uno
Jag hade en fråga om luftfuktighet som Åsa i Mälardalen gav mig svar på.
I och för sig fattar jag inte "relativ hög fuktighet i varm luft som är torr".
Skit i det, här i forumet har jag läst att dagsluftfuktigheten bör vara ca 60%. Hur kan jag uppnå 60% luftfuktighet i ett 28 graders växthus?
KURT
Det tar man raskt reda på i ett s.k Mollierdiagram för fuktig luft

Åsa, mälardalen zon 2
Man höjer luftfuktigheten genom att ex. duscha plattorna på golvet i växthuset eller håller jorden fuktig. + När bladverket i växthuset blir större stiger även luftfuktigheten p.g.a att bladen avdunstar en hel del vatten.

Själv vill jag hellre hålla luftfuktigheten låg i växthuset för jag odlar mest tomater och de gillar torr luft och det som gillar hög luftfuktighet är svampsjukdomarna som går på tomat.
MRLINDELL
Jag skulle råda att införa ventilation i stället för att försöka höja luftfuktigheten, den blir hög av sig självt och är orsaken till många mögelangrepp.

Vattentunnan som förespråkats tidigare för att jämna ut värmen t ex kan bidra negativt pga att det blir fuktigare än det borde vara.

De som lägga in alla bra grejjor i växthuset lär komma i slutet på sommaren och fråga om en massa konstiga angrepp på bladverk mm. Det har lixom en naturlig förklaring, man ber om det!
landfors
Molierdiagram kan vara bra att ha men är väl inte precis någon praktisk bruksanvisning till hur man får rätt fuktighet i växthuset...

Ingenjörer...
MRLINDELL
Suck! Ja... fast jag är själv åt det hållet ...

Om nu en ideal temperatur är +25 grader bör man hålla 50-60% och det får man oftast inte, man får mera för att man inte kan hålla +25 grader. Det blir ibland betydligt varmare i växthuset. Att höja luftfuktigheten är alltså att äventyra det man har där på sikt. Man skall vara glad så länge man inte har några angrepp i sitt växthus, när de väl etablerar sig är det vårt att bli av med det hur man än gör.
Tapio
Halaj!

Ett litet påpekande bara.
Det däringa Mollierdiagrammet stämmer inte.
Nån har skämtat med nån.
Om det är ett diagram över fuktig luft så har någon fifflat med axlarna el. nåt.
I vilket fall som helst så ligger det en gravad hund här nånstans.

//T
jåj
Så här kan man höja luftfuktigheten i växthuset.

Gardena:s bevatningssystem.
En tryskregulator (används i alla deras system) och en eller flera dimdysor.
Har själv använt detta för att kyla växthuset när det var mycket torrt och varmt några dagar

detta koplar du till en timer eller så får du själv stänga av och sätta på.

JÅJ
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon