Eivor
Jag har sått rädisor o morötter i samma rad.

Såg häromdagen att grannen sått gröna bönor bland gul sättlök. Löken är långt kommen nu, medan bönplantorna kommit ett par cm upp. Är detta en "blandsådd", som ger rätt balans o trivsel i jorden för båda sorterna?

Finns det andra "blandningar" i grönsakslandet, som går bra ihop? Själv har jag ännu inte fått ner dillfröna. Har inte räknat ut, var de ska få plats.
uno
Jag hade ca 3 m2 yta för grönsaker. hade även några fröpåsar med slattar.
Slattar av rädisa, sallad, morötter, rödbetor och en till som jag har glömt, blandade jag och slängde ut på ytan. Myllade ner. Det skall bli spännande att se resultatet. Rädisan har visat sig. Undrar lite hur jag skall fixa ogräs-rensningen.
KURT
Kan man planera så är det bara bra att blanda, det ger mera solljus åt de enskillda plantorna och minskar risken för skador från insekter och sjukdomar. Problemet är bara att sätta "rätt" växter tillsammans. Tex långsamväxande och snabbväxande, det blir också lite svårare att gallra.
Eivor
Jag hoppades, att någon kunde ge exempel på vilka grönsaker, som trivs och "balanserar" varandra och jorden.

Jag vet t ex, att bönor och ärter ger jorden kväve. Vilka grönsaker är då bra att låta växa tillsammans med dessa? Vilka grönsaker behöver mycket kväve?

Ett exempel, som inte gäller grönsaker: Det är bra att så tagetes invid rosenbuskar. Tagetes gör att rosor trivs bättre, förbättrar jorden om jag fattat rätt...

Hoppas någon har andra exempel åt mig!
ohmy.gif
katjoh
Till exempel lök och morötter är bra att så varannan rad. Skyddar morötterna mot morotsflugan.
Bladselleri skyddar kål mot kålfjäril (Det går också bra att pudra lite cayennepeppar på kålplantorna). Tagetes är även bra för tomater
Eivor
Ja! Tack för det!

Har nån fler exempel?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon