råse-marie
Hej undrar om jag skulle kunna dela på betongplattor som vi har.
jag vill ta bort dom men tänkte använda halvor till att lägga intill husväggen.
ThomasJ
Det borde fungera med en vinkelslip + stenskiva..

/Thomas
Betty
Varför lägga halvor? Lägg hela plattor intill väggen!
råse-marie
sad.gif Då får jag ingen rabatt kvar om jag skkulle lägga hela plattor.
KURT
Det fungerar som sagt med vinkelslip med stenkapskiva, men det ryker mycket och innebär ganska mycket jobb.
uno
Det är väl bara bra om rabatten inte ligger närmare huset än 40-50 cm.
Marken närmast huset bör, i allmänhet, vara så torr som möjligt.
Ralf
som ovan, man ska bara ha dräneringsgrus närmast huset.
Det finns halvplattor att köpa.
MRLINDELL
Alternativet till stenrondell är att köpa en diamantklinga om man skall kapa mycket. Det kan gå åt en hel rondell till en platta och de kostar typ 28:-/st, en med diamant kan kosta över 200:- men kan betala sig om man skall kapa många, det går dessutom fortare och ryker mindre. Hörselskydd rekommenderas i båda fallen.

Har man singel runt en torpargrund räcker 15 cm plattor ovanpå. Att ha en halv meter verkar onödigt mycket, viktigt är att vattnet rinner från huset!
Monica, Norrbotten zon 5
Vi har delat många betongplattor med vinkelslip + stenskiva. Vi kapade inte av dem helt utan drog bara upp ett grunt spår på ovansidan = brottanvisning. Sedan tog vi en slägga (mindre modell) och knackade på plattorna tills de sprack itu.

Visst! det händer att plattan spricker på fel ställe men lite svinn får man räkna med. Det går i alla fall inte åt lika många kapskivor i alla fall.

Brottytan blir lite skrovlig. Den släta sidan lade vi mot husgrunden, den skrovliga sidan syns inte nu när gräset vuxit mot plattorna.

/Monica
MRLINDELL
Det kan t o m vara snyggt med en lite "levande" yta.
Posse
CITAT (MRLINDELL @ 11-06-2004, 19:51)
Hörselskydd rekommenderas i båda fallen.

Samt inandningsskydd, skyddsglasögon och handskar...
MRLINDELL
.. och stolpiller och dubbla panodil så grejjar man det ...
Fenja
...och en påse på huvudet...

Mvh
Fenja
bell
HAR DU INGEN FIRMA SOM HYR UT OLIKA SORTERS MASKINER DOM BRUKAR HA EN MASKIN TILL ATT DELA BETONGPLATTOR.
DET ÄR LÄTT ATT ANDVÄNDA EN SÅDAN INGET OVÄSEN,INGA PLATTOR SOM GÅR ITU PÅ FEL SÄTT .
HÄLSNINGAR BELL rolleyes.gif
råse-marie
Äh!!! är det ingen som vill ha 20 plattor ???
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon