|
Copycat
11-06-2004, 19:24
Ursäkta alla Forumister. Jag vill inte röra upp känslor eller liknande. Jag undrar bara, f.o.m.NÄR förbudet för Round up gäller. Det finns gott om folk här på Forumet som är pålästa i ämnet. Jag vill bara ha svar på min fråga, INTE starta en ny segdragen debatt. Tackar på förhand.
MRLINDELL
11-06-2004, 19:37
Vem bryr sig, jag har roundup så jag klarar mig till år 3000!
Skall man följa besluten som togs innan man började överklaga står det fast att det gäller från 1 januari 2003, alltså pågår redan. Det är inget förbud utan en uppklassning från klass 3 till klass 2L med särskilt krav på användandet. Det finns inga krav på medlet ut från butikerna, det som redan finns där. Man ser bara till att vanliga återförsäljare inte längre får handla hem och ställa på hyllorna. Många tror att det är ett förbud och att dunkarna konfiskeras och destrueras mm. Men så är inte fallet, det är bara att köpa om det finns i butiken och betala och vara nöjd & belåten så länge det finns.
Copycat
11-06-2004, 19:45
Granngården har alldeles nyuppackade förpackningar på hyllorna. det är inget stopp varken på försäljning eller inköp där. Vad jag inte visste innan jag kom dit, var att det finns Round up i torr form. Inte för att jag tänkt köpa men vad skulle det vara för skillnad egentligen? Däremot fick jag höra talas om ett preparat som "göder" ogräset så att det dör. Man skall tydligen hälla över HELA gräsmattan och sen efter sex timmar har allt ogräs dött. Jag vet tyvär inte namnet på medlet just nu, men kan det verkligen fungera, att det vanliga gräset ej tar skada? Om detta finns, hur farligt för miljön är då inte detta?
andersen
11-06-2004, 19:52
Det är så som MRLINDELL säjer det gäller ifrån årskiftet, och det är bara yrkesfolk som skall köpa och bruka medlet i fortsättningen, efter det att medlet tagit slut på hyllorna.
Fast man ska inte köpa det och vara nöjd och belåten.
"KemI:s beslut för Rambomedlen, Roundup G och Roundup S har överklagats till regeringen av de berörda företagen, Monsanto och Klarsö. Tills regeringen tagit ställning gäller att dessa medel får fortsätta att användas av vanliga konsumenter tills vidare."
Saxat från Miljöinspektionens hemsida
CITAT (Copycat @ 11-06-2004, 20:45) Däremot fick jag höra talas om ett preparat som "göder" ogräset så att det dör. Man skall tydligen hälla över HELA gräsmattan och sen efter sex timmar har allt ogräs dött. Jag vet tyvär inte namnet på medlet just nu, men kan det verkligen fungera, att det vanliga gräset ej tar skada? Det där tycker jag låter som Strollers Kombi. Det är ett gräsmattegödsel som samtidigt är ogräsdödande. http://www.bayer.se/bayer/Internet_hh_se.n...06?OpenDocument Roundupförpackningen har denna text: Användningsområden: Invid staket, mellan plattor och många andra områden. Ej i gräsmatta.
MRLINDELL
11-06-2004, 20:21
Man kan ha mycket mera ogräs i sin gräsmatta än vad man tror. Stroller Combi gör ofta gräsmattan finare genom att slå mot två-hjärtbladiga växter dvs allt utom gräs men lite obrukbar under en månad. Man skall nog inte låta småttingar ligga och krypa eller rulla runt i mattan på ett par veckor. Det verkar dock inte på kvickrot, därför använder jag inte det. Kan man ta kål på kvickrot och behålla gräset med något så blir jag intresserad.
CITAT (MRLINDELL @ 11-06-2004, 21:21) Stroller Combi gör ofta gräsmattan finare men lite obrukbar under en månad, man skall nog inte låta småttingar ligga och krypa eller rulla runt i mattan på ett par veckor.  Ojdå, det hade jag inte en aning om! Trodde att det räckte med att man vattnade ner medlet ordentligt efter behandlingen...
Copycat
11-06-2004, 20:34
Fungerar Stroller Kombi på kirskål? Jag har svårt att tro att något överhuvudtaget skulle fungera på det. Annars så är det alltså "miljövänligt", eller?
MRLINDELL
11-06-2004, 20:41
Om Stroller så tror jag det finns sådan text på förpackningen, men effektivt är det, man ser en klar skillnad på gräset. Använder man det tidigt på våren i maj så berör det oftast ingen då det är ganska vått och trist ute. Jag vet bara en sak som tar kirskål och det är 'hemligt'  Stroller är fullt av Agent Orange (just det samma sak som användes där), så miljövänligt kan diskuteras det också. Som sagt, allt har PLUS och MINUS, vad det än är.
Copycat
11-06-2004, 20:48
MR LINDELL, man törs väl knappt fråga VAD. Om det är vad jag tror, fungerar det verkligen? Hur lång tid tar det innan man ser resultat? Jag provade Top Gun på några blad med ett mycket possitivt resultat,(trodde jag ja) det var bara tillfälligt, det kommer igen på samma ställe, tyvär. Det lutar åt total marktäckning och gräsmatta på rulle snart.
MRLINDELL
11-06-2004, 20:55
Har man en sådd gräsmatta är det hopplöst att ligga och plocka ogräs för hand. Stroller Combi fungerar och man behöver inte använda mycket, man skall använda det sparsamt. Det göder perfekt och så tar det bort vanliga ogräs. Det är kanske lite aggresivare än vanlig gödning om man inte sprider det väl, precis som med gödning kan man bränna gräset lite. Jag tror det är bäst i början på året när gräsmattan är sur och inte används som annars. Men ogräset är inte borta för alltid, det kommer nytt på andra ställen och man får jobba på det sätt man vill tills man är nöjd med resultatet.
Copycat
11-06-2004, 21:01
MR LINDELL, jag syftade annars på "din hemlighet" men det kan vara. Jag kan alltså konstatera att:Round up INTE är förbjudet (än) att tillåtna medlet Stroller Kombi egentligen inte heller är miljövänligt och att MR LINDELL håller inne med en hemlis som andra borde få ta del av. Då tackar jag för svaren, och så stänger vi tråden INNAN någon blir förnärmad.
MRLINDELL
11-06-2004, 21:05
Här är en länk till Bayer om Stroller Combi om den fungerar. http://www.bayer.se/bayer/Internet_hh_se.n...c3?OpenDocumentPssst! Hemlizen börjar på "R" och slutar på "p", men tala inte om det för någon
Copycat
11-06-2004, 21:09
App, app, app! Ha inte så bråttom med att stänga trådar nu! Jag vill gärna veta vad MrLindell har för hemlisar som inte jag redan vet! jag har nämligen en gräsmatta full av maskrosor, kvickrot och diverse ogräs som det inte är världens enklaste att bli av med! Dela nu med dig innan denna tråd stängs för jag vet inte hur jag ska klara sommaren annars!!!
MRLINDELL
11-06-2004, 21:21
Kvickroten vill jag också bli av med men vet inte hur. Det finns inga hemlisar Betty!
Vi skojade bara!
 Sorry, lite trögtänkt så här dags på dygnet...
Hannele
11-06-2004, 21:39
CITAT (Betty @ 11-06-2004, 22:11) jag har nämligen en gräsmatta full av maskrosor, kvickrot och diverse ogräs Så här gör man: Före och så här fint efter. Om du inte orkar gräva upp alla på en gång, plocka bort alla blommor, så de inte fröar av sej.
Det är ju precis det jag gör Hannele! Rensar och rensar, plockar blommor och rensar... Finns det något enklare sätt så mottages tips gärna!
CITAT (MRLINDELL @ 11-06-2004, 20:37) Vem bryr sig, jag har roundup så jag klarar mig till år 3000! Halaj! Var på Hornbach och handlade pärlspont till köket. Sådär i farten så plockade jag korgen full med RoundUp. Köpte 8 meter pärlspont. Det blir 3700 Kr sa de i kassan. Muttrade i bilen: det var ju inte alls billigt det här. Hade jag tapetserat i stället så hade det kostat några hundringar bara. Kollade på kvittot när jag hade kommit hem. Pärlsponten kostade 1200 Kr. och RoundUpen 1800 Kr! :-) //T
MRLINDELL
12-06-2004, 15:12
Jag köpte plywood 10mm hel platta några stycken idag till kaninburar mm och råkade ut för ungefär samma shock, plywood har blivit dyrt.
