Trädgårdsmannen
Hej,

Nu har efter senaste vintervileperioden i princip samtliga blad trillat av mitt vackra citronträd jag haft i 3 år. Vatten har det fått, bra näring likaså, men vad jag sett är att de fåtal nya blad som kommit senaste månaden ganska snabbt får bruna fläckar och sedan ramlar av.

Jag har nu satt ut det på vår skyddade balkong, men inser att det måste vara någonting som är helt galet.

Kan man göra någonting?

OBS! Står och har alltid stått i en 60 liters självvattnande kruka.
pejori
KOLLA RÖTTERNA!!
har du planterat om den?
ser du inga kryp så kanske det kanske är något fel där. unsure.gif unsure.gif
det låter som den inte kan ta upp näring och vatten sad.gif sad.gif
Trädgårdsmannen
Nej, jag får väl i ärlighetens namn säga att jag inte har planterat om den utan konsekvent givit Hasselfors näring vid vattningen.

Vaddå kryp?

Hur ofta skall man plantera om den då (det är ju ett TRÄD nästan 2 meter högt...)
pejori
med ett par års mellanrum. jag sätter om mina vart tredje år ungefär. rolleyes.gif
när växter är planterade i krukor så lagras ohälsosamma ämnen i jorden. huh.gif :huh prova först med att vattna ur jorden ordentligt.
wub.gif
ställ den i duchen.
låt den stå och låt rent vatten rinna igenom i en halvtimma ungf. :wub:det KAN hjälpa unsure.gif
Regna
Kan vara chocken mellan vinter/sommar-läge, kan vara för torr luft, eller så kan det vara något äckel i vattnet.

Mitt apelsinträd (står också i en självvattnande kruka, köpte för runt 10 år sedan) brukade ibland få en knäpp, med runt ett och ett halvt års mellanrum. Jag gissade på att vattnet blivit dåligt, så jag pumpade ut allt vatten (och förbannat äckligt var det) med en slang, lät den stå och torka så länge jag vågade (max ett par veckor), och vattnade sedan den återigen till "max", utan gödning. Då repade den sig.

På tre år har den nu bara fått citrusnäring på somrarna vid varannat bevattningstillfälle som mest. Den har inte krisat på samma sätt igen utan verkar nu äntligen trivas och må bra. Tror att det blev lite för mycket av det goda som ackumulerades där nere i vattenreservoaren tidigare.

Låter den alltid stå och torka ut i runt två veckor efter det att pinnen pekar på "min" innan jag vattnar igen. Ser den gärna börja hänga lite lätt med bladen innan den får vatten igen, så att jag ser att den börjar bli törstig.

Däremot brukar den få en chock och tappa 80% av bladen varje vinter när jag tar in den från balkongen. Köpte en växtlampa speciellt för den förra vintern vilket den mådde bättre av. Så nu hoppas jag att den mår bättre från början i sin nya "soliga", luftfuktade hörna nästa vinter, så kanske den får möta våren lite mer påpälsad.
Trädgårdsmannen
Så ert råd är kanske att skippa självvattnande kruka helt och hållet för att slippa risken med vattenproblem i reservoaren?

Jag har nämligen en Benjaminfikus också som är planterad på samma sätt och den tappar också en herrans massa blad. Där misstänker jag däremot att det är temperaturvariationen i rummet som är boven i dramat för den står på vår övervåning och där blir lätt 30 grader när solen står på och sedan blir det svalare på natten, den kanske inte vill ha så varmt/varierande?

Skall jag alltså ta upp citronträdet, spola bort all gammal jord, göra rent den självvattnande krukan, plantera om i ny jord och hoppas på att den börjar slå igen? Vad skall jag då ha för jord, går det med sådan där vanlig planteringjord i säck, eller vad vinner jag på att köpa någon specialjord och vilken i så fall?
Regna
Jag vågar faktiskt inte plantera om mitt träd, har kvar det i självvattnande kruka. Byter ut toppskiktet på jorden mot leca-blandad blomjord med något års mellanrum, häller på en massa nya lecakulor ovanpå den nya jorden, småvattnar och låter sedan jorden vara. Tanten på Växus i Åkermyntan som sålde krukan till mig sade att jag aldrig skulle behöva plantera om så länge den fick lite näring då och då. unsure.gif Å andra sidan var det samma Växus jag brukade kritisera för dålig växtskötsel.

Mitt apelsinträd köpte jag för runt ett par hundralappar, fruktansvärd misskött av en växtaffär vid Östermalms torg, i samma huslänga som Åhléns. Köpte trädet för att rädda det från affären. Var runt en meter högt, för hårt beskuret och hade inte ens tio blad kvar, och samtliga föll av innan jag kom hem med den. Men trädet tog sig och lever än idag, verkar till och med trivas mer med livet för varje år. Ungefär som jag. biggrin.gif
Åsa K, zon 1
Jösses wacko.gif

Jag har också ett citronträd, har haft det i ca 4 år, men det är planterat i vanlig svart balja, kanske 40 liter. Vanlig planteringsjord. Det fäller aldrig blad, men så har jag inglasat utrum, frostfritt på vintern.
Så fort det blir läge på våren så åker det ut i trädgården, citron tål lite frost.

Det låter som om du skulle ta upp det och kolla rötterna wink.gif
Plantera sedan om det i ny jord.

Varför låter du det bli så stort ? Jag beskär mitt för att hålla det hanterligt ca 150 cm över golv. Därimot så gallrar jag karten för att inte få för många citroner. Har det mest för de juvligt doftande blommorna laugh.gif
Trädgårdsmannen
Hej,

Ja tack för alla råd!! Tur man har er här inne för jag var i varje fall i morse helt säker på att det snart bara var att slänga "stubben"...

