Copycat
--
kerstin z5-6
De flesta beskriver problem med den vildväxande då den har en tendens att ta över .. behöver inte vara någon nackdel att den är svagväxande alltså smile.gif
Copycat
--
Cilla
Jag har för säkerthets skull under åren planterat 8 sorter av kaprifol... I år blev det tre nya till. Blir heller inte klok på vilka av alla sorter som finns idag som doftar och blir stora. Det som hette vildkaprifol förr heter en massa utöver detta idag...

Trots min okunskap om kaprifol tycker jag det är lätt att lyckas med dem. Köper man ett par, tre sorter och samplanterar får man bladverk i olika färger, blom både i juni och juli och iallafall någon brukar dofta så där himmelskt.

Ingen av de 8 sorter jag planterat hittills har varit svårstartade. Efter 2 år är de nu kring meter långa och blommar.
Copycat
--
Fenja
Till de mest efterfrågade hör blomsterkaprifol, Lonicera x heckrottii 'American Beauty' som är en korsning med lite oklart ursprung. Den är relativt svagväxande, inte så slingrande som en del annan kaprifol och behöver bindas fast mot stöd. Som det svenska namnet anger så är det blomningen som är dess främsta egenskap. Den varar från juni till augusti och då översållas plantorna med de härligaste blomklasar som påminner om fjärilar i flykt. Blommorna har en kraftfull färg, tvåfärgade i rött och gulvitt med en lätt blåaktig dagg utanpå. Plantorna är härdiga till zon 5. Den blir 3-4 meter.
Att en växt är svagväxande betyder mestadels att den tar flera år på si att uppnå sitt fulla format.
Mvh
Fenja
Cilla
CITAT (Copycat @ 12-06-2004, 19:55)
Cilla, hur små var dom från början?

Copycat,
Mina har varit någon halvmeter från början och vuxit ca 1,5-2,5 meter på två säsonger, samt förgrenat sig så de blivit tätare. Någon av dem, en senblommande med mörkt bladverk, växer långsammare.

De som vuxit starkast och som verkar klara det mesta är två som jag hämtade på en tomt som skulle bebyggas. De växte under ett hus i ren sand och jag fick inte med mycket rötter. Efter 3 år i krukor hade de två spröten förgrenat sig och svingat sig upp 4 meter upp längs husgaveln och börjar nu klättra längs en elkabel jag har dragen från huset. Blomningen nu varar i två veckor och är överdådig.

Redan i februari börjar bladen slå ut och jag tror alltid att de ska frysa sönder. Men intill vägg som den växer har den med blad klarat många minusgrader.

Hittar man en kaprifol i vilt tillstånd som växer på mager mark eller i skuggig skog kan en sådan vara mycket starkare än de man köper i handeln.
Copycat
--
catlin
PRECIS vad jag skulle fråga tongue.gif

Ska man inte ha kaprifol mot södervägg? Trivs den bättre i lite skugga? Vill nämligen klä in verandan med två kaprifoler som ska klättra på stöd hade jag tänkt iaf...
Copycat
--
andreas i uppsala
förstår mig inte på kaprifol. Min ena tror att det är höst. Bladen gulnar och den tappar bladen. wacko.gif
Copycat
--
andreas i uppsala
hehe, tropiskt, om det ändå vore så. Mina kaprifoler är ca 10-20 år gamla och mycket tjocka och breda. Det har tagit över hela staketet.Jag bedriver en ständigt kamp mot dem. De växer som galningar.

problemet är att en av dem(den vanliga) brukar tappa bladen någon gång i mitten av sommaren, men i år är det extra. Det står i fullsol-halvskugga. Jag tror inte att det blir för varmt. Det går inte i sverige.

Mina slår också ut tidigt men jag har nog rekordet tongue.gif MIna slog ut i oktober förra året och var städesgrön hela vintern, sen när våren kom fortsatte den att växa som om ingenting hade hänt.

Det är en märklig sak, som i maj-juni fyller natten med mumsiga dofter smile.gif
Fenja
Kaprifol kan vara både i sol och skugga och växa och blomma fint i snudd på alla lägen. Copycat, du ska absolut plantera din i en större kruka!! "Pilla inte runt i rötterna" utan lyft bara i den i sin nya kruka och tryck till jorden. Om du stör rötterna nu kan blomningen upphöra. Du kanske ska låta den blomma klart innan du flyttar den, för säkerhetsskull! Men jag tror inte att det "bryr sig" så mycket om att bli flyttad om du vattnar ordentligt.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon