|
*Felix matte*
12-06-2004, 21:23
Mitt lilla barnbarn Linnea 2,5 år är i "varför" åldern. Hon har fått sig berättat att russin är druvor som fått torka. Nu fick hon hjälpa pappa att stapla ved... hon frågar varför veden staplas...pappa säger att veden ska torka. Blir det russin då? frågar Linnea.
magiana
12-06-2004, 21:30
Kul det kan vara med ungar ibland. Minns själv när jag hittade ett smultron för första gången. Jag hade ingen aning om vad det var men nåt spännande var det för jag sprang in och berättade upphetsat att jag hade hittat en 'ongka'. Ingen begrep ju vad jag menade så alla var tvungna att följa med ut och titta på underverket!
Smekajsa
12-06-2004, 21:30
den va go´ mitt lilla barnbarn, Malthe, är bara 8 månader så än så länge får vi nöja oss med goa skratt å glädjetjut när man busar med honom
*Felix matte*
12-06-2004, 21:45
Visst är det härligt med de små. magiana...apropå smultron... en gång när jag var 10 år var jag sommarbarn lååångt borta hemifrån ( i närheten av Ånge)... där plockade vi smultron som vi trädde på strån. Där hade jag också mitt första möte med Gräslöken  ... gillar den skarpt sen dess Smekajsa... Har du förmånen att ha Malthe i närheten? Vi har ett barnbarn på orten... de andra tre, yngsta bara 3 månader, bor 150 -160 mil neråt landet.
kerstin z5-6
12-06-2004, 22:04
*Felix matte*
12-06-2004, 22:42
CITAT (kerstin z5-6 @ 12-06-2004, 23:04) barnbarn vill jag vänta ett tag med .. men om 5-år sådär  Jag/vi väntade... önskade.. sen kom de i snabb följd Två töser inom 4 månader, den tredje tre månader senare och nu en till tös dryga året efter den tredje Barnbarn är livets efterrätt
Blomstertanten
12-06-2004, 22:42
CITAT (kerstin z5-6 @ 12-06-2004, 23:04) barnbarn vill jag vänta ett tag med .. men om 5-år sådär   Tror du att du har någor att säga till om på den punkten ? Det trodde jag med !  Men ack vad jag bedrog mej ! Blev farmor för 3 1/2 år sedan , bara drygt 38 år "gammal" !  Är nu , 42 år "gammal" , farmor till 2 underbara ungar !
Iris i V-botten
13-06-2004, 06:48
På tal om barnbarn.... När Christoffer skulle fylla 5 så skulle han bara ha killar på sitt kalas. Jag frågade varför inga tjejer blev bjudna. "Dom är så okvebäma (obekväma)" svarade han.
Smekajsa
13-06-2004, 07:34
våran Malthe bo 1,5 mil härifrån bara så vi träffas ganska ofta, senast igår ja, visst är det härligt med barnbarn
Fialotta
13-06-2004, 08:05
CITAT (Felix matte @ 12-06-2004, 22:23) Mitt lilla barnbarn Linnea 2,5 år är i "varför" åldern. Hon har fått sig berättat att russin är druvor som fått torka. Nu fick hon hjälpa pappa att stapla ved... hon frågar varför veden staplas...pappa säger att veden ska torka. Blir det russin då? frågar Linnea.  Visst är dom underbara
Precis som du säger...dom är livets efterrätt, man bara njuter
Bettson
13-06-2004, 15:54
Ett par bekanta till oss med jämnåriga barn till våra har den här favorithistorien. Pappa byggde järnväg åt SJ. Så blev det en omorganisation så han hade banverket som arbetsgivare i stället. Yngste sonen som då var fem år frågar en dag sin mamma. Vad gör pappa hela dagarna på barnverket egentligen. Gör han barn eller?
magiana
13-06-2004, 17:23
CITAT Ett par bekanta till oss med jämnåriga barn till våra har den här favorithistorien.
Pappa byggde järnväg åt SJ. Så blev det en omorganisation så han hade banverket som arbetsgivare i stället.
Yngste sonen som då var fem år frågar en dag sin mamma. Vad gör pappa hela dagarna på barnverket egentligen. Gör han barn eller?
Mia, zon 3
14-06-2004, 07:53
Min lille son pratar inte heller riktigt än, men han har egna ord.... det är bara att komma på logiken bakom. Till exempel kallar han både sjöar och blommor "nanna". Oj, vad vi har undrat varför.... Nu vet jag - i sjön finns det vatten, och han gillar att hjälpa mig att vattna blommorna. Alltså "nanna" = vatten! Lovande inför framtiden tycker jag! Duktig pojke!
Sanna_G
14-06-2004, 10:35
Så här sa min lillasyster ofta när hon var i fyra-fem årsåldern:
"Den som inte har fått något gott, har väntat för länge!"
Hela familjen använder fortfarande denna replik ofta, ofta... Lillasyster är idag 17 år!
Christoffer
14-06-2004, 17:30
Vissa barn är för härliga!
Vad roligt det var att få läsa om de små knoddarna!  /Ann-Louise
*Felix matte*
14-06-2004, 20:54
Så kul att läsa era inlägg. Inte alltid så lätt för barn att veta vad allt heter. okvebäma, barnverket, nanna... får mej att minnas barnens "gupplig" = bucklig Om man inte får något gott.... då har man definitivt väntat för länge Idag har jag tillsammans med lilla Emelie beundrat den fina fjällutsikten från hennes köksfönster. Hon pekade och berättade jättemycket.... på sitt eget språk så klart.... men vi mor- och farmödrar... vi förstår ju det Ni som har småttingar.... glöm inte att skriva ner allt roligt som kommer ur barnamun.... det är uppskattat när de blir äldre.
Inga från Närke
14-06-2004, 21:11
Måste bara få vara med här. Barnbarn är underbara. Har 3 st som är 13 , 11,5 de bor nära mig. Ett som är 1,5 år som bor utanför Oslo. När mitt barnbarn hon som är 13 år nu var ca 3 år frågade min dotter vad hon ville ha att äta. Kukiliku svarade hon då. Min dotter förstod ingenting utan frågade om och samma svar kom. Visa mig var det står någonstans sa min dotter då eftersom hon var ett frågetecken fortfarande. Barnbarnet gick till skåpet och pekade och min dotter öppnade, då pekade barnbarnet på en kartong och sa: Där. Kan ni gissa vad det var? Jag återkommer med svar när ni gissat.
Fialotta
14-06-2004, 21:13
Jag gissar på ägg
kerstin z5-6
14-06-2004, 21:14
Sist jag frågade skulle han skaffa barn vid 32 ..DEt tyckte jag var lite länge att vänta på barnbarn LOL  jag gissar på Cornflakes
*Felix matte*
14-06-2004, 21:14
Ägg
Inga från Närke
14-06-2004, 21:19
KERSTIN GRATTIS DU GISSADE RÄTT men det var inte så lätt första gången och veta vad det var. Men det är ju en tupp på ett visst cornflakepaket.
*Felix matte*
14-06-2004, 21:21
Har ju aldrig Cornflakes hemma
Fialotta
14-06-2004, 21:22
CITAT (Inga från Närke @ 14-06-2004, 22:19) KERSTIN GRATTIS DU GISSADE RÄTT men det var inte så lätt första gången och veta vad det var. Men det är ju en tupp på ett visst cornflakepaket. Grattis Kerstin  Vad vva priset Äran förstårs
kerstin z5-6
14-06-2004, 21:24
Inte så svårt -sonen kallade cornflakes för fabbe -fabian var namnet på vår dåvarande snygga och snälla tupp  -men kul att det stämde barn är mycket logiska
Inga från Närke
14-06-2004, 21:30
Priset var just det ÄRAN för ibland kan det vara svårt gissa vad de menar och oftast blir små barn väldigt arga för att man inte förstår. Jo det är kul med barnbarn tyvärr så växer de upp alldeles för snabbt. Ser bara på mina tonåringar mormor är inte så mycket att ha nu det handlar om killar och fotboll hela sommaren. Sedan har de nyss fått hundvalp och mormor är ju inte lika söt.
Smekajsa
14-06-2004, 21:50
Mia, zon 3
15-06-2004, 06:13
CITAT (Smekajsa @ 14-06-2004, 22:50) Tror att "pajaten" kan betyda apparaten, men vad kan "fishing" vara.....? Här är en annan ni kan få gissa vad det är: "Plutteplia"
Alsterolle
15-06-2004, 12:19
Det är inte alltid ålder medför större visdom - här en klok fundering från min 5-årige dotterson:
"Varför finns svordomar när man inte får använda dom?"
och min 35-åriga dotter sjöng en sång: "Mina trådar ...." i samband med julen. Gissa vilken sång!
Morfar (även farfar) Olle i Alster/Karlstad
PS Mitt släktträd fick några nya rötter när jag släktforskade i Leksand förra veckan och hittade min mors (adopterad) rätta far och mor. Ringde till en mäkta förvånad ny kusin i helgen! DS
Smekajsa
15-06-2004, 17:56
.. att det var en apparat av något slag, så långt var vi med men sen vi är uppväxta i en handelsträdgård och där fanns det mycket apparater............. men som sagt gåtan förblev olöst vi brukar "tracka"honom lite ibland om vad det egentligen var för något han har inte en susning................
Min lillebror hade några kul... snemester är ju ganska lätt, men vad sägs om happapprall och vevap? Han är 26 nu... och får fortfarande höra dessa "ord" lite då och då /Jennie
Min dotter 2 år 3 mån vill ha "maam" och "umpa" innan sängen. Vad det är? Puss o kram, förstås!
CITAT (Alsterolle @ 15-06-2004, 13:19) och min 35-åriga dotter sjöng en sång: "Mina trådar ...." i samband med julen. Gissa vilken sång! Min idag 27-åriga dotter älskade att sjunga när hon var liten. I vilken visa finns dessa rader? "En slang kom hit och en slang kom dit och en slang kom ner i diket!"
lavendel
15-06-2004, 19:36
CITAT (Betty @ 15-06-2004, 20:29) [ Min idag 27-åriga dotter älskade att sjunga när hon var liten. I vilken visa finns dessa rader? "En slang kom hit och en slang kom dit och en slang kom ner i diket!"  Mormors lilla kråka,skulle ut och åka ingenstans hade hon att köra än slank hon hit än slank hon dit och än slank hon ner i diket Eller??  Lavendel
 Barn är för roliga... Min son fick se en domherre utanför fönstret en vinter...han var 4 år då.... -Titta mamma, en borgmästare! Här finns mer roligt att läsa. /Lycklig tvåbarnsmamma
*Felix matte*
15-06-2004, 21:57
CITAT (jendah @ 15-06-2004, 19:17) Min lillebror hade några kul... snemester är ju ganska lätt, men vad sägs om happapprall och vevap? :rolleyes: Han är 26 nu... och får fortfarande höra dessa "ord" lite då och då  :lol: :D /Jennie Nu måste du berätta! Vevap kan jag gissa är Senap men det andra... Näää där går jag bet. "En slang kom hit..." Linnea hon har fått lära sig våran version... Prästens lilla kråka... som hon tolkat "Hästens lilla"... osv.
lavendel
15-06-2004, 22:54
Prästens lilla kråka var det ja.....inte mormors! Lavendel
CITAT (lavendel @ 15-06-2004, 20:36) CITAT (Betty @ 15-06-2004, 20:29) [ Min idag 27-åriga dotter älskade att sjunga när hon var liten. I vilken visa finns dessa rader? "En slang kom hit och en slang kom dit och en slang kom ner i diket!"  Mormors lilla kråka,skulle ut och åka ingenstans hade hon att köra än slank hon hit än slank hon dit och än slank hon ner i diket Eller??  Lavendel Nästan riktigt! Fast prästens - inte mormors! ...och ingen hade hon som körde...  Undrar varför det inte blev ramar runt citaten...
lavendel
15-06-2004, 23:16
Strunt i det  ....ramar eller inte ramar....ingen hade hon som körde...så var det...nu kommer jag ihåg helt....min gamla hjärna virrar till det ibland Lavendel
CITAT (lavendel @ 16-06-2004, 00:16) Strunt i det  ....ramar eller inte ramar.... Säg det till en björn!
CITAT (Felix matte @ 15-06-2004, 22:57) Nu måste du berätta! Vevap kan jag gissa är Senap men det andra... Näää där går jag bet. Vevap = Leverpastej... Happapparall = High Chaparall ("nöjespark" i Småland med cowboytema)... Tog ett tag för resten av familjen att komma på vart han ville åka... Lustigt att han alltid ville till High Chaparall - när han väl kom dit grät han bara eftersom han var så skotträdd Glömde "lullelulleteket" förresten.... biblioteket så klart /J
Copycat
16-06-2004, 09:12
Hannele
16-06-2004, 21:01
CITAT (jendah @ 15-06-2004, 19:17) Min lillebror hade några kul... snemester är ju ganska lätt, men vad sägs om happapprall och vevap?  High Chapparal...?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|