Full version: sumpzon
Lena
Kan man ha funkia i sumpzon? Där växten ständigt har blöta fötter?

Lena
MariaS
Nja, skulle nog sätta funkian lite högre upp. Annars såg jag så sent som i dag en Hyacintviva, som faktiskt passar utmärkt i sumpzonen.
Alla växter som är markerade med A eller 0-10cm djup passar för sumzonen. Jag kan verkligen rekomendera Kameleontblad och äkta förgätmigej.

MariaS
Lena
Tack Maria, jag ska flytta en Funkia genast, som jag har planterat alldeles för nära vattnet och istället försöka få tag i de växter du rekat, problemet är att det finns så litet urval av dammväxter i Sundsvall

Lena
kerstin z5-6
Gul svärdslilja, går jättebra !Kärleksgräs med smile.gif
ÅsaF
Sumpkalla trivs där det är blött. Du behöver inte ens sätta det i jord. Sen kan du hitta såna växter vid sjöar så det är en väldigt billig och bra växter som får fina vita blommor.
MariaS
CITAT (Lena @ 12-06-2004, 19:05)
Tack Maria, jag ska flytta en Funkia genast, som jag har planterat alldeles för nära vattnet och istället försöka få tag i de växter du rekat, problemet är att det finns så litet urval av dammväxter i Sundsvall

Lena

Ja där uppe lär du inte hitta Kameleontblad tyvärr. Men förgätmigej borde finnas även där.
Sen är det som Åsa F skriver, titta i diken och vid sjöar vad som finns.
Sumpirisar (gula och blå) starrgräs och så vidare. Ser det dessutom litet och klent ut i dikena, brukar det bli betydligt högre och tätare i en ny färsk sumpzon.

MariaS
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon