Mi70
Vår brf består av radhus längs en huvudgata som är ganska liten (återvändsgata), vi skall införa parkeringsförbud för boende på gatan (alla har en parkeringsplats med elstolpe) och skall därför placera ut urnor av något slag längs ena sidan av gatan, typ större betongurnor som flyttas med pirra upp på trottoaren i tid för snöröjningen. Jag och några andra har fått i uppdrag att ureda vilka växter vi skall plantera!

Nu är frågan vad som tål att stå i en urna modell större, som är snyggt både sommar-höst-vår och som klarar vintern.......... Vi bor i zon 2, i Stockholm.

Själv är jag inte så väl inläst på just buskar...... och känner mig helt nollställd!

Är det möjligt att ha en låg marktäckare runt fötterna på en lite större buske även i urna? unsure.gif

Är det någon som har några förslag vore jag ytterligt tacksam!
Cilla
Mindre träd kanske? I urna skulle jag satsa på sådana som klarar zon 4 om jag hade urnan i zon 2 och ag skulle välja sådana som är hyfsat torktåliga (men alla träd måste vattnas första säsongen).
Träd i urna kommer att kräva att jorden under trädet "täcks" av växter för att fukten inte ska avdunsta. Man kan ta i stort sett vad som helst som är torktåligt; nävor, penningört, stäppsalvia, krypande timjan...

- mindre lönn med intressanta blad; Acer japonicum, A aconitifolium, A vitifolium, A variegatum till exempel (alla härdiga till zon 4)
- långblommande syrén på stam
- maackia amurensis
- prydnadskörsbär - finns många varianter
- en mindre tall - Pinus Globe är klotformig liten, P Draijers är blå... (till zon 5)
osv...

Buskar:
- härdiga rosor
- uppstammad slån
...och många andra som är torktåliga och klarar ett par zoner mer.

Eller en stång i mitten med tålig klätterväxt på?
- humle
- kaprifol
Mi70
Tack för svar Cilla! Skall skriva ut ditt svar och diskutera med de andra! tongue.gif rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon