När handelsträdgårdarna har högsäsong säljer de många krukodlade rosor.
Dessa kostar mer än s.k. barrotade rosor.
Men hur lite rötter i krukan skall man acceptera för att rosen skall kunna
anses vara krukodlad. I bland verkar det som om de inte har varit i krukan mer än någon vecka. Då känner jag mig lurad. Någon mer som har funderat på detta?
kerstin z5-6
11-06-2004, 12:37
ja man undrar ju .Många plantskolor krukar upp sitt barrotade när säsongen för det är över , i ren torv ..
Sällan har vita sugrötter utvecklats , ibland torkar rosen ner o dör pga detta ..när man får hem o planterat den
Lite lurigt är det .
Jag skulle vilja påstå att det är vanligt att handelsträdgårdarna krukar upp barrotsrosor och säljer dem som krukodlade. Genom att klippa ner rötterna ganska hårt och tillsätta en näve av ett gödselmedel som är svindyrt (minns ej namnet) sätter rosorna nya rötter ganska omgående och lurar många köpare. De flesta krukrosor är också så hårdkrukade (hårdpackad jord) att jordklumpen sitter kvar vid plantering och fusket inte avslöjas... Så ta upp plantorna och kolla rötterna innan ni köper "krukodlat"!!
Mvh
Fenja
magiana
11-06-2004, 21:03
Och hur kollar man rötterna på rosor då? Rosor är ju rätt taggiga och svåra att lyfta ur krukan.
kerstin z5-6
11-06-2004, 21:12
Frida Sandman
12-06-2004, 15:51
En äkta krukodlad ros har krukan full med rötter och många små vita sugrötter som hjälper växten att dricka ordentligt. En kruka som till största delen innehåller jord är troligtvis en krukad barrotsplanta.
Mvh
Fenja
Så och om man har otur o köpt en krukad barrotsplanta som inte har så mycket till rötter, vad gör man då? Åker tillbaka med eländet? Har köpt en krukad ros idag, men har inte kollat rötterna. Det här var ett nytt problem för mig.
Skillnaden mellan en barrotad planta och en krukodlad är dels priset, en krukodlad är minst dubbelt så dyr, kanske 2/3 dyrare. Dels är en barrotad planta liksom stannad i växten genom förvaring i kyla, den tar alltså mycket längre tid på sig att utvecklas. I värsta fall kan den få svårt att utveckla tillräckligt med vita, tunna sugrötter och helt enkelt dö av vätskebrist. Om den ros du köpt har tvärt avhuggna rötter, är lätt att lossa från krukjorden och saknar vita sugrötter så tycker jag att du ska lämna tillbaka den.
Mvh
Fenja
gmasterb
13-06-2004, 00:10
Fick höra av en på Zetas trädgård i Stockholm att för att få en ros kallad krukodlad skall plantan minst stått ett år i krukan.
Välj en planta med ogräs eller mossa så vet man att den stått ett tag!
//Stefan
magiana
13-06-2004, 08:13
Om rosen är kraftig och har många stora blad, är inte det en garanti för att rosen fungerar som den ska med rötter o allt?
jag hade tur, hoppas jag!

Nedre hälften av jorden var täckt med små vita rötter. jag såg även en del lite kraftigare rötter... Sköönt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.