|
 Nu kommer rosblomningen snart igång,de flersta av mina rosor har knoppor,alla mina Finlands vita rosor, vi kalla den för Midsommarrosen blommar nu,tyvärr är blomningen väldigt kortvarigt.Här en bild av den största av mina Midsommarrosor.
Visast är den härlig, Finlands vita ros? Önskar jag kunde fota min (har ingen kamera för tillfället) som blommar nu. Den är planterad på 1940-talet och står fritt och i år mäter den 5 meter i bredd och ca 3 i höjd. Tusentals blommor - hela trädgården doftar på kvällarna.
Allt med denna ros gillar jag; höstfärgen på bladen i orange och rött, att den rotskottar sig lite lagom och blir bredare, knopparna som ser ut som de har klätt sig fint i frack, överdådet av blommor, friskheten hos rosen och så doften förstås.
Enda nackdelen är att den inte gillar regn när den blommar - grenarna blir så tuunga att de lägger sig ned. Jag behåller allt dött i nederkant av bisken som syns endast på våren innan grenarna hänger ned och som fungerar som stöd, men i årets regn hade busken behövt en rejäl stöttning. Hava blomhavet hänger ned och blomstrar på ängsmarken.
Hannele
12-06-2004, 22:29
Ja, det doftar ljuvligt! Vi kallar denna pimpinella-ros för Midsommarros. Men vresrosen Rosa rugosa 'Hansa' blommar också, och alla nyponen!
Hannele
12-06-2004, 22:36
Vild nyponros Vresros, Rosa rugosa.
*Felix matte*
12-06-2004, 22:50
CITAT (renate @ 12-06-2004, 21:33)  Nu kommer rosblomningen snart igång,de flersta av mina rosor har knoppor,alla mina Finlands vita rosor, vi kalla den för Midsommarrosen blommar nu,tyvärr är blomningen väldigt kortvarigt.Här en bild av den största av mina Midsommarrosor.  Finlands vita klarar sig också här i mina trakter.. visst är den vacker
Jag är rent av larvigt förälskad i min, och att den klarar nordligt klimat också och är så fin överallt där den står gör den inte sämre. Jättekul att se era exemplar Renate och Hannele!
Alla andra rosor fixar och trixar jag med efter bästa förmåga, men med finska pimpinellifolian gör jag inget. Jag har inte planterat den, inte gödslat, aldrig vattnat, aldrig plockat en enda lus eller stekel från den... Kanske just därför är den allra finast. Den bara ger.
Du har rätt Cilla,jag gör inte så mycket heller med mina(har många)planterat har jag mina visst själv,klipper lite döda grenar med,en på framsidan har jag stammat upp med tre grenar,bara två nu.Jag har kommit fram till att je mer jag klipper desto mer rotskott blir det.Jag försökte tar kort i går kväll i skymningen,men de blev för mörkt. Renate
Hannele
14-06-2004, 17:39
Den på solsida är färdigblommad, men den på skuggsidan har sina doftande blommor kvar!
För ett par år sedan fick jag ta med mig ett litet rotskott från en vän i Härjedalen. Det är nog en finlandsros, tror jag när jag ser era bilder. Den är vacker, doftar gott och verkar blomma över ganska fort...  Den växer intill min underbara Single Sherry, som också blommar nu. Det doftar faktiskt fantastiskt den också. Starkt och lite sött. Om vinden ligger på, så kommer doften i små moln från tio meters håll! *lycklig*  Single sherry (eller red sherry) är scharlakansröd med silvrig undersida.  Här har hon fått besök. Någon låter sig väl smaka av sherrys pollen. De gula ståndarknapparna på de röda ståndarstängerna ger en fin effekt. amaira
birgitek
15-06-2004, 20:55
Finlands vita blommar hos mej också, o så "Agnes" en gul vresros som doftar ljuvligt. Tyvärr har Agnes också en väldigt kort blomningstid. Birgit Ek
andreas i uppsala
15-06-2004, 22:31
har någon konstig sorts ros som inte är köpt från någon vanlig plantskla. Det är en sån där bukettros, med väldigt fina blad. Den är liten och fin och den börjar snart blomma. Finns det några här som kan hjälpa mig att identifiera den åt mig när den väl börjar blomma om någon dag. Den står i skugga mellan en bergsbambu och en camellia, men det hindrar den inte från att blomma
anncharlotte
15-06-2004, 22:48
Heter den så ? Vit Finlandsros ?
anncharlotte
15-06-2004, 22:55
Kom på en sak till, fick av en vän en liten ros, heter Philadelphus Mont Blanc, lågväxande 20-40 cm hög står det. Problemet är bara att det står också att den klara sej upp till zon 3 , här är det 5, i bästa fall 4. Har den någon chans att klara sej, kan jag hjälpa den på något sätt ? eller är det lika bra att jag ger den vidare till någon med bättre förutsättningar? Nån som vet ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|