MRLINDELL
12-06-2004, 15:23
Tänkte höra om en sak angående PM. Jag skriver i stort sett aldrig PM med mera än svara på någon trevlig förfrågan som kommit som PM. Det har blivit ett par i veckan. Men ibland dyker det upp tvärotrevliga PM med allehanda krav på allt möjligt, typ man får inte skriva svar på denne personens inlägg etc. Eller att man vill att man skall hålla sig till en egen tråd etc. Eller som nu senast ett otroligt oförskämt PM av "Annki" som varit med sedan 2002 och kräver att man skall försvinna å det snaraste etc. Många av den som skriver hotfulla inlägg är samma personer som kastar sig på allting i forumet och anser att det mesta skall vara som det är och förstås förbjuda en hel del saker. Man klagar på att forumet har blivit så stort och att det är alldeles för många nya etc. Om man skall tolka det de skriver även om det är svårt ibland. Vem i forumet har befogenheter att kräva allehanda saker från forummedlemmar, vad de skall skriva, vilka åsikter de skall ha och var de får göra inlägg i debatten?
Kanske göra en egen tråd kring dessa frågor om PM ? Annars befarar jag at vi får en tråkig diskussion om angående ni-vet-vad igen (det börjar på r och slutar på oundup) eller andra tråkiga saker.
lavendel
12-06-2004, 16:29
Vet inte om jag är kvalificerad att yttra mej när det gäller detta om Pm...har bara fått några...alla mycket trevliga!! Men...angående alla dessa diskussioner...om roundup och annat....vad är det för fel med det...att människor hetsar upp sej och hävdar sin ståndpunkt...det är väl bara sunt att man vågar käfta lite...förhoppningsvis får alla ut av diskussionen nån ny vinkling att ta ställning till! Om detta vore ett forum där alla var överens om allting...ingen vågade ha en avvikande åsikt..då skulle det vara skrämmande..det vore en diktatur! Jag står för den här gamla sentensen:Jag kanske avskyr din åsikt..men jag tänker kämpa för din rätt att ha den! Lavendel
Jo, lavendel jag håller med dig. Fast det var inte alls de här aspekterna du tar upp som jag syftade på. Det känns meningslöst att traggla saker om och om igen och speciellt en sak som har resulterat i flera tråkiga PM för vissa, på tal om det. Det leder ingenstans.
Copycat
12-06-2004, 18:31
Hejsan alla ! Angående PM och andra fjantiga påhopp. Om man inte kan stå för sin åsikt i Forumet ÖPPET, då kan man lika gärna vara tyst. Varför ha en åsikt som bara en person får veta? Det är fegt och tarvligt att hoppa på medlemmar via PM. Skriv öppet vad du tycker, det är renhårigare än att smussla iväg otrevligheter via PM. Visst har en del trådar haft känsliga ämnen men det gäller att ha sitt sinne för humor kvar ibland. Det går att driva om vad som helst (med glimten i ögat) och alla ska kunna tycka att det är trevligt på Forumet. Jag anser att är det några som ska kliva ur Forumet , så är det väl ändå dom som beklagar sig via PM eller andra påhopp. Jag tycker att det procentuellt är mycket trevliga medlemmar, som man i många fall vill lära känna bättre. Tyvär så är det så att den lilla procentdelen som är otrevliga ofta kan ta udden av det roliga med Forumet. Jag själv har valt att ha hållit mig undan då det troligtvis är samma personer som skickat "trevliga"hälsningar via PM till mig också. Jag delar MR LINDELL's åsikter i det mesta (tror jag) därför tycker jag KOM IGEN MR LINDELL, GE DOM VAD DOM TÅL. Jag håller med du jag !
Catarina
12-06-2004, 18:36
*Applåderar Copycat* Bra sagt!!
Jag tycker att alla som får otrevliga privata PM ska kopiera i sin helhet och lägga ut dem på forumet till allmänt beskådande. Ett sådant förfarande brukar drastiskt påverka lusten att skicka oförskämda PM på ett positivt sätt!! Vad är det för jävla ynkryggar som är här på forumet egentligen?!! Mvh Fenja
Som vi redan har sagt tidigare, så önskar vi att alla som är med på Forumet vill följa Netikett, som man lovat att följa när man blir medlem.
Det innebär bl.a. att inte gå in på personangrepp och säga otrevliga saker om andra medlemmar. Det är mycket trevligare att avstå, även via PM. Man får låtsas som om det regnar och låta det passera utan att bli arg även om man tycker annorlunda, eller så ventilerar man sin åsikt på ett trevligt sätt på Forumet.
För visst ska man kunna säga sin mening, och det kan man säkert göra utan att angripa någon annan. Alla har rätt att ha sin åsikt och alla behöver inte tycka lika för det. Då skulle det knappast bli några diskussioner alls om alla tyckte likadant, eller hur?
Vi vill inte gärna censurera allt för mycket, vi önskar att medlemmarna har självcensur nog för att veta vad man kan säga och vad som kan uppfattas som störande. Vi vill ju att både nya och gamla medlemmar ska trivas på Forumet.
Läs igenom Ditt inlägg en gång extra innan Du sänder det och fundera på om någon kan uppfatta det som stötande!
MRLINDELL
12-06-2004, 23:26
Jag är nöjd med den positiva respons jag fått på mitt tidigare inlägg. Tack alla som har en positiv syn på åsiktsfrihet inom rimliga ramar. Tur är att de som skickar oanständiga PM inte skrivit tryckfrihetslagen. Jag håller med Sylvia i sin helhet men vill även väga in andras värderingar om att läs andras inlägg med glatt hummör. Jag känner ofta att annan åsikt känns som ren kritik, något som kanske inte varit avsikten. Man kan lösa problem på många sätt och det är inte säkert att alla har 100% rätt i allt. En ömssesidig dialog är därför nödvändig, enda sättet att ta tillsig nya rön och ev kunskaper. Zon & förutsättningar är olika i stora delar av landet speciellt på våren, en del har högsommar medan andra har vårrrusk. Klart att man inte kan ge ett generellt råd till alla samtidigt. Många råd känns kanske av den orsaken underliga. Måste säga att personligen anser jag att många råd känns ganska gammalmodiga och saknar vetenskaplig förankring. Men det är lättare att leva med än hot & oförskämdheter. Viktigt är att människor får ha en personlig åsikt och att få uttrycka den. Det är lixom meningen med ett diskussionsforum. "Annki" skriver i ett nytt PM följande: -- Hej! Läste ditt inlägg. Lite felciterat, tror jag. Jag är öppen för en privat dialog om du känner för det. Och du... jag har varit med längre än så. Det var forumet som bytte utseende 021102, och alla gamla medlemmar fick regga om sig. / mvh Annki -- Måste säja att det hjälper inte. Hur förbannad man än blir skriver man inte sådana PM. Det är inte felciterat utan kan dupliceras i sin helhet. Avsikten med ett väldigt otrevligt PM är att vara otrevlig, i tron att inte någon annan ser vad man håller på med och därför tro att man kan vara otrevlig anonymnt. Hädanefter publiceras alla otrrevliga PM, jag anser alla skall göra så för att få en öppen diskussion utan otrevliga PM. Copycat, vem du än är, Fenja, m fl. Jag kan inte skriva upp alla som skickat vänliga PM, inlägg, mm. Tack för er underbara stöd. KRAMAR!!!!
Copycat
12-06-2004, 23:30
Hallå där, MR LINDELL !! Hur var det med hemlizar?  Viska, lite iallafall.
MRLINDELL
12-06-2004, 23:39
Copycat
12-06-2004, 23:41
Skicka ett vänligt PM till mig då
Jag hoppas verkligen att den/de som brukar ge sig på forumisterna genom privata mail slutar med detta. Kan man inte stå offentligt för vad man tycker så kan man lika gärna vara tyst. INGEN här har någon som helst rätt att tala om för någon annan att vederbörande inte är välkommen!! Mvh Fenja
Gossen Ruda
13-06-2004, 21:14
Jag har klarat mig trots att jag stuckit ut hakan ett par gånger. Nja, inte helt men inga otrevligheter. Begriper inte varför man inte skall få kunna säga sin mening, alla försök att strypa en debatt är helt galet. Om någon inte tål att vissa saker sägs så är det fel på just den personen, inte på det som sägs.
Copycat
13-06-2004, 21:27
Jaadu Gossen, du har haft en enorm tur tydligen. Du som varit med i Forumet så länge och klarat dig från otrevligheter, fuskigt. Jag som bara varit medlem ett par månader och fått ett antal på halsen redan. Jag hoppas att stämningen kan återvända till forumet, det känns lite krystat ibland. Varför ska vi tillåta att vissa saker ska få vara tabu att tala om? En öppen kommunikation gör ju att alla får en insikt om sakers positiva och negativa sidor. Det är ju det som utgör ett "levande" Forum, inte att vi ska tassa på tå för vissa och tillåta att dom tabubelägger det som inte passar deras smak. Tycker man inte om en diskusion så kan man välja en massa mer passande trådar på Forumet. Det finns något för varje smak.
Elisabet
13-06-2004, 21:29
har en gammal flaska totex kvar som vårdas ömt och endast används att pensla på kirskålblad . Har nästan ingen kirskål kvar..........................
Copycat
13-06-2004, 21:32
Och vad är Totex??  Har aldrig hört talas om detta, är det något "gammalt" förbjudet preparat eller?Och tar det verkligen bort Kirskål, permanent. Då är det ju super
MRLINDELL
13-06-2004, 21:39
Totex/BAM har varit förbjudet på "riktigt" sedan 1989.
Copycat
13-06-2004, 21:44
Åsa, mälardalen zon 2
13-06-2004, 21:52
Enligt kemikalieinspektionen finns det 3 preparat som heter Totex i klass 3 som förbjudits. http://www.kemi.se/bkmregoff/default.cfmTotex sprayen och totex i flytande form förbjöds 2002 och det innehöll samma sak som Roundup (Glyfosat). Totex strö som förbjöds 1989 innehöll Diklobenil och Atrazin.
Ett sätt att slippa "ogräs" torde väl vara att omsorgsfullt asfaltera tomten och ev sedan lägga ut plastgräsmattor om man vill ha lite grönt.
Copycat
13-06-2004, 22:31
Jag för min del tycker att det låter lite torftigt. Var det inte någon annan på Forumet som kom med den geniala idén tidigare. Att man skulle asfaltera och sätta ut krukor med blommor på asfalten, om man var så lat eller sjuk att man inte kunde ligga på knä och rensa ogräs. Men vad ska man då göra om man som jag vill ha lite "liv" i gräsmattan? Jag har inget emot daggmaskar, skalbaggar och en och annan spindel, för att inte tala om fjärilarna. Dom kan man inte vara utan. Det är skilnad på att vilja vara utan ogräs och att vara utan LIV.
Asfaltera gräsmattan ja... En lite udda man som bor ett par kvarter från oss ville asfaltera sin tomt mot gatan men han fick inte det för kommunen. De sa att det skulle i så fall sett ut som om det var en allmän parkering där då och så var ju inte fallet enligt detaljplanen för området. Då grusade han sin tomt i stället... för det får man tydligen göra utan kommunens tillstånd...
andersen
14-06-2004, 04:03
Nu sticker jag ut hakan. Förut så pratades det om troll, tycker att vissa i den här tråden är riktiga troll.
Tycker att en del av inläggen bara är till för att provosera, och då har man klarat kravet för att vara ett troll.
MRLINDELL
14-06-2004, 06:20
Menar du trollet Raffe?
birgitek
14-06-2004, 07:04
Ett litet tips till "Anki" och andra som absolut inte klarar åsikter avvikande från den egna. Läs inte inlägg som inte stämmer med ert tyckande, på så sätt kan ni behålla sinnesfriden och vi andra får behålla ett öppet och debattglatt forum. Birgit Ek P.s Vad i all världen är man för människa om man ber en meningsmotståndare lämna forummet? D.s
Copycat
14-06-2004, 08:30
Jadu Andersen, som man känner sig själv känner man andra, eller hur det var.  Om du ville LÄSA inläggen innan du fäller en komentar, så skulle säkert du också kunna ha lite humor (hoppas jag). Jag har sagt det redan, efter låsningen av Round up tråden och Trolltråden, blev det lite krystat. Alla verkade tassa på tå för att inte verka provokativa. Hur kul är det med torra snusförnuftiga svar på allt? Man måste kunna ta upp ämnen som är lite känsligare också, bara man gör det med glimten i ögat. Det är inte svårt att förstå vad skribenterna menar då det finns små gubbar till vänster om "skrivdelen", använd dom och du ska se hur mycket lättare det är att kunna skämta om saker. Jag är en öppen, ärlig, FÖR spontan, gråhårig men possitiv kärring. Jag vill att min lilla trädgårdsplätt ska vara lika levande som jag vill ha ett Forum. Att det finns folk som stör sig på att jag inte vill ha kirskålen kvar, och kommer med mer eller mindre "dumma" kommenterer, det får jag ta. JAG vet att min så kallade gräsmatta består av 90%kvickrot, men utan den har jag ingen gräsmatta alls. Maskrosorna tar jag bort som dom flesta andra, med en sån där petmoj. Samma sak med grodblad och andra konstiga saker i "Kvickrotsmattan. Rätta mig om jag har fel nu. Ska Forumet ha lite humor och glimten i ögat, eller vara kort och koncist? Är det rätt att kännas krystat om man vill bli av med ett eller annat ogräs (utan att ta till den manuella metoden)? Ska alla som använder ogräsmedel, oavsett namn, känna sig som värsta miljöbovar? Jag har talat om hur jag är, ta mig som jag är eller låt bli att svara på mina inlägg. Det är väl bättre att vara öppen och ärlig än att tassa omkring och vara annonym. Fram för mer possitiva tankar, världen är så full av negativitet ändå.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|