalt använder till golfbanor som innehåller mera sand än den sk blandade jorden som trädgårdsmästarna säljer med typ 35% torv och resten dålig matjord (kvickroten får man gratis).
Malin Turinna
CITAT (andreas i uppsala @ 10-06-2004, 12:42)
malin jag är riktigt avundsjuk på din sandjord tongue.gif Det finns inget bättre än sandjord. Själv har jag hemsk blålera som förstör allt. Jag har försökt med allt men det går inte. Jag hatar den så förbannat mycket mad.gif det går knapp att gräva i jorden. Jag förstår inte hur träd och andra växter ens kan överleva här

Jag vet hur det känns med styv lera, hade det på min fd. kolonilott. Varenda litet ogräs måste grävas upp med spade och det är mycket svårare att förbättra än sandjord.

Men, trösta dig med att alla kålväxter gillar det, rabarber och även, upplever jag, aklejor och vissa andra blommor.

Ge inte upp!
Malin Turinna
CITAT (KURT @ 10-06-2004, 12:48)
Är det stor lutning så tror jag inte det har någon betydelse vad man har för fukthållande matta eller jord/torv under. Finns det inte sedumarter som tål torka bättre? Gräs och örter brukar ju kunna få det alltför torrt på tak, men jag aldrig hört att man skall behöva vattna sedumväxter.

Nej sedum är extremt torktåliga! De går tom i "vila" för att överleva torkperioder. Men såklart vill jag ha ett frodigt och BLOMMANDE (vissa sedumblommor är underbara) Taket är också fortfarande under etableringsfas och rötter måste ju ha lite fukt för att vilja växa. Sedan är taket belägen i ett blåsigt och soligt ställe i skärgården så även om det regnat ordentligt är taket knustorrt efter en dag.
Malin Turinna
CITAT (Katti med torpet @ 10-06-2004, 12:49)
Har precis också lagt, inte ett sedumtak, men väl ett grästak.
Så det där med vattning känner jag igen.
Efter 1:a veckan insåg jag tillslut att handvattna inte funkade bra. Det blev för ojämt och att stå och vattna i 20 minuter för hand känns väääldigt länge. Resultatet blir att man slarvar.
Efter att ha satt ditt en vattenspridare istället mår både gräset och jag bättre. Nu vill man ju kanske inte ha en vattenspridare på taket jämt men jag funderar faktiskt på att skaffa en så'n där slang med små hål som kan få ligga uppe på nocken jämt, själva kopplingen drar jag ner till ett hörn så den inte syns men vid behov är det bara att ansluta vattenslangen, kan ju till och med vara timerstyrt.
Ett av problemen är att just nocken är mer utsatt för torka eftersom vattnet rinner neråt sidorna. Genom att placera en droppslang vid nocken tror jag att det blir en bättre fördelning av vattnet, ner till kanterna kommer det ju tillslut i alla fall. rolleyes.gif

HA, Ha Ha! Gud vad roligt! Jag har precis själv inhandlat en sådan där platt slang med tre kanaler som har små hål i sig för att placera just på taknocken OCH (försöker jag förklara för alla mina vänner som är supertrötta på trädgårdstokige Malin) ska ansluta en slang till den som leder ned och sitter fast på vägg så att jag med ett enkelt handgrepp kan koppa på bevattning.

Kul att fler är galna. Man kan ju tycka att man har sjå nog med en trädgård... så skaffar man ett tak!
Malin Turinna
CITAT (Hannele @ 10-06-2004, 12:06)
Ätligen Trädgård visade en fuktmatta man ska ha under en sedum-matta.

Sedum-matta säljs av Terra Tec AB, 044-765 50, http://www.terratec.se/
Dom har säkert fuktmatta också.

Hej Hannele.

Jag försöker men kan inte hitta artikeln på Äntligen trädgård. Har läst massor om växttak, men vill gärna läsa mer! Skulle du inte vilja maila länken till just den sidan?

Hälsar Malin
Hannele
CITAT (Malin Turinna @ 10-06-2004, 15:24)
Jag försöker men kan inte hitta artikeln på Äntligen trädgård. Har läst massor om växttak, men vill gärna läsa mer! Skulle du inte vilja maila länken till just den sidan?

Jag minns bara att jag såg, när Erik Blomqvist lyfte på sedum-mattan,
för att visa den fuktighetshållande mattan under.
Bra med Äntligen Trädgård är, att de visar massa nya fiffiga produkter, som man inte hört talas om.

Kolla länken jag gav, dom som säljer sedum-mattor.
Den unika dränerings- och fukthållande matta heter FlorDepot.

Olika sedum-tak: http://www.terratec.se/minwebbplats/Uppbyggnad.pdf
Detaljer: http://www.terratec.se/minwebbplats/Sedumtak.pdf

MRLINDELL
Blir det inte billigare och enklare att använda vanliga bevattningsmattor med några cm torv emellan för att bevara fukten, det borde vara ännu bättre och sådant har man hemma eller är lätt att få tag på.
andreas i uppsala
Jag har använt mig av allt, kogödsel, skånsk mylla(mycket bra),vanlig plantjord, grus, sand, medelhavslera, mm. Bäst tycker jag skånsk mylla har varit. Det värst är att det r så trögt att gräba i lerjord och särskilt när det ligger fullt med krukskärvor, tegelstenar,kakel och annat i jorden som försvårar grävandet. Det är extra svårt när det regnat. Jag hatar lerjorden den dödar mina växter mad.gif Jag måste verkligen börja med ett stort projekt innan ajg börjar plantera och det är att tippa 200 ton skånsk mylla ovanpå allt.
eva-louise, S-Halland
Hej
Jag har också sandjord, jag köper lera i påse för vattenväxter i växtbutik som säljer vattenväxter, blandar man lera med kompost eller kogödsel i sandjorden blir det inte cement. Eva-Louise
Cilla
Kul med era växttak! Jag har lagt ett på lillstugan och hoppas att hinna lägga ett på storstugan i sensommar.

Jag har använt torv som fuktighetshållare och det har fungerat bra. VegTech har du säkert varit i kontakt med - de ligger i Småland men skickar gröntak och utrustning överallt i landet. De sår sina sedummattor, ängspartier mm i kokosmatta. För att lösa problemet med att mattorna glider ned vid större lutningar använder de en ståltrådsförsedd fibermatta.

På lillstugan med ca 25 graders lutning använde jag växter jag redan hade i marken och "sydde" fast dem i torvsäckarnas rutnät med hampasnöre. Billigare, mer arbetskrävande men lika effektivt.

Av deras sedumarter har två överlevt där jag testat att lägga dem på riktigt heta, torra ställen på marken. Om några dör ut kan man fröså i nya - eller helt fräckt lägga ut bitar av en matta ovanpå det som dött. På så sätt får man lite tjockare underlag också...
andreas i uppsala
Nu har jag fixat lerjorden tongue.gif idag plantera jag 4 växter.De fick dela på 150 liter torvmull och 20-25 kilo stinkande planteringsjord(vanlig säck). Näsyta gång något åker i jorden blir det ytterligare 150 liter torvmull. Nu ska jag nästan enbart använfda det. sand,trovmull, skånsk mylla ska det va biggrin.gif
Malin Turinna
CITAT (Hannele @ 10-06-2004, 15:33)

Bra med Äntligen Trädgård är, att de visar massa nya fiffiga produkter, som man inte hört talas om.

hmm... floor depot... ser riktigt bra ut, måste kolla in! Det är bara det att jag redan betalat ca 5.000:- för Grodan (stenullsmattan) men jag är inte alls nöjd, den dränerar och håller inte alls fukten så bra som jag hoppats.

Vem är Erik Blomqvist?

Undrar Malin som är SÅ tacksam för att ni verkar ha kunskaper och tips i detta lite udda ämne.
Malin Turinna
CITAT (andreas i uppsala @ 14-06-2004, 00:45)
Nu har jag fixat lerjorden tongue.gif idag plantera jag 4 växter.De fick dela på 150 liter torvmull och 20-25 kilo stinkande planteringsjord(vanlig säck). Näsyta gång något åker i jorden blir det ytterligare 150 liter torvmull. Nu ska jag nästan enbart använfda det. sand,trovmull, skånsk mylla ska det va biggrin.gif

Du, jag tänkte att ännu ett bra alternativ kunde vara att göra upphöjda trädgårdsland så att du inte behöver gräva ned den fina dyra jorden så djupt i äckel-leran. Då kan växterna få en bra bit finare jord innan de tar sig ned till leran med de djupaste rötterna.
Djupgräv leran ORDENTLIGT på hösten, lägg gärna över all blast och sådant du får i form av gröngödsling i trädgården. Låt de stora lerkockorna ligga för att frysa sönder under vintern så har du en mer lucker grund till våren. Blanda ut bara lite med finjord och sedan på våren anlägg landet ovanpå till våren.

Kan det vara något?
Malin Turinna
CITAT (Cilla @ 14-06-2004, 00:38)
Kul med era växttak! Jag har lagt ett på lillstugan och hoppas att hinna lägga ett på storstugan i sensommar.

Jag har använt torv som fuktighetshållare och det har fungerat bra. VegTech har du säkert varit i kontakt med - de ligger i Småland men skickar gröntak och utrustning överallt i landet. De sår sina sedummattor, ängspartier mm i kokosmatta. För att lösa problemet med att mattorna glider ned vid större lutningar använder de en ståltrådsförsedd fibermatta.

På lillstugan med ca 25 graders lutning använde jag växter jag redan hade i marken och "sydde" fast dem i torvsäckarnas rutnät med hampasnöre. Billigare, mer arbetskrävande men lika effektivt.

Av deras sedumarter har två överlevt där jag testat att lägga dem på riktigt heta, torra ställen på marken. Om några dör ut kan man fröså i nya - eller helt fräckt lägga ut bitar av en matta ovanpå det som dött. På så sätt får man lite tjockare underlag också...

Ja Veg Tec känner mej vid det här laget, så även Garden Acquatica som säljer deras produkter i V-haninge.

Kokosmatta visste jag inte, det var ju en superidé. Nylonfibernät är det som de använder som armering. Det går att köpa en liknande (Vec Tec säljer inte sin) på Grdn. Aquatica, men den är fasligt dyr, 90:-m2 vilket skulle bli nästan 6.000:- för mitt lilla tak.

Jag är oroad för att sedummattan skall glida ner så jag har försökt att hitta olika lösningar för att armera den. Ännu är den armerad av gräsrötterna, för jag har sått sedumet på uppochnervända färdiga gräsmattor, men när gräsrötterna ger vika...? Ett litet hopp är att sedumrötterna växer ned i stenullsmattan och därmed armerar sig själva, men jag tror inte att dessa de minsta av sedumsorterna har såpass kraftiga rötter.

Har man inte nog att oroa sig för så kan man lätt skaffa sig...
Malin Turinna
CITAT (Hannele @ 10-06-2004, 15:33)

TERRA TEC!!! Varför har jag inte pratat med dej förut??? Dom hade ju allt jag precis behöver!!! Jag har bara pratat med Veg Tech och de har inte all så mycket bra lösningar, framförallt INGEN lösning som fungerar på taklutning över 25 grader.
Hmm.. måste jag börja om nu tro?

Jäklars! (betyder typ: Tack för tipset!)
Tirre
Erik Blomqvist är trädgårdsmästaren som planerar och gör "förvandlingsnumren" i "Äntligen trädgård".
Den fukthållande mattan kommer mycket riktigt från TerraTec - förstahandsinfo från programmets producent...

Om man vill veta mer om just det som användes i programmet kan man maila till den här adressen:

torgny.terratec@telia.com

Lycka till med taket!
Malin Turinna
CITAT (Tirre @ 16-06-2004, 11:38)
Erik Blomqvist är trädgårdsmästaren som planerar och gör "förvandlingsnumren" i "Äntligen trädgård".
Den fukthållande mattan kommer mycket riktigt från TerraTec - förstahandsinfo från programmets producent...

Om man vill veta mer om just det som användes i programmet kan man maila till den här adressen:

torgny.terratec@telia.com

Lycka till med taket!

...och jag som skrutit så med hur bra det är att vara utan TV (den gick sönder i våras och inte ersatts för det var så skönt utan, speciellt när man vill pyssla med annat) men åh vad jag är ledsen för att jag missat detta avsnitt av Äntligen trädgård och andra trädgårdsprogram.

Så du känner producenten... har han en video av sitt programavsnitt tro?
MimE
Andreas,
Slipper du inte lerjorden i din nya trädgård? Den som låter så fin...

Malin (och ni andra),
Vad är minsta lutningen man bör ha för att plantera på ett tak?
Vi har ett gammalt förråd/uthus som vi måste göra om taket på och nu när ni pratar om era tak så blir jag så sugen.

/Mimmi
Malin Turinna
CITAT (MimE @ 16-06-2004, 12:11)
Andreas,
Slipper du inte lerjorden i din nya trädgård? Den som låter så fin...

Malin (och ni andra),
Vad är minsta lutningen man bör ha för att plantera på ett tak?
Vi har ett gammalt förråd/uthus som vi måste göra om taket på och nu när ni pratar om era tak så blir jag så sugen.

/Mimmi

Åh, det går att ha ett alldeles platt tak! Men då måste du använda dig av ett annat underlag, ett som är superränerande. Gå in på www.vegtech.se
Du ska ha "Nophadrain"

Om stommen på ditt förråd är någorlunda kraftigt kan du även anlägga ett Sedum-ört-matta eller ett sedum-ört-gräs-matta, de är ljuvliga, men tyngre!

Nu är du fast i takvegetationsträsket, jag lovar.
Tirre
CITAT (Malin Turinna @ 16-06-2004, 11:53)

Nja, känner och känner... Har kontakt med honom i mitt jobb, så jag ringde helt enkelt och frågade.
(Programmet har ju ingen egen hemsida på tv4.se - vilket är helt obegripligt! - så infon fanns inte där, såg jag när jag gick in för att kolla.)

Videokopior lämnar TV-kanaler inte ifrån sig utan att ta betalt. Rätt mycket betalt, dessutom.
Tirre
CITAT (Malin Turinna @ 16-06-2004, 11:53)

Nja, känner och känner... Har kontakt med honom i mitt jobb, så jag ringde helt enkelt och frågade.
(Programmet har ju ingen egen hemsida på tv4.se - vilket är helt obegripligt! - så infon fanns inte där, såg jag när jag gick in för att kolla.)

Videokopior lämnar TV-kanaler inte ifrån sig utan att ta betalt. Rätt mycket betalt, dessutom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon