Full version: Växthus under träd
AgnesC
Vi funderar på att bygga ett växthus mot en vägg på vårt hus, det blir i så fall mot en hög granitgrund, rakt i västerläge. Fördelarna är många, huset är stort, så det gör inget om man bygger ett rel. stort växthus, vi har ingång till källare o pannrum där, så det blir lätt att ordna med vatten och el, likaså räknar vi med att kunna utnyttja utnyttja överskottsvärme från pannrummet. Tanken är att vi skall kunna hålla det frostfritt för att övervintra växter i. Men det finns nackdelar som kanske överväger, därför ber jag er erfarna växthusodlare om råd. Vi är begåvade med ett bestånd av gamla jätteekar i vår trädgård och de står ganska nära huset.
På vintern när det är avlövat blir det ju ganska soligt där, men även om det ligger i väster så finns det ännu ett hus som ligger rätt nära o skuggar en del, så även själva huset som är väldigt högt. På sommaren däremot är det ju väldigt skuggigt och alla som har ekar vet ju hur det är med det där klibbet som kommer ner från bladen!
Vi har ju alltså inte tänkt att ha några direkta odlingar där sommartid, utan i huvudsag som ett slags orangeri samt att ställa ut förkultiverade växter i på våren. Kan jag få lite goda råd, skall vi lägga ned hela projektet, för alternativet att såga ner jättarna till ekar känns inte direkt aktuellt!
gammelnalle
Bra ide.
Enda nackdelen som jag ser det är att gamla träd brukar anfalla från ovan.... grenar, kottar, löv osv . Har själv ett gammalt växthus som står alldeles för nära ett JÄTTEgammalt körsbärsträd---....

Ännu så länge har taket klarat anfallen från ovan, men rätt vad det är så kommer väl en bauta-gren och gör slut på lidandet (växthuset får klara sig utan vår hjälp numera... vi har övergivit det för ett större och mer funktionsdugligt ex.)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon