Katti med torpet
10-06-2004, 11:28
Jag har under två sommrar blivit allt nyfiknare på en, i mitt tycke, väldigt fin blomma som växer mitt i bland stenskravel och järnvägsräls på sthlms central (Just nu blommar den i banvallen mellan spår 12 och 13, södra delen, för den som är i närheten).
Den finns ju naturligtvis på fler ställen, karga vägrenar och dylika ogästvänliga miljöer , men det är här jag har kommit den närmast.
Den är ca 50 cm hög och består av ett antal stjälkar med vackert blå blommor. Blommknopparna sitter samlade i små "kolvar" (samma princip som en fresia fast i minatyr och jättetätt) som i sin tur sitter längs med stjälkarna.
Jag är usel på vår vilda flora, är det någon som har några idéer om vad det kan vara? Är sugen på att samla lite frön av den men då är det ju bra att veta vad det är innan man släpper den lös i trädgården/ängen.
Katti med torpet
10-06-2004, 12:01
Jaaa!!
Den är det. precis så ser den ut. Färgen och färgförändringen av blomman från knopp till utslagen påminner mycket om lungörten som jag också är svag för.
Då återstår bara att sammla in lite frön och hoppas att de vill gro i min äng. Vet inte om jag kan erbjuda samma snustorra eländiga förhållanden men jag får väl försöka. Någon som har försökt "odla" blåeld?
Vet ni om den är besvärlig på något sätt, invasiv eller så?
Jag har samlat frö och spritt på tomten och nu blommar ett par illande blått. Ett år förkultiverade jag och de var mycket grovilliga.
Håller med om att de är vackra. Blommorna har lite olika blå och ibland lila färg också. Torktåliga som bara den.
Eftersom jag är "halv gotlänning" så är jag uppvuxen med vackra blåeld. Jag tänkte på att de gillar ju säkert kalk eftersom det finns så mycket av dem på Gotland. Där växer de ju mellan kalkstenar i rena sanden. Och ibland utan en droppe vatten på två månader!
lavendel
10-06-2004, 17:00
Blåelden växer lite varstans i Stockholm...ofta just längs spåren till pendeltågen...dom blommade för fullt idag när jag åkte från jobbet!
Det finns gott om dom också på alla ställen där man rört om jorden...byggarbetsplatser....ställen där man lagt upp jordvallar som bullerskydd......varför vet jag inte!
Men..dom är vackra och får mej alltid att längta till Gotland....att gå längs en strand med blåeld och vallmo!!!
Lavendel
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.