Full version: isop och lavendel
fleischer
hej

jag har nåra sticklingar som tagit sig av isop (två styck "pinnar) samt lavendel, ca 4-5 st "pinnar".

jag undrar, är dessa var och en en planta (ser väldigt lite ut med en liten pinne), eller skall de planteras ihop i respektive grupp (ja ja, två i grupp, men ni förstår...)

Om varje stickling är en egen planta... hur får jag dem att bli buskar? när jag köper på plantskolan är ju varje lavendel/isop planta bestående av rätt många "spröt"... här är det ju bara en. Kommer det av sig själv eller...

tips?

och så undrar jag om jag bara kan sätta ner dem i landet nu...

Undrar

Håkan
Mi70
Att rota lavendel från stickling är lite svårare än med isop, men båda funkar utmärkt. Jag brukar sticka avbrutna bitar av isop (lätt vedad stam) rakt i jorden, utan att göra något annat, och om några veckor har små skott slagit ut från den torra stambiten. Varje stickling blir en hel planta, när du ser att sticklingen tagit sig, så knipsa av den stambit du stoppat ner i jorden, så att den blir max några cm lång, från denna slår det sedan upp flera nya skott, som så småningom blir en liten buske. För isopen sker detta på en säsong, för lavendel vet jag inte...? Isopen frösår sig också enormt lätt, blommor som lämnas kvar i rabatten resulterar i en mängd små isopplantor året därpå! Jag har hela min stenlagda gång (sättsand i fogarna) fulla med små små isopisar! wub.gif Som ju tyvärr måste ryckas bort,............ sad.gif

Lycka till med sticklingarna!
Annelie
CITAT (Mi70 @ 11-06-2004, 14:27)
Jag har hela min stenlagda gång (sättsand i fogarna) fulla med små små isopisar!  :wub:  Som ju tyvärr måste ryckas bort,............ sad.gif

Lycka till med sticklingarna!

Hrm.. jag som ska ha en hel del isopar i min antikhörna blir ju alldeles ledsen när du har så många små bebisar som du måste rycka upp och kasta unsure.gif

Du skulle inte vilja kasta dem i ett vadderat kuvert och skicka dem till mig istället??! rolleyes.gif

Naturligtvis betalar jag en slant för dem plus porto och kuvert! Skicka ett PM och du är intresserad!
Cilla
Lavendel tar längre tid att föröka till liten buske. Lättast tycker jag det är med avläggare, dvs att man lägger ned en gren mot marken utan att ta av den från moderplantan och håller den nere i jorden med en sten eller grenklyka. Skrapar man av lite av barken på avläggaren rotar den sig snabbare, och för att det ska fungera måste den vara lite förvedad och ett eller ett par år gammal.

Isop fröförkar sig inte hos mig, konstigt egentligen för jag har många plantor som blommar i blått, vitt och rosa och som kommer från många olika håll. Var kommer era frösådder av isop? I bar jord eller klämmer den sig upp bland andra växter?
Mi70
Hej Cilla!

Min isop fick jag förra året, och den blommade fint och blev jättestor på ett år, i slutet av sommaren tog jag små pinnar (toppsticklingar i huvudsak) från den och stack ner på ett annat ställe där jag ville ha isop. I våras såg jag att alla sticklingar utom två hade klarat sig (totalt kanske 20 st). Jag upptäckte också att det dök upp små isopplantor överallt där isopen året förut blommat, i gräsmattan, i rabatten, mellan stenarna i stengången.......... Hos mig är den ett riktigt ogräs med andra ord och jag har ryckt åtskilliga isopisar mellan stenarna medan de i rabatten har lämnats kvar. Min isop är lilablå, vet ej sort.
Cilla
Jag räknade ikväll - har 13 isopplantor lite varstans i trädgården. Får väl så in några nya individer till för att jag ska få fröförökning kanske... för hos mig kan jag inte se ett strå utanför de småbuskar som isoperna bildat. Bra att veta att de kan självså sig iallafall!

Däremot är kungsmyntan trevlig, den kommer upp i ängen lite varstans. Med all mynta jag tagit in kanske min äng blir ett örtkryddhav så småningom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon