|
Jo hej på er... jag har en längre tid smygit omkring i forumets utkanter och sneglat på vad Ni trädgårdskonstnärer diskuterar och funderar över och märker till min fasa att det blir bara mer och mer frågor om saker som en vanlig hobbykille som jag själv inte förstår mig på. Var tog alla "enkla" frågor vägen? Törs inte en nybörjare ställa frågor här inne längre? Jag har massor av frågor, utan att veta om det, märker jag när jag läser igenom alla trådar och insuper kunskap efter förmåga. Men tidigare fanns det mer för alla. Hur vore det med en "Trädgård för nybörjare"-avdelning på forumet där man utan risk för att bli utskrattad (nä, jag vet att ni inte skulle skratta, men ändå) kan ställa sina frågor om hur ofta gräset skall klippas och sånt. En avdelning som för en nybliven trädgårdsintresserad skulle hitta basic-info? Det tycker jag vore bra. :: Tommy
Susanne i Linköping
28-01-2003, 01:04
Men Tommy, inte ska du vara rädd för att fråga! Jag är själv nybörjare, åtminstone nästintill, och jag har aldrig fått några snorkiga svar här när jag frågat om något.
Använd gärna sökfunktionen och leta bland gamla inlägg, gärna även i gamla forumet (länk högst uppe till höger), och se om din fråga redan har besvarats där, jag har lärt mig massor på det sättet sedan jag hittade odla.nu i våras. Om du inte hittar något, fråga på bara!
Sedan är det ju lite lågsäsong just nu, bara de riktigt envisa är inne på forumet och det kanske avspeglas i inläggen.
Hejsan, CITAT Var tog alla "enkla" frågor vägen? Törs inte en nybörjare ställa frågor här inne längre? Att det tidigare fanns "mer för alla" tror jag det berodde på att det inte fanns "småprat" som nu, utan småpratatet blev invävd i frågor o svar. Nu är ju de flesta inläggen i småprat (3944) kl 01:08 och frågorna i de andra avdelningarna tillsammans är bara 971 fler (4915) kl 01:08. Forumteknik ej medräknad. Jag tycker nog att det finns en hel del nybörjare som ställer enkla frågor och får bra svar. När odlingssäsongen börjar på allvar så kommer nog småpratsavdelningen att krympa. (Dyngan behövs till växterna  ) Jag har själv en massa frågor på lut, och kommer att skriva in dem allt eftersom nu. Så var inte blygsam utan ställ dina frågor i respektive avdelning. Det finns en hel del kunniga personer här på forumet som brukar svara och ge bra tips.
Hej Tommy, Låt dig inte avskräckas av de frågor och svar som inte är relevanta för dig! Det är inte så självklart vilka frågor som är nybörjarfrågor och vilka som inte är det. Gräsklippning med maskin kan inspirera till en massa utbyten av erfarenheter som är intressanta också för den som klippt gräs i hela sitt liv.
Vilka som är nybörjare och inte är inte självklart heller - man kan vara mycket erfaren gräsklippare men inte ha en aning om hur man ska beskära träd, eller ha massor av erfarenhet av rosodling men inte veta hur man får prästkragar att ta sig.
Och spana in det gensvar som kommer av breda, öppna frågor av typen "vad kan jag ha för träd/blommor i min trädgård?" Sådana lockar mångas fantasi och svaren blir härliga att läsa!
Känn dig välkommen med vilka frågor eller idéer du än kommer med.
Ja det bästa är väl att sätta igång och fråga istället för att sitta i buskagen och känna dej utanför! Varje gång man frågar om nåt då erkänner man ju samtidigt att man inte vet svaret på frågan så det är ju samma för alla! Här är vi glada! Hälsar Sassa
Att jag är för blyg för att ställa enkla, allmänna frågor stämmer inte. Jag frågar nog när jag vill nåt, men min tanke var snarare på att det över hela linjen blivit skralare med gröngölingar som vädrar pipan.
Men som nån sa - det blir nog mer till våren.
Och att Ni inte är hjälpsamma med att svara på även de mest elementära frågor var inte heller min avsikt att åsyfta.
(Oj va kul det är att försöka krångla till svenskan ibland)
Själv bävar jag för våren eftersom min gräsmatta just nu är renskrapad från allt vad växtlighet heter och därför börjar inse vad jag ställt till med i jobb. Hoppas på en fuktig vår så att gräsfröt gror i sin nya jord...
:: Tommy
CITAT (Tommy @ 28-01-2003, 09:52) det över hela linjen blivit skralare med gröngölingar som vädrar pipan. Jamen det är välan klart. Hänger man här på forumet så blir man ju proffs till sist. Hälsar Sassa
Tommy - var det inte du som grävde upp gamla gräsmattan med maskiner? Sådde du i höstas eller ska du så i vår? Valde du frö - minns vad det stod på fröpåsarna?
Eva Swahn
28-01-2003, 13:06
Lugn Tommy! Här får man vara hur dum som helst!
Jag är nog en av dem som har ställt flest frågor i förhållande till de kvadratmeter trädgård jag har (gamla forumet inräknat). Jag blygs minsann inte för att dryfta min bristande kunskap och några har nog haft roligt åt mina fjolliga hugskott och töntiga frågor. Men trots detta har jag aldrig fått några snorkiga svar.
Sen kan ju inte alla älska alla och ibland kan man få nyp av någon som tycker att man är för vild i trädgården förhållande till sina grannar, att man älskar katter eller hatar sådana för att de bajsar på fel ställen eller att några är mer ekologiskt orienterade än andra. Men dessa diskussioner lutar mer åt att man har olika inställningar till tingen.
Men jag har som sagt aldrig blivit överlägset behandlad av någon på forumet för att mina frågor har varit naiva eller för enkla. Däremot har forumet blivit mitt universitet i ämnet trädgårdskunskap. Jag har lärt mig så otroligt mycket här. Många medlemmar är fantastiskt kunniga - en del till och med proffs - och bjuder frikostigt och tålmodigt på sin kunskap.
Att forumet har många erfarna trädgårdskunniga kan vi nybörjare bara vara tacksamma över, men samtidigt måste också de få utrymme att fråga och ge råd som ligger långt över vår nivå. En vacker dag kanske du och jag är där och kan prata latin med "fint folk"?!
Hälsar en medlem som aldrig har blivit hänvisad till skamvrån med dumstrut på huvudet.
Hannele
28-01-2003, 13:12
En riktig trädgårdsfreak är alltid nybörjare... Ju mer jag lär mej, desto mer upptäcker jag saker jag aldrig hört talas om!
Eva! Såg ett program häromdan som handlade om daggmaskar, där dom förklarade att maskarna kryper runt i regnet för att para sej... Tji fick dom! Önskar att det finns fler som du, med ditt jäklaranamma! Gjorde förresten en s.k. 'evaswahn' förra året...  Jag räddade gamla tegelrör från en av kommunens jordhögar. Dom brukar slänga jordmassor på nåt ställe för att ha till fyllning av hålen dom gräver. Och va 17, inte kunde jag låta så fina tillgångar bara gå till spillo! Men jag kunde bara ta såna rör som låg synliga, hade jag haft en spade med mej skulle samlingen blivit större. Hade nån kommit på mej och frågat vad jag höll på med hade jag bara svarat 'jamen, Eva Swahn brukar....' Bra sagt Hannele!
CITAT (Cilla @ 28-01-2003, 13:06) Tommy - var det inte du som grävde upp gamla gräsmattan med maskiner? Sådde du i höstas eller ska du så i vår? Valde du frö - minns vad det stod på fröpåsarna? Jodå det var jag. En hjlulburen runtomsvängande Cat 206 med breda planeringsskopan skalade av översta lagret mossa/gräs, tog med oönskade buskar med rotsystem, planade till och fixade lite slänter med skrapet. Körningen fram och tillbaks blev minimal och överskottet kördes undan med vår dumper (familjeföretag i byggbranschen) så jag tror inte att tillpackningen man är rädd för blev så allvarlig. Jag har inte hunnit så ännu... det återstår utläggning av matjord och lite annat först, vilket får vänta till i vår. Hade tänkt använda mig av Weibulls Park eller Villa när det gäller fröval, men inte på det hela klar hur jag skall gå till väga i förberedelserna av marken, tex om jag skall lägga sand först och sen matjord, kalka innan eller inte osv. Att det blir mycket jobb är väl det enda jag är säker på. Gräsmattan är på drygt 1000 kvadrat.
Eva Swahn
28-01-2003, 13:57
Hmm...Berith. Jag vill ju inte uppmuntra folk till stöld och några förmildrande omständigheter ges nog inte för att jag är full av galenskap. Jag tolkar mina tilltag mer som galenskap än jävlaranamma. Och till något gott föredöme passar nog inte alls min olydiga inställning till livet och omgivningen.
Du skulle sett hur gubbarna på Bilprovningen igår slickade sig om munnen när jag kom in med en bil som skulle varit besiktigad senast i oktober. Min dotter skämdes över mig när jag stod i drive-in kön "Mamma det är b a r a du som har blå färg på skattemärket, alla andra har gula, varför är det alltid så här?!" (Bilen blev naturligtvis inte godkänd.)
Och: ... att de feta daggmaskarna som slingrar sig i den våta asfalten på nätterna dessutom är kåta! Burr så rysligt! Nej ner i jorden med de små otäckingarna. "Sånt" får de faktiskt syssla med lite mer diskret. Hur skulle det se ut om alla gjorde på det viset?
Nejmen, Eva inte menade jag att du var kriminell!  Förresten är jag en samlare, och har så varit sen... ja, alltid! Jag samlar på allt allt allt, men jag plockar inte på mej sånt som andra äger. Om jag inte direkt kan peka ut nån ägare och jag känner nånstans att en sån grej måste jag bara ha, då räddar jag den! Drar också gränsen vid snatteri och häleri. Hittade en vit krollilja i en vägkant, och tänkte att den passade mycket bättre ihop med mina rosa. Jag tittade på den där liljan varje gång jag åkte förbi där, och njöt! Men tror du inte på f...n att det var nån som hann före mej, och stal den, fast den var nästan min! Sånt blir jag sur på.
Hej Tommy, Jag är inte expert på gräsmatteprojekt av den dimensionen, men jag har varit med om ett och annat lyckat och mindre lyckat projekt. Några saker att fundera på: 1) 1 000 kvm är en mycket stor yta att odla upp och hålla vattnad samtidigt. Gräs som man sår på våren behöver vattningshjälp den första tiden och under torrperioder hela sommaren. Du kan inte gå på ytan första växtperioden. Om man sår tidig höst kan man gå på ytan följande sommar. Kanske läge att så ena halvan i vår och andra i höst så att du inte behöver vattna så mycket? En tanke bara. 2) Fundera på om det är exakt samma gräsblandning du vill ha överallt. Försäljarna vill gärna förorda samma blandningar på hela ytan, men det har nackdelen att hela ytan kommer att ha mer eller mindre samma behov av vatten, gödsel, klippning mm under många år framåt. Vissa gräs är slittåliga men behöver klippning ofta och näring varje år. Bra för den yta där du går mycket. Andra gräs växer långsammare och tål mer torka och kyla samt behöver mindre näring. Bra för övriga ytan kanske. "Skogssorterna" (svinglar) behöver ingen näring alls och inte heller klippning, blir mörkgröna och lite tuviga. Bra för de undanskymda hörnen och där det är svårt att komma fram med klipparen. Vissa ytor är omöjliga att komma åt med maskinen - där kan du så ängsblom och svingel blandat. Kan vara runt trädstammar, vid husknutar, stenar, trappor etc. 3) Underlaget är A och O, och här kan handlaren hjälpa dig om du måste köpa underlaget, som oftast består av sand och jord. Kalka brukar man inte göra i samband med sådd, man köper en jord som har högt (neutralt) ph och ser sedan till att höja det (kalkning ger inte bästa resultat, finns artiklar om det på www.odla.nu som jag inte minns var de ligger). Har du grässvålen kvar som maskinen rensade kan du använda denna så småningom, om du komposterar och behandlar den så att mossporerna förgörs. Jag har anlagt gräsmatta (100 kvm i taget) med underlag som bestod av det jag hade till hands; torv från gammal husisolering, löv i mängder, kompost, sand. Och sedan mängder av vatten. Att så gräsytor är långt ifrån ett enkelt projekt. Du är redan inne på ett av de mest avancerade planteringprojekten Tommy - en 1000 kvm frösådd rabatt!!! Här kan du läsa om grässorterna - det är gröen och svinglar bland annat de använder i de färdigblandade påsarna. Kolla hur de växer naturligt - ju högre de blir och snabbare de växer, desto mer klippning och gödsling kommer de behöva i din gräsmatta. Gardenas kortguide för anläggning av gräsmatta. Deras redskap kan jag dock verkligen avråda ifrån - kassare sekatörer mm får man leta efter. Hasselfors ännu kortare guide för anläggningGräslig toahumor som kan behövas inför slitet
Oj då, det var ett långt inlägg Tyvärr så har jag lite begränsad tillgång till vatten (egen brunn) så jag hade på tanke att så allt ändå och hoppas på mycket regn och eventuellt tilläggsså i höst om det tar sig dåligt... Kanske inte den bästa vägen men vill så gärna ha en någotsånär grön yta i sommar ijallafall. Vi har lite av en blandad tomt med lite skog och så och min tanke har aldrig varit en paradgräsmatta men åtminstone en gräsmatta av just gräs som är planare (inte så gropig så att gräsklipparen fastnar på kanterna) än den varit. Tack Cilla för dina åsikter
CITAT Hur vore det med en "Trädgård för nybörjare"-avdelning på forumet där man utan risk för att bli utskrattad (nä, jag vet att ni inte skulle skratta, men ändå) kan ställa sina frågor om hur ofta gräset skall klippas och sånt. En avdelning som för en nybliven trädgårdsintresserad skulle hitta basic-info?
Det tycker jag vore bra  Ja, det vore nog bra! Och på sikt kunde den sorts "FAQ" som brukar finnas i anslutning till sådana här forum byggas upp. Och kanske en ordlista.
CITAT (Posse @ 29-01-2003, 09:20) CITAT Hur vore det med en "Trädgård för nybörjare"-avdelning på forumet där man utan risk för att bli utskrattad (nä, jag vet att ni inte skulle skratta, men ändå) kan ställa sina frågor om hur ofta gräset skall klippas och sånt. En avdelning som för en nybliven trädgårdsintresserad skulle hitta basic-info?
Det tycker jag vore bra  Ja, det vore nog bra! Och på sikt kunde den sorts "FAQ" som brukar finnas i anslutning till sådana här forum byggas upp. Och kanske en ordlista. AHA! En frände!
Du Tommy, jag vill inte ta ifrån dig såningens glädje och nöjet att titta på när gräset växer (!!), men får jag föreslå att du rullar ut en fädig gräsmatta? Underarbetet är dock lika viktigt här än om du skulle så, se Cillas svar ovan.
CITAT (Sylvia @ 30-01-2003, 00:04) Du Tommy, jag vill inte ta ifrån dig såningens glädje och nöjet att titta på när gräset växer (!!), men får jag föreslå att du rullar ut en fädig gräsmatta? Underarbetet är dock lika viktigt här än om du skulle så, se Cillas svar ovan. Sylvia, det står ganska högt på min önskelista, men det kräver en hel del sponsring. Dessutom kräver väl utrullad matta nästan lika mycket vatten om jag förstått det hela rätt? Lilleman skulle iofs gilla att ha grönt under sina små fossingar när han springer första sommaren...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|