Idag fick jag en blå hortensia av min sambos föräldrar som var på besök. Jag har aldrig haft en sådan innan och vet inte hur man sköter den.. Vet ni? Sol, skugga, mycket vatten, lite vatten, gödning, omplantering... Den har en blomboll som är större än krukan, behöver den planteras om eller brukar de få jättelika blommor i förhållande till resten av växten?
Åsa, mälardalen zon 2
13-06-2004, 10:05
Växter i affären sitter oftast i alldeles för liten kruka så du kan gärna plantera om den i större kruka. Eller så planterar du ut den i trädgården (ifall du har en) hortensia borde kunna klara sig i Göteborg de går ju ofta att ha ute hela året även i zon 2-3. Lite halvskugga verkar de gilla. +Många hortensiasorter kan ändra färg beroende på vilket pH i marken det är, lågt pH = blå blommor, högre pH = blommorna blir mera åt det rosa hållet. Mycket järn i marken kan få blommorna att skifta i grönt.
Har du den i kruka håll jämn fuktighet de brukar inte gilla alltför kraftiga uttorkningar.
Aha, jag kan plantera ut den! Hur stora blir de, om man planterar ut dem? Kan de stå i vilken jord som helst? Jag vet inte riktigt vad jag har för jord, men den är rätt hård...

Fast den verkar ju vara en bra pH-mätare i alla fall, jag som har funderat ett tag på att skaffa någon sorts mätutrustning för att ta reda på om jag kan ha surjordsväxter
MRLINDELL
13-06-2004, 22:48
Jag har också en blå hortensia som dör om den får kyla, har den därför i en stor lerkruka med tillhörande fat. Krukan kan suga upp lite mera vatten. Hortensian slokar fort och tappar sin fina blomning om den får torka, man får vattna ofta på sommaren. Min överlevde trots lite frost pga jag tog in den under vintern. Det tappar även en del av sin blåa färg om man byter jord utan att blanda i lite alunpulver som finns att köpa i butik eller på apotek.
Elisabet
14-06-2004, 08:47
byter färg beroende på jordens ph tror jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.