Full version: Hoyor....
Sulawesii
Köpte en hoya vitellinoides förra sommaren. En ennodsstickling som inte har växt en ##%&¤%¤# mm sen jag fick dem. Andra jag köpte ungifär samtidigt har växt ytterst lite: h. verticillata albomarginata, cv 'Golden eye', carnosa albomarginata, fungii m fl.
Kan den dåliga växtkraften bero på att de i vintras drabbades av kvalster?
Och hur länge ska man egentligen vänta på att en hoya ska komma igång? Jag är rätt trött på dem, men vill ju inte slänga dessa hoyor om det finns chans att de kommer igång snart!

Tacksam för svar!!
maimiti
Variegerade hoyor växer i största allmänhet rätt långsamt. Vad gäller vitellinioides/meredithii så kan den vara trög att få igång och efter ett angrepp av ohyra kan växterna dessutom ta ganska lång tid på sig till återhämtning... De kommer så småningom, men jag vet att tålamodet kan tryta ibland.
Sulawesii
Jaha, variegerade växer långsamt. Det är ju bra att veta! Får se hur jag gör med de jag har då.
Vad gäller vitellinioides så får jag väl ta och skrapa ihop lite nytt tålamod, det är ju ändå en väldigt vacker växt (men, tillslut hjälper ju inte ens det).
Tack så mycket för ditt svar, maimiti!
Dan i Nacka
Tålamod ja...
Min Hoya archboldiana som jag köpte för drygt två(!) år sedan har fortfarande inte visat minsta tecken på att den vill börja växa. mad.gif
Ibland undrar jag om den verkligen lever men den är ju fortfarande grön iallafall.
Skall man kanske prova med omplantering?

Vänligar hälsningar

Dan
maimiti
Ibland kan man få vänta jättelänge. Jag köpte en archiboldiana förra året och först nu har den börjat växa och det mycket långsamt. För många år sedan köpte jag ett coriacea (eller var det en calycina?) skott som bara vägrade växa. Efter två år gav jag den till min svägerska som på ett halvår fick den att växa till en rejäl buske... Nu har jag båda och de växer i normalfart. Jag har aldrig kommit på en bra förklaring till varför det blir så. Blommor är helt enkelt egna personligheter.
Copycat
Okey, då får jag väl känna mig ganska nöjd ändå. Min Hoya växer så det knakar, men den vill inte ge mig några blommor. Jag fick den som en liten stickling av min svärmor för flera år sedan. Växer, det gör den (fast den nog är lite misskött) men blomma? Hur ska man bete sig med en Hoya för att dom ska vilja vara med? unsure.gif
maimiti
CITAT (Copycat @ 12-06-2004, 19:48)
Hur ska man bete sig med en Hoya för att dom ska vilja vara med? unsure.gif

Det beror alldeles på vad det är för art. Att ge generella skötselråd á la blomsteraffär fungerar inte på hoyor eftersom de kan ha så olika behov. Den vanligast förekommande i svenska hem är Hoya carnosa (många är inte ens medvetna om att de har den). Jag har carnosa i västerfönster där den får vatten hyfsat regelbundet men den torkar alltid ut mellan varven. Där den är trivs den dock bra och blommar lite då och då. Om det är en sådan du har kan du ju testa det.
Copycat
Hejsan maimiti ! Nu har jag bara Söder eller Norrfönster. Den står i ett Söderfönster just nu och växer och växer. Det är troligast en Carnosa jag har. Att den växer tyder väl på att NÅGOT är bra? Jag övervattnar mellan varven för att däremellan totalt "glömma" bort dom. Vad är det korrekta? unsure.gif
maimiti
Att en växt "växer så det knakar" tyder ju på att den trivs, men förmodligen lite för bra för att blomma. Växter producerar blommor därför att de "tror" att de riskerar att dö och därför måste reproducera sig. En längre torka är ofta ett bra sätt att skrämma fram blommor. Nu menar jag inte stå snustorr i flera månader, men mycket sparsam vattning ett tag. De flesta växter med tjockare blad tål en torrare behandling. Att övervattna är sällan bra utan som regel något man ska undvika... såvida det inte rör sig om sumpväxter då.
Mia, zon 3
Jag har de två vanligaste Hoyorna hemma, carnosa och ......?........ nej, vad 17 heter den med små blad!!?? Hjärnsläpp......
I alla fall så fick jag inte en enda blomma, trots att de växte och mådde bra, tills en vän gav tipset att inte ge någon näring. Innan hade de fått en skvätt samtidigt som de andra krukorna. Nu får de aldrig någon näring, utom den som blir vid omplantering (inte för ofta), och åtminstone den lilla blommar som en galning! De ska trivas i lite för små krukor också.
Vet inte om det stämmer, men har hört att carnosan inte blommar om man beskär den.... Min har blivit "beskuren" ganska hårt av papegojorna nu & då, men nu är det 4-5 år sedan, och nu blommar den. Så tålamod rekommenderas!
lolo
Tack alla ni för era svar! Har själv hoya carnosa som jag köpte som rotad stickling för ett par månader sen, och den har inte växt nånting än. Bladen och det övriga ser ändå fina ut. För drygt en månad sen köpte jag hoya erythrina, hoya palawanica och hoya tsangii. Endast hoya tsangii har växt litegrand och fått luftrötter dessutom! biggrin.gif Jag har också förstått att TÅLAMOD, TÅLAMOD OCH TÅLAMOD är det enda som gäller vad beträffar hoyor. tongue.gif /Ann-Louise
Sulawesii
Det är svårt att ha tålamod när det gäller växter........ rolleyes.gif
Helst ska det växa så det knakar och blomma med en gång. Samtidigt vill jag helst starta mina växter från sticklingar eller frön, så att det blir "mina egna".
lolo
Sulawesii - jag är nog ganska lik dig på den punkten! tongue.gif Dessutom brukar jag köpa överblommade exemplar som reas ut med minst halva priset. Fyndade idag en Dendrobium orkidé, vet ej art, men de brukar blomma antingen vitt eller lila och blommorna sitter liksom fast mellan bladen. Betalade 100 kr för den, och den hade fullt med keikis och var nyligen utblommad. Såg att man kan ha den ute på sommaren för att gynna blomningen (enligt sv orkidesällskapet), ska prova det./Ann-Louise
maimiti
Jag föredrar också att driva upp växten från skott, det känns så mycket bättre när den väl blommar. Det är JAG som lyckats, inte någon odlare i Tomelilla (inget illa menat)... Fast hittar jag en snygg planta, visst köper jag den. Det är inte utan att man är lite inkonsekvent.
Sulawesii
Nä, ibland går det ju inte att motstå fynd eller väldigt vackra exemplar. Men jag brukar få stora odjurskälvan när jag väl kommer hem med mitt köp. Det är ju mycket enklare att kolla en stickling än en planta.
maimiti
Jo, det är sant. Det finns vissa butiker som jag undviker helt pga ohyrerisken. Men det finns ju den fantasiska uppfinningen Ardap. Sedan jag började använda den är jag helt såld. Köpte ett par hoyor på utställningen i Göteborg för några månader sedan.. Givetvis hade de ullus. Behandlade med provadopinnar i jorden och sprutade med Ardap och än har inget kommit tillbaks.

Jag har precis fått hem en försändelse med sticklingar från Australien dock. Har aldrig köpt därifrån förut och den här ska väl visa mig om jag tänker göra om det. De var fasligt torra efter transporten som tagit sex dagar, men jag tror att de börjar hämta sig. Att de är friska har jag t.o.m fått papper på från Australiensiska Jordbruksdepartementet.
Sulawesii
Blir det väldigt dyrt att handla därifrån?
En fråga till ang brokiga hoyor, maimiti: är de även svårare att få i blom?
maimiti
Själva skotten var inte så dyra faktiskt. Det som kostade mest var frakten och sundhetscertifikatet. Det roliga var att kunna få tag i sorter jag inte lyckats hitta i Sverige. Jag är inte så dyr i drift annars, så någon gång ska väl jag få ta ut svängarna jag med ;o)

Jag har inte så många variegerade hoyor (bella, carnosa, compacta och verticillata/acuta) men av de jag har så blommar alla utom en lika villigt som vilken annan hoya som helst. Undantaget är verticillata var albomarginata, den lever en mycket tynande tillvaro och verkar missnöjd med allt i största allmänhet och mig i synnerhet.
Sulawesii
Nä, något ska man ju få unna sig! Och vill man verkligen ha något och inte kan få tag på det här hemma kan det ju vara värt en liten slant.

Hm.... den där verticillata albomarginatan jag har åker nog snart.... Växer inte, blommar inte... hur kul är det?
Ullet
Vilken tur jag måste ha haft då! Köpte en stickling av en variegerad hoya i våras, fyr blad var det o inte mkt till växt alls (kom inte ihåg det latinska namnet) o efter att ha blivit satt i ett österfönster växer den som ogräs! Säkert en 40 cm har den slingrat ut sig o blivit tjock o grann längst ned vid basen. Skulle kanske ha tagit ett kort så nån hoya-människa kunde hjälpa till att identifiera den? *fnular*
maimiti
CITAT (Sulawesii @ 16-06-2004, 18:00)
Hm.... den där verticillata albomarginatan jag har åker nog snart.... Växer inte, blommar inte... hur kul är det?

Det är alltså inte bara hos mig den är kinkig.
Sulawesii
maimiti: Nä. Den får nog sommaren på sig och är den lika kinkig då, så åker den....

Ullet: Klart du ska skicka in en bild!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon