johawk3
Hej!

Vi har ett "konstigt" wacko.gif träd på vår tomt. Vi har bott i vårt hus i 2 år. Första hösten så gulnade inte bladen på det här trädet utan de satt kvar med bibehållen färg hela vintern. Bladen är inte gröna utan mer åt det mörkröda hållet. Nu på vår-försommar blommar trädet. Knopparna som kommer är som små små taggiga bollar. I höstas däremot så tappade trädet alla blad som de flesta träd gör. Det verkar som om trädet "byter blad" vartannat år. Har aldrig sett nåt liknande. Kan det vara nån typ av kastanj? Är det någon som vet vilken typ det kan vara?

Anledningen till att jag frågar är att den skulle behövas beskäras något och undrar när man kan göra det. Vår eller höst ?
Hannele
CITAT (johawk3 @ 12-06-2004, 09:32)
Anledningen till att jag frågar är att den skulle behövas beskäras något och undrar när man kan göra det. Vår eller höst ?

Man behöver inte nödvädigtvis beskära några träd,
men tycker man det är roligt, så kan man beskära alla träd.
Låt ditt träd vara så länge. Har du ingen kamera?
gå till bilblioteket, dom har massa bra trädgårdsböcker.
johawk3
Jo, vi vill beskära de nedersta grenarna eftersom dessa skymmer utsikten.... Dessutom jobbigt att kröka rygg när man klipper gräset under träden m m.....
Hannele
Den här årstiden kan du beskära alla träd, även de som blöder (björk, lönn).
Cilla
Jag funderar på vad för träd detta kan vara, det låter spännande. Bollarna du ser - kan de vara frukter kanske? Eller så är det en missväxt kanske. Hur ser blommorna ut?

Kan du beskriva bladen lite närmre? Form, om de är symmetriska vid basen och toppen, färg, ev behåring, ådring?

Hur tjock i diameter eller omkrets är stammen? Jag funderar på om det kan vara ett nysatt träd som inte lärt sdig att känna av lämplig tidpunkt för bladfällning etc.

I vilken zon står det?

Hur ser barken och årsskotten (grenarnas yttersta del) ut?

Om man inte vet vilket träd man hasrt är juli ofta en beskärningsperiod som inte stör trädet. Uppstamning klarar de flesta träd alldeles utmärkt om man inte tar bort för mycket gren- och bladmassa på ett enda beskärningstillfälle. Träd som man vill stamma upp får man ofta komma tillbaka till flera år och ta några grenar varje gång.
johawk3
Hej nu finns det kort på det (har äntligen fått tag i en digitalkamera).....då kanske det blir lättare. Trädet växer i Enköping......

Vore skoj och veta. Bilderna är lite suddiga men hoppas det ger nån ledtråd iaf....

Åsa, mälardalen zon 2
Det är en bok (Fagus) den är lätt att känna igen på de där roliga frökapslarna. Med tanke på att den är lite rödaktig skulle jag gissa på att det är någon slags blodbok. Det finns många olika blodbokar en del är nästan svartröda och en del är mera någon blandning mellan röd och grön.
johawk3
Jaha..det hade jag aldrig gissat...... Tack så mycket Åsa, mälardalen zon 2.

mvh
Håkan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon