Full version: Hjälp! Löss...
Anna G
Jag brukar få löss på balkongen varje år, vet inte om jag gör något fel eller bara har otur. Har sett att min slingerkrasse börjat få löss och hittade även fullt av löss på min pepparmynta. Hur får jag bort lössen om jag vill kunna äta växterna sedan? Är orolig för mina andra kryddväxter...

På myntan klippte jag av alla bladen och sedan tvättade jag av grenarna, vet inte om det har hjälpt ännu. I mina vanliga blomlådor brukar jag stoppa ner Provado Insektspinnar som "avlusar" växterna men jag misstänker att det kanske inte är så hälsosamt att använda dem till kryddväxter... Även krassen är det ju trevligt att kunna använda i matlagning, hur ska jag göra med den? Har inga bra erfarenheter av att använda såpvatten...

/ Anna
Fenja
Provadotabletter eller såpvatten är väl det som brukar användas mest på bladlus... du får nog ta till den hederliga gamla "kläm-ihjäl-metoden"!
Mvh
Fenja
annaridell
Om du spolar vatten på växten så att bladlössen ramlar av plantan. Men man får ju göra det det flera gånger ftersom den kan finnas ägg kvar som sedan utvecklas.
Cilla
Man får klämma ihjäl lite var dag och duscha växterna då och då med vatten för att hålla lösssen borta.

Lössen får man inte bort en gång för alla - de flyger också. Kanske är det tur att vi inte kan utrota dem med ett enda slag - de är mat och matgivare till många andra djur även om vi inte precis vill utfordra dem på våra odlade växter...

Många örtkryddor som t ex persilja, basilika m fl skjuter snabbt nya när de förlorar några. Men för andra gäller att de inte blir hjälpta av att man plockar av blad som har löss på sig. När plantan redan blivit lite energifattigare när lössen sugit behöver den sina blad. För dem gäller att man får bort lössen, inte bladen.
Anna G
Hmmm... Jag får väl kämpa vidare då! Kanske ska nöja mig med att bara ha en kruka slingerkrasse som inte innehåller gift. Om jag stoppar Provadopinnar i de andra krukorna måste det ju bli lite mindre arbete för mig...

/ Anna
uno
Om Du har hanterbara krukor kan Du göra som jag. Vänd krukan uppochner, kravsa och skaka bort så mycket som möjligt. Resterande löss avlivas på ett klämmigt sätt.
miss piggy
I morse upptäckte jag att mina Dalier fått massor av gulgröna STORA äckliga löss. Massor!!!

Nu har jag massmördat alla jag sett genom att klämma ihjäl dem, sedan sprutade jag såplösning på hela blomman. Tänkte göra så med gämna mellanrum.
Jag brukar ta in mina blommor från balkongen under nätterna. Vet inte om det är onödigt så här års?.....
Nu är jag bara livrädd att lössen smittat ner mina blommor jag har inomhus!!

Är detta vanliga blomlöss?

Har mindre ljusa kryp på andra blommor men de är väldigt små med som små mörka fläckar på ryggen. Jag tror att det kan vara trips eftersom bladens översida fått ljusa, gula fläckar.

Har jag hajjat rätt och hjälper såplösning på trips???

De har invaderat alla mina småplantor som chili, paprika och clementin.... mad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon