Cilla
Några månader till, sedan blomstrar det i för fullt i våra trädgårdar. Blomster som man inte behöver rensa. Mycket sällan vattna. Som pålitligt kommer år från år i mängder...
Cilla

Lönnblom

Ek- och lindblom

Almblom med sin ätbara frukt manna

Bokblom
milla
Cilla sånna underbara bilder wub.gif rolleyes.gif
Vad jag längtar!
Inte visste jag att almens frukter var ätliga?
Hur äter man dem?
Cilla
Det sades att almens frö hette "manna" när jag var liten. Och att "det regnade manna från himlen" på sensommaren när mannafröna blivit bruna och flyger ned i drivor.

Man äter dem råa, direkt plockade från trädet. Man kan ha dem i sallader och i fruktsallader och säkert till mycket mer. De är goda, har en mild smak, lite påminnande om vete. Jag har ätit ganska stora mängder utan att bli konstig i magen.

Det är något hisnande med trädens alla blommor och frön. Överflödet är så synligt - först alla skygga men vackra blommor som hittas av bin och flugor och pollineras, och sedan alla miljoner näsor, ekollon och manna på sommaren och hösten.
Ina
Det är gott med almfrö! Jag brukar käka dem rakt av när det är säsong. Grabbar en näve när jag passerar en alm och går sedan och äter fröna precis som smågodis. Folk brukar glo rätt bra.... wink.gif
Terese på Ingarö
Underbart att se, Cilla. Och så fint du skriver. Jag blir mer trädreligiös än vanligt ...
(har du nån bild på nån ask, månne ..?)
Eva i Skåne
CITAT (Cilla @ 03-02-2003, 00:32)
Det sades att almens frö hette "manna" Man äter dem råa,

Vilka minnen din bild väckte Cilla. Jag hade glömt, men när jag såg bilden så tydlig minns jag att vi också åt manna när vi var barn. Jag ska prova igen rolleyes.gif
milla
Jag har aldrig provat, visste ju inte o så har jag bott på en liten gård full med almar sad.gif Nu har jag inte en enda, får sätta en alm också wub.gif
Undrar hur lång tid det tar innan de får frön unsure.gif
Cilla
Terese - det finns några bilder på ask i den här tråden http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...b24c2d4f0191d53

Jag vet inte hur lång tid på ett köpeträd det tar innan almen blommar och sätter frukt, manna. Där jag bor kommer alm främst från stubbskott, och växter som höga buskage. Då tar det många, kanske 10 år innan de blommar och fruktsäter. På ett stamträd som får växa med egen rot kommer säkert blommen tidigare.

Men spana in de almar som blommar i april-maj med lupp! Blommar innan bladen kommer med små röda, lite virriga blommor. Överallt - i hela trädet!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon