Full version: Staket mot rådjur
Cson
Hur högt måste ett staket vara för att rådjur inte ska kunna ta sig över det?

/Rolf
Betty
Har läst 180 cm här på forumet nånstans.
Jag har lagt ut snubbeltråd och det verkar funka! Nylonlina (fiskelina) på ca 50 cm's höjd, med vita "plastflärpar" bestående av vita fyrkanter urklippta från plastkassar - de prasslar oroväckande i vinden. Vita fyrkanter signalerar FARA (samma som akterspegeln på ett rådjur).
Cson
180 cm verkar i högsta laget. Det kan inte bli så snyggt. Men det där med vita fyrkanter kan vara värt att prova. En ny fråga i samma ämne:

Vi har en toalett av typ Separett, dvs fekalier och urin separeras. Urinen använder jag för att vattna (en del urin och tio delar regnvatten) bl.a. bärbuskarna som jag vill skydda mot rådjur. En granne hävdar att detta kan hålla rådjuren borta eftersom vi därmed "markerar revir".

Kan det vara riktigt?

/Rolf
Jan af Lisö
Jag har ett viltstängsel 200 cm och har hittills sluppit såväl rådjur som harar och älgar.

Jag var också orolig att det skulle se fult ut, men trådarna är relativt tunna samt använder trästolpar, så det ser fint ut. Fick t o m beröm från grannarna.

(Det är ett sommarstugeområde, jag tror inte att det skulle passa lika bra i en villaförort)
Louise i Göteborg
180 cm är absolut minimum om kräken inte skall hoppa över.

Det måste dessutom vara tätt i botten, dom är otroligt bra på att pressa sig igenom häckar etc som inte är helt täta i botten.

Jag har provat otaliga skrämselprylar, de funkar alla ett kort tag. Dom lär sig snabbt vad som inte är verklig fara.
Ralf
CITAT (Louise i Göteborg @ 18-06-2004, 18:42)
Jag har provat otaliga skrämselprylar, de funkar alla ett kort tag. Dom lär sig snabbt vad som inte är verklig fara.

Dom j-a-na har till och med trafikvett. Hoss oss så går far i familjen fram till trottoarkanten o ställer sig stilla och kikar åt båda hållen. Bilar som kommer stannars och då går fadern ut och resten av familjen följer efter.
MariaS
Många är råden, men mina rådjur håller sig på sin kant när jag lagt ut en blandning av lika delar: Hjorthornssalt, Cayenepeppar och matolja.
Fungerar i tre månader. Går även att doppa trasor i blandningen och hänga i träden smile.gif

MariaS
gammelnalle
CITAT (Cson @ 13-06-2004, 21:22)
Vi har en toalett av typ Separett, dvs fekalier och urin separeras. Urinen använder jag för att vattna (en del urin och tio delar regnvatten) bl.a. bärbuskarna som jag vill skydda mot rådjur. En granne hävdar att detta kan hålla rådjuren borta eftersom vi därmed "markerar revir".

Kan det vara riktigt?

/Rolf

Har inte själv problem med rådjur, men en god vän till mig sparar nattbehovet i ett nattkärl. och häller ut det för att hålla rådjuren borta, men han späder inte den, utan häller direkt.
Han hävdar att detta har hjälpt honom.
(Jag tror han menade mot rådjuren.... biggrin.gif )
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon