Full version: Spinn ?!
Nilexia
Hur tusan gör man för att slippa spinn?
Vet att det är en kvalster som väver sej kring växten.. ser ut nästan som om en spindel skulle bo där, och jag som är starkt spindelfobiker sad.gif
Håller just nu på att driva upp en hel del nejlikor som blivit en dm hög planta samt ett par lönnar som även dom är någon dryg dm. Dessa står på brickor i fulla fönstret och mitt i allt såg jag att en var inspunnen! Fick då som förslag att försöka ha lite kallare (drog då ner elementen under fönstret) och att duscha dem ofta med en liten droppe diskmedel i (duschade dem noga både under och över bladen). Efter ett par dagar var dom helt fina smile.gif
MEN NU är det tillbaka! sad.gif *snyfft*
Vad tusan kan man göra för att rädda dem från spinnet? och var kommer det ifrån?
Någon som kan hjälpa lite?
Åsa, mälardalen zon 2
Ställ ut växterna utomhus, nejlikor och lönnar trivs bättre utomhus än inomhus. växter som står i fel miljö drabbas lättare av skadedjur + spinnet trivs bättre inomhus där det är varmt och vindstilla än vad de gör utomhus där det är lite blåsigare och kommer regnskurar ibland.

Om du måste ha växterna inomhus av någon anledning testa Provado Plus sprayen det är det enda medel som finns för hobbyodlare som tar död på kryp som hör till spindelfamiljen (spinnkvalster är inga insekter de hör till spindlarna de har 8 ben)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon