MRLINDELL
Jag har planterat gladioler och murgröna i en jättekruka som står på en veranda. Murgrönan växer som den skall och hänger nu över krukan, den ser fin ut. Men gladiolerna som jag drog igång inomhus med utplantering för ett antal veckor sedan (efter frosten) har inte gjort några framsteg. De är gröna och fina och står rakt upp med ca 25-30 cm långa blad. Den ser faktiskt frisk ut. Kan växterna ta en paus i det här vädret? Det borde hända mera!

Många lökar köpta på Plantagen verkar gamla. Det syns tydligt på mina begonier som jag nu satt ut i rabatterna. De var tröga att få igång inne, 2 av 3 tog sig och de verkar lika tröga ute 2 av 3 går igång som de skall.

Nej de får rätt vatten, rätt jord, rätt allting ... tongue.gif
Ullet
Mina gladioler står också helt stilla, några blad har blåst omkull (stormat i princip har det gjort idag) men inget annat händer. Stilltje. Tror också det är brist på värme o sol. Känns inte som om jag behöver gödsla heller, för det känns som om det dränerar jorden för de verkar inte ta upp nåt. Stilla helt enkelt. Fast jag har ingen erfarenhet av gladioler iofs. biggrin.gif huh.gif wub.gif
*Felix matte*
Så här ser mina Gladioler ut
tror att jag satte lökarna alldeles för tidigt (slutet av april).
Är det nåt att spara ? Bladen är 85 cm höga och än har jag inte vågat sätta ut krukan pga frostrisk.
Siri
Oj, vad stora dina var, men du har ju i och för sig haft dem inne.
Jag satte ut mina för en månad sedan och undrar också vad som händer men det är ju skönt att höra att det är så för fler. Och det har ju varit lite sol.
Men felix matte, varför tänker du att du inte ska spara dem?
Jag har gladioler för första året så jag vet inte allt om hur de beter sig,,
Fenja
Mina gladioler står också ute i kruka och bara finns utan att det händer något särskilt. Jag tror att de väntar på riktig värme, så länge de är friska och gröna får man ju utgå ifrån att de tänker "sköta sig"!
Mvh
Fenja
Elizabeth
De verkar väl långa för mig. Är de verkligen bara 25-30 cm?

Mina erfarenheter av gladiolus säger att man inte ska börja förodla de för tidigt inomhus. De blir långa då och blommar redan i juli. Själv skulle jag föredra att ha de i fullblom på sensommaren. Efter två försök gav jag dock upp, tyckte att det var lite bökigt med de långa bladen och så blommade de över väldigt fort. Jag kanske gör ett försök till nästa år med direkt plantering. Kanske lyckas jag bättre. blink.gif
*Felix matte*
Kanske vågar jag ta ut krukan nu, +5,5 som lägst inatt.

Friskt vågat .... Hälften vunnet laugh.gif
Ullet
Jag har likadana, fast mina blivit lite gula längst ute, men jag tror som ni andra att det är för dåligt väder helt enkelt. Bra tips att binda ihop dom så där, det skulle jag ha gjort kanske jag hade sluppit att en har vikt sig. var kommer blomknopparna egentligen? Bredvid bladet eller mitt emelllan bladen? *gladiolnybörjare*
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon