Mi70
Jag köper de flesta av mina växter från zetas i Stockholm, ibland från Hortus i Farsta och bauhaus i länna. Fast ofta blir jag mycket besviken på växterna från hortus (att man ibland blir besviken på bauhaus plantor är mer naturligt då de inte utger sig för att vara en handelsträdgård). Nu har det hänt igen, en temynta jag köpte för några veckor sedan, var då stor och ståtlig, tre kraftiga 30 cm höga stammar. Nu har en av stammarna gått av vid jorden och jag trodde att den knäckts av. Nu håller nästa stam långsamt på att falla nedåt, och jag misstänker att den snart "knäcks" också. Jag upptäcke igår också att bladen har gråa fläckar! Vad är det för något? Allt annat stortrivs i rabatten bredvid temyntan så det är nog inte platsen eller jorden det är fel på............... mad.gif sad.gif mad.gif mad.gif

Snart gräver jag upp plantan och går tillbaka med den! Jag som så hade läntat efter en röd temynta! sad.gif
MariaS
Ja det verkar vara fel. Min temynta har jag både planterat om, den har blivit utsatt för storm och hagel, men alla stjälkar står så vackert rätt upp och ner.
Mina stjälkar brukar bli mellan 50-70cm höga men har ALDRIG tippat.
Så ta du din temynta tillbaka och fråga vad det är de säljer!

MariaS
Mia, zon 3
Har hört att de kan få gråmögel (tror jag att det var).
Min citrontemynta har lite "silvrigt" skimmer över bladen, men det är väl inte det du menar? Jag upplever att de är lite "skörare" vid basen, ungefär som gullris kan vara, men inte att de lägger sig för det, utan snarare att det är där de går av om man rycker i dem....
Håller med föregående talare - gå tillbaka med plantan! Har du tur så var det bara ett dåligt exemplar.
(Ett tips till kommande år - temyntor är jättelätta att så, och de blir STORA redan första året!)
kristerh
Gå tillbaks och klaga på Hortus,
jag har en annan erfarenhet av dem, jag tycker att de överlag har bra kvalitet, men de är dyra, jag har aldrig behövt gå tillbaks med något (är storhandlare av plantor wink.gif ) förutom när jag köpte kamelia som de sade skulle vara härdig i stockholmstrakten... de kom från nordamerika och skulle vara testade på hårt klimat.
De dog första vintern, fick nya av dem fast garantin inte gäller plantor som dött under vintern. De nya dog oxså mad.gif
Prata inte med kassörskan när/om du reklamerar utan gå direkt till trädgårdsmästaren.
Krister
Mi70
Tack för tips!

Just nu har temyntan en stängel av tre kvar, och den hänger lite.......... sad.gif

Men jag har inte haft tid att gå till plantskolan, då har haft inbrott i bilen, jag är sjuk, min minsta son är sjuk och jag och min sambo har så ont om pengar just nu, att vi bara bråkar............................ huh.gif sad.gif sad.gif

Var bara tvungen att gnälla av mig lite.....
wink.gif huh.gif sleep.gif
azofia
Låter som om den fått mjöldagg vilket tyvärr är vanligt på temyntor. Plantera om den på ett ställe där det är morgonsol så har den bättre chans.
Fialotta
Hej!
Gå tillbaks till Hortus så får du en ny eller pengarna tillbaks smile.gif
Det är sånt som kan hända med växter...när oturen är framme.

Känner ägaren sen lång tid och dom är bra att ha med att göra...fråga efter ägaren du...lycka till! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon