Full version: Levande häck (pil)
tullmejs
Hej, sökte som hastigast igenom forumet, hittade inget om detta, ursäkt om det behandlats tidigare.

Ni som provat att sticka ner pilskott, vilka slags erfarenheter vill ni dela med er av? Av alla slag :-)

Jag har beställt pilskott från lillöpil, tänker göra ett staket/häck i vinkel, ca 18 m (beställde bara 2*50, tänkte först inte göra så pass lång, antar att jag köper 50 till). Marken är hälften rabatt, hälften gräns gräsmatta/igenväxande infart. Jag ska gräva ur lite och slänga ner en gnutta kompost, rätt anspråkslöst men en viss omsorg i alla fall. Finns i Skåne.
Mocca
No problems smile.gif Bara stick ner kvistarna i marken, gör en liten grop vid planterna så att vattnet blir kvar......och sen vattna för glatta livet smile.gifsmile.gif

Vips har du ett "blommande" staket.

Vill du sen ha fler planter, klipper du bara av en kvist och gör om samma sak.

Lycka till!
Åsa, mälardalen zon 2
Tidigare inlägg om pil, med utförlig beskrivning:
http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...d9fa46a1867564c
Cilla
Hej tullmejs,

Det finns nog inga ordentliga utredningar om pilhäckar tidigare även om det diskuterats lit, bl a här http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...c51edcbd6547f88.

Jag har inte gjort pilhäckar själv men följt ett antal som andra gjort. Här är några tips:

- vattna rejält hela första sommaren. Det är inte helt lätt att ersätta de som dött efteråt.
- sätt häcken så tätt som Lillöpil rekommenderar, annars riskerar häcken att bli för svajig i vinden.
- en böjd och vinklad häck är starkare än en helt rak
- de flesta flätade levande pilhäckar är i början strama i formen men blir sedan tufsiga, både åt sidorna och uppåt. Bra att veta från början att den inte hela året ser rutflätad ut.
- någon gång får man bestämma hur hög man vill att häcken ska bli, och om man ska fortsätta att fläta på höjden seller ska beskära den.
MariaS
Vatten ja. Pilar vill ha mängder!!!!
Dessutom suger de ut intillliggande mark från vatten och söker sig ganska snabbt fram till husdräneringen som omedelbart är förstörd.

Jag var med min sambo på ett sräneringsarbete (han har grävfirma). Där hade de satt pilhäck 25meter från huset 7 år tidigare. Dräneringen var nu så full av pilrötter att det inte ens gick att köra in en skruvmejsel!

Samma problem uppstår med Poppel.

MariaS
Cilla
I vissa kommuner börjar man räkna med säkerhetsavstånd från pil till vatten- och avloppsledningar på 25 meter, men detta gäller för friväxande pil. Ganska många städer har slutat att plantera pil som stadsträd eftersom det blir dyrt att sanera VA-ledningarna från rötter. Solna kommun utanför Stockholm tog förra året ned en lång, uppvuxen enkelradig poppelallé som under många år krävt rotrensning av en central avloppsledning. Popplarna stod strax över den ganska gamla avloppstunneln och ersattes av körsbärsträd. I äldre avloppsledningar är det lättare för pilrötter att tränga in, men också i moderna plaströr kan rötter så småningom skapa sig utrymme.

Så visst kan det bli problem med VA-ledningar, pil och poppel. Men med de levande pilstaket som klipps årligen och därmed hålls ned i storlek (också rotsystemen hålls mindre med beskärning) har jag inte hört talas om problem.

Är mycket intresserad av att få veta mer fall där även klippt pilhäck eller hamlad pil skickat rötter in i avloppsledningar som ligger längre bort än 5-10 meter från häcken/träden.

Är också intresserad av att få veta om de som tagit ned sitt pilstaket fått rotskottsbildning utanför området där staketet stod.

När fler börjar använda levande pil som staket och bersåer är det bra att samla erfarenheter av hur man bäst ska gå tillväga för att undvika problem!
tullmejs
Tack för alla svar! Dränering och vattenledningar, låter ju lite läskigt det där... men jag provar nog *gulp*.
Bitto
Läste någonstans (antagligen här...) att pilens rosystem är dimensionerat efter hur stor krona den har.
Så ifall man har en väldigt tuktad pil eller häck, så får den inte alls samma aggressiva rotsystem, som om den får växa fritt.
Hoppas att det stämmer också... Jag tycker det låter trovärdigt i alla fall.

Lycka till!
"Bitto"
Copycat
--
Fenja
Det fungerar, men de vill ha öppen jord och mycket vatten!
Mvh
Fenja
Mia, zon 3
Sätter inte ett pilstaket rotskott? Eller är det bara om man får för sig att såga ned den? Kan den få bli gammal, eller blir den ful när stammarna blir tjockare?
blink.gif
Ti bee
CITAT (Copycat @ 13-06-2004, 19:53)
Är Pilen verkligen så lättrotad? Min son håller på att kapa grenar av ett jättestort Pilträd, kan man ta bitar av det och stoppa i backen? Kan det verkligen fungera? unsure.gif

Japp, det fungerar! Vi stoppade ner en stor stormfälld pilgren i marken som klättersak till våra katter. Efter vintern så visade det sig att det var en enorm stickling vi satt....
tullmejs
I morgon kommer dom :-) får gå ut och gräva lite.
MariaS
Poppel som är hårt beskuren (1m krona) har rotsystem 25 meter från stammen!

Pil hårt beskuren (40cm bred, 1meter hög) har rotsystem 7meter från stammen!

Praktisk erfarenhet!!!!!!!!!!

MariaS
tullmejs
Aj aj. Det får gå som det går. Går de på djupet direkt, eller kan det gå att göra en barriär? (Som om jag skulle orka).
tullmejs
Såväl skriftligt som muntligt lugnar de (Lillöpil) mig vad gäller rötterna. Jag gör ingen barriär.

Till all lycka, för redan den ordinarie grävningen erbjuder oanade bekymmer; jag tänkte i min enfald att det värsta var gjort - jag hade bara snäll rabattjord kvar att gräva i. Nu var det så att det är rabatt gränsande till väg, med ett myller av stenar att spetta upp :-)

Men snart är det klart, så måhända ståndar redan denna söndag ett nytt, fint pilstaket, pilhäck to be. Jag gör som så att jag kör med två skott i taget och dubbelt avstånd, lillöpil säger 30-40 cm, jag gör 45, vilket med mina 150 skott gör att jag når just så långt jag vill.

En högst oväntad bieffekt av att gräva i den omedgörliga "jorden" var för övrigt att högerfoten ådrog sig någon skum skada; jag kan inte utan smärta belasta hålfoten (som annars passar så bra att stå på spaden med).

En del kompostjord skänker jag pilrackarna, måhända lite överdrivet, men det må vara hänt. Ska bli intressant att se om den lilla enskilda vägen nu går åt helsike pga mina pilrötter...
tullmejs
Pilarna står äntligen som spön i backen, det var inte så svårt att få till flätningen. Dock verkar det till min förvåning som om jag grävt aningen grunt på en sträcka, inte så kul men det går nog bra. Dessutom hade skotten stått på gränsen till för länge i vatten, så små rotembryon var synliga, men jag är full av tillförsikt. Snart, snart lär det visa sig hur det går...

Nu får jag fundera på vad jag ska hitta på med all uppgrävd sten.
Sommartorparn
Är det någon som vet hur man gör för att ett flätat pilstaket INTE ska slå rot?
Åsa, mälardalen zon 2
Antingen flätar man med torkad pil som legat i blöt i 10 dagar eller så går man och rycker i skotten med jämna mellanrum så ev. rötter går av.
Sommartorparn
Tror du det kan funka om man stoppar dom upp och ned i jorden? Jag menar nu inte de tunna kvistar som man flätar med utan stolparna. Jag litar inte riktigt på pil, misstänker att de börjar växa även om man tror att dom har legat och torkat tillräckligt länge......
Näcken
De går säkert på djupet.

Vid en VA-sanering hittade man pilrot 75 m ! från trädet och det var ett hamlat träd.

Tror inte de slår rotskott i någon större mängd, men vill du en gång ta bort det måste du först ringbarka, ta dör på häcken innan för annars ger varje kapad pil ´cirka sju rotskott. Det finns någon sort som inte ger rotskott, men vet inte vilken.

Tänk på om du sätter det i rabatten kan det stjäla vatten från växterna, vet inte hur mycket, men vid våra björkar växer knappt gräset så de skulle jag inte vilja ha vid mina rabatter
tullmejs
Jaha, då har jag glädjen att rapportera god framgång så här långt. Vädret har ju visat sig från sin bästa sida i sammanhanget. Totalt tre skott verkar vara stendöda, i övrigt grönskar de mer eller mindre yppigt.
tullmejs
Kanske tack vare det förträffliga vädret verkar det kunna bli liv även i de förmodat döda pinnarna.

Men nu undrar jag om sorkarna kommer att gnaga sig mätta på pilbark i vinter? Någon erfarenhet? Det låter väl inte orimligt... katten är så lat nuförtiden. Vi får införa nåt bonussystem.
ulla.s
När vi gjorde kojor av pil,tog vi en bambupinne och gjorde ca 20cm djupa,smala hål rakt genom gräsmattan.Runt skottet la vi sand .Därefter har vi vattnat varje dag som det inte regnat och kojorna har överlevt trots den tuffa starten. Ingen lucker kompostjord osv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon