Cajo
Vi köpte en näckros idag men jag kommer inte ihåg hur djupt man planterar den i krukan. Samma som i krukan jag köpte eller djupare?

Dessutom köpte vi 5 st guldid som glatt simmar omkring...jättesöta och dom fick heta Jonny, Conny, Ronny, Sonny och Tommy! :-) Det verkar som fler här har namn på sina fiskar....... hi hi
kerstin z5-6
samma som i krukan -fast mina sitter på botten av dammen , i ren sand
MariaS
Det är klart att alla våra "husdjur" ska ha namn eller...
T.ex. Rödluvan, Goldie, Blondie, Kompis, Plutten, Pyret, Bebis, Apelsinerna, Gerd, Palle, Lillgoldie, Vitnos, Pricken, Snoken, Kaj, Bullen och Betty är några av namnen på mina.

MariaS
Sollan
CITAT (MariaS @ 12-06-2004, 01:24)
Det är klart att alla våra "husdjur" ska ha namn eller...
T.ex. Rödluvan, Goldie, Blondie, Kompis, Plutten, Pyret, Bebis, Apelsinerna, Gerd, Palle, Lillgoldie, Vitnos, Pricken, Snoken, Kaj, Bullen och Betty är några av namnen på mina.

MariaS

Och jag har Arne, Siri, Pricken, LillGudrun, Plutten, Gusten och Busbröderna.
/sollan
Cajo
Var é dom nu då? Igår kväll var fiskarna glatt ute och simmade omkring, men nu.......inte ett spår efter dem. Min man var ute i dammen med badbyxor och cyklop och spanade i 'dynggropen' Puts väck!! Fast hade jag varit fisk hade jag också hållt mig undan om någon stolle klampat omkring med cyklop där :-) (se albumet)
Mocca
Oh herregud biggrin.gif wub.gif biggrin.gif wub.gif jag tror aldrig jag har skrattat så mycket åt ett foto........TACK biggrin.gif
MariaS
CITAT (Cajo @ 12-06-2004, 16:06)
Var é dom nu då? Igår kväll var fiskarna glatt ute och simmade omkring, men nu.......inte ett spår efter dem. Min man var ute i dammen med badbyxor och cyklop och spanade i 'dynggropen' Puts väck!! Fast hade jag varit fisk hade jag också hållt mig undan om någon stolle klampat omkring med cyklop där :-) (se albumet)

Jag förstår varför inga fiskar visar sig när "det där" knatar runt i dammen. laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Guldiden har ju ingen skarp färg som gör att det är lätt att se dem när de väl har hittat ett gott gömställe. Tyvärr har också guldiden en ovana att vilja hoppa. Det händer tyvärr att de hoppar ur dammen.

Ta för säkerhets skull en titt bland funkiorna, så inget Idlik ligger där.

MariaS
Cajo
Nu har vi sett dem igen, fast bara 4 av 5. Lite trist att dom gömmer sig nere i hålan tycker vi, men enligt en släkting så brukar fiskar ta det lite lugnt första tiden innan dom känner sig hemma.
Tycker det låter skoj att dom hoppar omkring! Hoppar dom högt? Vi har ju en gjuten damm och kanten upp från vattnet är ungefär 25 cm, så då är risken kanske inte så stor att dom hamnar i funkian?? hi hi
Nu är fiskarna lysande orange, som guldfiskar. Förändras färgen när dom blir äldre?
MrNorth
Varning för katter och fiskmåsar... när de har fått nys om dammen brukar fiskarna försvinna med ilande fart...

MVH
henrik
Mia, zon 3
Och hägrar! Här omkring har det hänt att man fått spänna fiskelinor kors och tvärs över dammen, för att en häger har upptäckt vilket smörgåsbord det är..... Mest när det är grodlek, visserligen, men de kan skada/döda till exempel koi-karpar. Fast jag hoppas att det inte är för vanligt med så närgångna hägrar.....
MariaS
Hägern gillar mest Abborrar och grodor. Så risken är liten att hägern kommer på besök för Guldisarna.
Det finns annars Hägeratrapper och rovfågelsatrapper man kan sätta upp runt dammen om man är orolig.

Hoppande Guldidar ser man mest på morgon och kväll, när de jagar myggor. Beroende på storlek, så kan de hoppa ca 30cm upp i luften.

Några katter tror jag inte heller du behöver oroa dig för. Det är för hög kant. Katter är bekväma och fångar bara det de får tag i med tassen. Resten får inte bli blött laugh.gif

MariaS
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon