|
Nu har jag precis kommit hem från skolavslutningen i kyrkan!! Det roligaste i kyrkan var att jag hadde vunnit 500kr, en ros, ett diplom, och en handduk på nutidsorienteringstävlingen och inte nog med det så fick jag också en biobiljett och en ros till för att jag deltar på BUNs (Barn och Utbildnings Nämndens) möten Kan det bli en mycket bättre start på sommarlovet?? Nästa termin går jag i 8:an med allt vad det innebär... Mvh Alexander
Tack för grattulationen och glad sommar på dig själv och alla andra!!
andreas i uppsala
10-06-2004, 16:48
vad alla får lov så sent. Vi fick lov den 3:e. grattis till pengarna. Blir det vin(vitis) för pengarna?
*Felix matte*
10-06-2004, 16:52
Grattis! Ha en jättefin sommar.
 Grattis Alexander! Ha en jättetrevlig sommerlov önskar Renate med katter och hund
Lötchey
10-06-2004, 22:16
Jupp slutade också idag
wolkenkrabber
10-06-2004, 23:12
ja skutade ida med, men bara till sog, min klass splittar vi går till olika gymnasium och linjer förlorar våra gamla god trogna lärare, vissa flyttar  livet e kasst just nu grattis till pengarna, sup inte upp dom
CITAT (wolkenkrabber @ 11-06-2004, 00:12) ja skutade ida med, men bara till sog, min klass splittar vi går till olika gymnasium och linjer förlorar våra gamla god trogna lärare, vissa flyttar  livet e kasst just nu grattis till pengarna, sup inte upp dom tråkigt att du tycker det Men försök att vända på det och se det positiva istället nya möjligheter till nya vänner och andra trevliga bekantskaper och gymnasiet är frivilligt så det är en annan stämning där. mycket lättsammare och förhoppningsvis trevliga lärare. men ha en trevlig sommar under tiden
CITAT (wolkenkrabber @ 11-06-2004, 00:12) ja skutade ida med, men bara till sog, min klass splittar vi går till olika gymnasium och linjer förlorar våra gamla god trogna lärare, vissa flyttar  livet e kasst just nu grattis till pengarna, sup inte upp dom Tråkigt att höra att du förlorar klasskamrater  Men ungefär som pejori sa: Du kommer säkert att få nya vänner på gymnasiet Förresten, ni behöver nog inte oroa er för att jag ska supa upp pengarna, de ska nog gå till eucalyptusfrön m.m. Andreas, det kommer nog att bli lite Vitis för pengarna, men kanske inte bara vinifera  Jag har nämligen beställt frön til Vitis amurensis (när det är en annan art av Vitis så är jag inte så noga med att få "rätt sort" då jag bara är ute efter artens fördelar) som skall planteras och kanske ska vara till som korsare(det skulle vara kul att få fram några egna sorter av vinplantor, självklart så kommer de nog inte bli lika bra som de man odlar komersiellt men det är ändå kul att se om man kan få egna sorter) då jag tänkte försöka korsa Vitis amurensis med Vitis vinifera och korsa Vitis amurensis med korsningar av Vitis vinifera och Vitis labrusca (t.ex druvan Zilga) Det blev mycket (kanske för mycket) Vitis nu... Förresten, har du eucalyptusplantor Andreas? Om inte så skulle du nog testa. Det finns sorter som ska klara 20- och dör sedan. En del andra klarar kallare men dör ned till marken efter ca 15- och växer upp nästa vår igen. Mvh Alexander
andreas i uppsala
11-06-2004, 17:01
Visst har jag funderat över eucalyptus, eucalyptus debeuzvillei som är den härdigaste. Problemt är dock att de är ganska knepiga. Rotsystemet är väldigt känsligt. man ska enbart köpa små ex med stora krukor när man köper eucalyptus. Vissa ska även vindpinas så att rötterna och stammen blir bättre. De är väldigt solkrävande och växer flera meter varje sommar. Just dessa gillar heller inte varma somrar utan trivs bäst i england,färöarna o i norge, men de lär trivas även här.
Drakenius tar in E.D om tre veckor, så man slipper beställa från england och co. problemt med drakenius är att de endast tar in stora ex som är dyra. Stora exemplar är inte heller bra. De har oftast för små krukor och har därmed mycket dåligt rotsystem och lär "perish" ganska snart.
Jo, jag har läst detta om att krukorna kan begränsa rötternas tillväxt även sedan man planterat ut den i marken permanent, men om du köper frön så är det ju inget problem, då du antingen kan driva upp små plantor i stora krukor inomhus och sedan plantera ut dem, eller plantera fröet direkt på växtplatsen bara man håller bort eventuellt ogräs. Jag har beställt frön från chilternseeds i englandoch hoppas att de kommer snart länk: chilternseeds
andreas i uppsala
11-06-2004, 19:58
jag har försökt med debeuzvillei men det gick inget bra. =% av fröna grodde  . De var inte tilräckligt färska tror jag. De som ska vara så ätta. jag får försöka igen eller besälla nån liten från drakenius eller från the palm centre eller från eucalyptussidan.
Ett problem var kanske att en del sorter behöver stratifiering, alltså att de behöver utsättas för kyla. Ett sätt är att plantera dem i kruka och om de inte gror efter 3 veckor så sätter man in dem med plastfolie över krukan i kylskåpet i ca 8 veckor. Jag vet inte hur det är med just debeuzvillei om den behöver stratifiering eller ej men det skulle ju vara värt ett försök.
Oh, vad gott med sommarlov! grattis till dig NJUUT av det! Det är nästan så man blir avundsjuk, när man är stor får man inga sommarlov
Jo, jag ska försöka njuta av sommarlovet så gott det går, jag ska "till och börja med" åka på orienteringsläger på Skara Sommarland och vara där i 5 dagar, enda problemet är att jag har ont i mitt ena ben, det är jobbigt när man ska orientera men jag får väl försöka klara mig ändå. Förra året var det även då ett orienteringsläger och även då var jag självklart skadad, den gången var det senorna som jag inte klarat av att låta läka efter en skada.
Jo, Andreas, kännde du till det där med stratifiering? Om inte så kanske fröna skulle grott om du utsatte dem för stratifiering.
andreas i uppsala
11-06-2004, 20:20
mm, vist känner jag till det. Men det gjorde jag innan jag la i dem. Jag hade också en som inte var stratifierad. Fröna måste vara färska.
Fröna måste utsättas för "cold moist stratification" alltså måste de vara fuktiga när och under perioden de utsätts för kyla alltså plantera dem i kruka först, sen sätta dem i kylskåp. Om det var så du gjorde vet jag iof. ej
andreas i uppsala
11-06-2004, 21:06
mm jag vet. satte dem i kylen några dagar, precis som jag fått tips om från jungleseeds där jag beställde dem. Använd jungleseeds nästa gång. chiltern seeds är ingen bra sida.hemskt dålig härdighet på deras trachycarpus frön
Ok... Den fördelen jag ser med chilternseeds är utbudet, har många arter av samma släkten och ofta många sorter av samma arter... Det är där ifrån som jag har fått frön av Passiflora caeruela och Passiflora incarnata och fröna som jag har skött bäst (de av Passiflora caerulea) har grott.
CITAT (andreas i uppsala @ 11-06-2004, 22:06) satte dem i kylen några dagar Några dagar... Vad jag har läst ska de stå i kylen några veckor...
andreas i uppsala
11-06-2004, 21:52
så stod det inte på packetet, men jag gjorde det i alla fall. Det skulle inte behövas, bara ligga i vatten över natten. Men man kan alltid testa igen. Måse börja och dra upp lite nya vinterhärdiga palmer som jag ska använda i utbyte mot nya bulgar palmer och annat. Du sa inte testa? Vad var det för olika vitisar du hade? Har du boskoop glory. Den är fin. Ska ner till frankrike som vanlig i sommar och ska då köpa med mig lite olika vinstockar, pinot noir, cabernet sabignon, merlot och lite anat smått och gott. Farsan är vinexpert så han har säkert inget emot att sponsra med upp till 100%
Fusk!! Du får åka till Frankrike och har en pappa som är troligen betalar dina vinplantor... Ja,ja... Jag har Leon Millot, Himrod, Vanessa, Blå Burgunder, Zilga, Spulga och tänkte köpa fler sorter, kanske Riesling, Pinot Noir, Merlot, Reform, Rondo m.fl. Zilga gav en skörd förra året på 5 klasar som mestadels blev uppätna av fåglar  Får jag följa med till frankrike i sommar?  Snälllllllla  ...!! Jo... iof. ska jag med största sannorlikhet praktisera på en vingård på Öland (västra sörby vingård) i sommar så jag kommer nog att få ganska mycket vinerfarenheter ändå, men snälllllllla  !! Och jo, jag tror att jag ska testa att driva upp vinterhärdiga palmer, även om det egentligen troligen bara är en tidsfråga innan de dör av en riktigt kall vinter, men eftersom växthuseffekten håller på att förstärkas så kanske man inte behöver vara så rädd för att få så jättemycket kallare vintrar än 20- i framtiden... Jo, förresten, har du sommarstuga i Frankrike, känner du några som bor där eller åker du bara dit och kanske bor på hotell eller hyr stuga??
andreas i uppsala
12-06-2004, 12:21
tyvärr, men vi åker om två veckor i morgon  Vi har en sommarlägenhet i sete med balkong och liten odlingsbädd. Men den ska vi sälja efter besöket i år. Vi kanske ska köpa en ny större lägenhet/hus i samma område.Blir det ett hus kommer det bli en jäkla massa pendling. Då ska jag anlägga en egen liten vingård  . Eller blir det så att vi inte köper något nytt och istället använder pengarna till annat, men förhoppningsvis blir det ett nytt. Priserna vid medelhavet har mer än fördubblats de senaste åren, vilket vi tjäntat väldigt mycket på  Du kan plantera dina palmer vid din vingård. Kommer bli tjusigt!. vin svensk vinodlig
andreas i uppsala
12-06-2004, 12:30
Alex här är något för din växande vingård.  Det är från svensk vinodling. Utrustning. Vi kommer så småningom att erbjuda utrustning för såväl kommersiell som hobbyodling av vin och vinframställning, så som odlings tunnlar, frostskydd, refraktometer, vinpressar, litteratur, vintunnor, rostfria jäsningskärl etc. Tag gärna kontakt med oss om det är något ni saknar. Priser: 1 st. 125 kr st. 2-10 st. 100 kr st. 11 -100 st. 75 kr st. 101 -500 st. 50 kr st. 501 - 1000 st. 40 kr st. Vårt druvsortiment är unikt för Sverige och vi erbjuder det största sortimentet av Vitis vinifera för frilandsodling. De flesta sorter ympas på en rot som kan anpassas efter behov av läge, jordmån, odlings teknik, skydd mot nematoder etc. Önskas annan än av oss rekommenderad rot inympad måste detta anges och beställas i förväg, i annat fall erhåller ni rekommenderad rot efter den jordtyp och läge som angetts. Se vidare Order. Klassificering i odlingszoner är ej gjord då vi ej kan ta ansvar för odlingssätt, jordtyp, mikroklimat, beskärning, täckning etc. Dock kan nämnas att sorter markerade med* var under odling vintern 1998, som 2 åriga plantor med en täckning av ca 5cm hö och ca15 cm snö, inte visade allvarliga frostskador efter -20 grader.
Jo, jag har varit inne och tittat på svensk vinodling och även den andra länken du har där förut(jag har tittat på dem innan du tog upp länkarna, för typ ett år sen  ) Hm... Tusan också att jag inte hade ett jobb, var myndig, bodde hemma och fick massor av pengar över som jag kunde köpa antingen ett hus eller mark i t.ex Frankrike!!(eller hade föräldrar som köpte det åt mig!) Ja, ja, synd att ni ska sälja lägenheten, men det skulle vara kul för dig om ni köpte något större med tomt också, då skulle nog palmer och eucalyptus vara lite enklare att odla, men håll med om att det är roligare att odla här i sverige där det ska vara svårare.
andreas i uppsala
12-06-2004, 13:40
Ja, palmer och andra exoter skulle inte vara lika roliga längs medelhavet. Det ska vara lite-ganska mycket kämpandeför att få dem att överleva. Där går ju allt. Har du köpt något från svensk vinodling då? Jag tror jag ska köpa tio pinot gris eler pinot noir eller ortega och plantera på det stället där syrenerna stod. Det lutar åt ortega som mognar tidigt. Solen går ner ganska tiigt här på hösten, bakom alla husen, men det blir dock varmare här. Ska ha två-tre rader som varda är ca 3 meter långa. Som avgränsning ska jag ha en camellia (vinterhärdiga camellias från USA) Inget gräs eller andra växter i vingården utan endast sand och brunjord o eventuellt lite medelhavslera. Det ska ju vara den äkta varan, precis som nere på kontinenten. Vinpress och liknande har jag nog inte råd med så det blir att göra något på slöjden och trampa själv so det var förr i tiden  Vinerna här kommer att bli mycket goda och innehålla extra mycket socker med tanke på att det blir väldigt torrt här på sommaren(vanligtvis) och ganska varmt och stabilt(dock inte nu!)
Nej, jag har inte beställt något från svensk vinodling men jag kanske kommer att göra det. Jag tycker att det är roligare att beställa flera sorter, man kan ju alltid ta sticklingar själv, vilket är väldigt lätt. Jag har just nu en köpt leon millot, 2 stora sticklingar och 7 små sticklingar. Jag bara klipper av en gren som har kanske 10 blad, sen klipper jag den i mindre skott med ett blad på varje förutom själva toppen som får ha 1-2blad + toppen där alla blad växer ut ifrån och sätter alla i vatten tills små rötter har blidats.När små rötter sen har bildats sätter jag dem i krukor med jord och låter dem vara i krukan över vintern i garaget och planterar sedan om dem i större kruka eller planterar ut dem direkt på växtplatsen, så mitt förslag, om du kan vänta ca 2 år extra på att få plantor som bär frukt, köp någon eller några få plantor av samma sort, sen plantera ut sticklingar.
Jag bor ju mer på "inlandet" så det är ju kanske lite regnigare hos mig, men somrarna är fullt dugliga till att ge mogna druvor, speciellt vid min sommarstuga som ger skydd mot frost, då den ligger vid en liten (tillräckligt stor för att ge sjöbris respektive landbris) sjö.
andreas i uppsala
12-06-2004, 14:21
hm.. sticklingar måste jag ta i frankrike. Vi flyger den här gången endast till paris och hy sen bil för och åker först till loiredalen för att hälsa på några fransa vänner. Vi kommer att åka genom bourgogne och bordeaux många gånger.Ska självklart till orange. Där finns ett av världens finaste och kändaste viner chateau neuf de pape. Där ska man tra sticklingar  Det lr bli många olia sticklingar i år  Hur långa måste de vara. är det 10cm kvistar som vanligt? Hur lång tid tar det innan de rotar sig? Ska storsatsa i frankrike i år. Jag ska samla fröer från alla möjliga exoter, från pinjeträd till vin och aprikosträd, ja allt!  Ska ta med mig en tom resväska som jag ska försöka fylla
Så, nu är jag tillbaka från lägret!! Jag skulle ta sticklingar som har 1 blad (och knopp som du säkert förstår i bladvecket). Längden bestämms av längden mellan bladen på skottet du väljer att ta sticklingar av. Även toppen (på ca 7 cm) kan du ta som stickling, det är den man brukar ta som stickling, om man inte tar vedsticklingar på vintern, fast jag tycker att den metoden som jag har kommit på är bättre Det brukar ta ca 2 veckor innan man ser små rötter. När små rötter sen har bildats, så plantera dem i krukor och rötterna kommer att växa kraftigt. Sen tar det ca 3-4 veckor innan det ovan jord börjar växa. Man kan självklart strunta i att sätta sticklingan i vatten först och plantera den i jord direkt. Då kanske rötterna växer snabbt direkt och kommer ut snabbare, men jag tycker inte om det. Då sitter man och väntar på att rötter ska komma men inte ser om de har kommit eller ej. Placera sticklingen på en ljus plats, rötter brukar bildas snabbare ju ljusare det är, men de bildas snabbt även i ett fönster mot öster eller väster. I ett fönster mot norr så kan det nog vara svårare att få rötter att bildas. Nu har jag även fått fröna på eucalyptus som jag har beställt! Får se om jag har mer tur än dig och lyckas få dem att gro.
Hanna Granberg
17-06-2004, 19:21
Har också sommarlov nu! fick det förra fredagen, slutade också nian men det är inte så sorgligt det heller för de man trivs med av de gammla kommer man att försöka hålla kontakten med! Ni får alla ha det gött i sommar!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|