Becky,Malmö
12-06-2004, 11:24
Är nybliven trädgårdsägare och fick veta att det ena trädet på tomten är ett bigaråträd vilket jag tyckte var toppen och vill nu gör allt för att det ska bli många goda bär.
Men upptäkte härom dagen en massa små svarta djur längst ut på grenarna som liksom täckte hela bladen. Vad kan de ha varit för nåt?? Fick klippa av det yttersta på alla grenar för att de inte skulle sprida sig för mycket.
Tar tacksamt emot alla tips på vad jag kan göra!
Åsa, mälardalen zon 2
12-06-2004, 13:50
Troligtvis bladlöss de finns i alla möjliga färger även svarta, är det ett hyfsat stort träd brukar man inte behöva hålla på och bekämpa. Unga träd kan man ev. hjälpa (lössen kan ju sätta tillbaks trädet lite) genom att klämma, spola med vatten eller något annat, men träd och buskar brukar klara av bladlusangrepp. Bladlöss kan man aldrig bli helt fri från i en trädgård och de kan ju föda en del nyckelpigor och andra nyttiga djur som äter bladlöss.
Den lus som gillar körsbär har jag för mig kallas just körsbärsbladlus och den är svart/svartbrun och går på de yngsta skotten, som krullar ihop sig helt. Jag brukar nypa av bladen och slänga ut i havet eller bränna i kaminen (toan kan också användas) för att minska deras framfart och spridning. Lärde det av en växtforskare som berättade att man kunde minska luspopulationen på körsbär så.
Annars brukar det vara bäst att låta ett träd behålla de blad den har, särskilt om de förlorat bladmassa av angripare. Bättre att klämma och vattenspruta och låta även halva och håliga blad vara kvar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.