Men jag har pratat med det stället där jag köpte trädet och dom anser att jag skall ha större kruka nu än den som jag har (60 cm i diameter) och byta ut all jord till U-jord. Vad tror ni om det?

Hur skall jag kolla rötterna? Jag planterade ju det inte själv när jag köpte det utan det kom färdigplanterat i krukan, vad skall jag vara observant på när jag ser rötterna? Skall jag beskära rotsystemet något? Skall jag skära i det så att det öppnas upp?

Jag tycker inte att 60 cm kruka skulle vara för liten? Är det verkligen behov av att byta? Den rymmer ju rätt mycket jord och storleken på trädet har ju inte ökat nämnvärt sedan jag köpte det, jag har ju kortat in grenar allteftersom. Krukan är nog på runt 60 liter tror jag, är det verkligen en för liten kruka?
Trädgårdsmannen
Nu så...då var citronträdet omplanterat i ny bra Rhododendronjord eftersom jag fick det som rekommendation istället för U-jord. Citronträd är tydligen surjordsväxt, nyhet för mig. Hos plantskolan sa dom att det skall inte vara några problem att få det att slå igen när det bara kommer näringsrik jord runt "fötterna" - bara det finns lite liv i grenverket så att allt inte är torrt så tar den sig nog. Låter ju i varje fall positivt. Fick även rådet att vattna den på normalt vis ovanifrån under en period så att jag ser vad som händer, eftersom det kan vara svårt att veta om det förbrukar vatten när man bara fyller på vattenmagasinet i självvattnade krukan. Antar att det är lättare för rotsystemet att ta upp vatten och näring om det rinner vatten ner igenom jorden än att suga upp vatten nerifrån när rötterna inte är på bästa växthumör. Krukstorleken diameter 60 cm, tyckte dom inte det fanns något skäl att utöka än i varje fall. Passade även på att beskära allt som var torrt och dött. Nu får vi hålla tummarna och se vad som händer, den slår väl inte blixtfort, men det skulle vara trevligt om det händer någonting snart...hoppas wub.gif
Åsa K, zon 1
Låter bra!

Kunde du ser hur rötterna såg ut? Fanns det små nya vita rötter?
Troligen så orkar det inte med någon gödning ännu.
Om du nu har det ute på balkongen så skall det säkert komma igång igen.
Lycka till!
Trädgårdsmannen
Hej,

Det var en ganska kompakt rotklump med diameter på cirka 30 cm och ett höjdmått på runt 25 cm. Det fanns vita rötter, men så små och tunna var det inte. Vad jag förstår är det nog så att det är någon form av ympning för "stammen" gick rakt igenom rotklumpen och var avsågad i botten, är det så att man ympar på Citrus på en befintlig stam för att få höjd på det och få ett uppstammad utseende? Men hur fungerar det då med rotsystemet, är det som på en ros bara med den skillnaden att förädlingsstället här är 100 cm över golvytan?

Nåväl, en annan sak jag noterade var att det var mycket lera i rotklumpen, har den varit planterad så från början, för jag tog försiktigt bort så mycket gammal jord och lermassa jag kunder för att verkligen få i så mycket ny fräsch Rhododendronjord som möjligt.

Nu är ju frågan om hur pass fuktig jord Citrus vill ha? Jag har ju bara sett till att den självvattnande krukan alltid har haft vatten i magasinet så därför har ju jordytan varit knustorr, men nu när jag vattnar på vanligt vis ovanifrån så har jag ju en helt annan koll och möjlighet att känna efter hur fuktig jorden är, hur vill den ha det med vattnet?

Frågan är nu hur lång tid man måste vänta innan man kan börja hoppas på nya bladskott?

En annan sak är ju att jag satte ju bara ut trädet som en ren sista-akut åtgärd när jag trodde att det var utom räddning, så någon försiktig avhärdning har det då rakt inte fått vilket naturligtvis nog inte är bra. Men träd+kruka+jord+vatten är så tungt att jag kan ju knappt rubba hela rasket och frun min är gravid så att flytta det ut och in varje morgon/kväll under en veckas tid finns ingen möjlighet till, dessutom går det ju inte igenom dörren utan att jag påfrestar grenarna "mycket"...

Men, det positiva i sammanhanget kanske är att det står i västerläge, på en balkong under tak där det inte är direkt sol förrän efter 14-14.30 om dagarna. Dessutom står det i bra lä och borde ju inte få samma chock som om man ställt ut det rätt på altangolvet i blåst och fullt solljus hela dagen.

Kommentar?
Åsa K, zon 1
Hej!

Citrusar är ympade på en "vild" stam. Om man frösår så tar det åratal om ens någonsin att få citrusar att blomma, därför ympas de. Jag har lyckats rota sticklingar av mitt citronträd och sticklingarna blommade!

Alla citrus träd man köper är odlade i den där röda leran. Jag tog också bort en del när jag planterade om förra året. Men jag blandade upp lite gammal jord, kompost, långtidspellets och något mer? Tror det var både gräsklipp och Svell Gel för fukten. Och det har gått bra det med.

Inga problem med att du inte avhärdade, det är omöjligt att flytta de tunga krukorna. Mitt åkte ut direkt i söderläge och fick nog lite frost också.

Om ditt träd nu lever......så skall det snart visa sig med nya bladskott.
Ditt problem kanske är vinterförvaringen? Det vill stå ljust, svalt +5 och gärna lite fuktigt.
Du får återkomma med hur det går.
TeliaNet
skicka ett pm t. citrusexperten ingrid på v-kusten, hon vet säkert vad som ska göras för att få liv i den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon