Efter de yra systrarna i Gröna Rum för några veckor sedan, och diskussionerna om armeringsnät som spaljé här i forumet, så överväger jag att fästa armeringsnät mot kortväggen som växterna kan klättra på. Eventuellt senare också montera ett armeringsnät i taket så att rankorna får klättra och klänga dit när de växt till sig.
Minns från somrar på soligare platser att vinrankor inte behöver spaljé för att ockupera husväggar, men tänkte att jag skulle hjälpa den på traven.

Så här såg det ut förra veckan, det är lite fullt på balkongen just nu:

Väggen är mot östsydöst, jag bor ett par våningar upp, så den får en hel eftermiddags- och kvällssol upp till lite mer än halva väggen. Balkongen är förvisso inglasad, men den är kall om vintrarna och det brukar bli minusgrader trots att jag isolerar den i slutet av november. Växterna kommer att få bo i rymliga krukor.
Båda växter får gärna vara snabbväxande, och frosttåliga. Jag är förtjust i vita, blåa och lila blommor, men vet inte riktigt vilka alternativ som är hållbara. Har sett en hel del tilltalande klematis, men har noll koll på hur pass bra de lämpar sig. Vad gäller vinrankor så vet jag inte var jag ska börja.
Vore tacksam för förslag och idéer. Men när ska jag placera ut dem på balkongen för att de ska må som bäst? Kan jag göra det på hösten?