Full version: Ruccola
marbosm
Sår alltid sallad i min drivbänk och har nu kunnat njuta av Ruccola och olika plocksallader i någon månad. Det gör att jag strax kommer att så ytterligare en omgång brevid den nuvarande för att förlänga salladstiden. Älskar att äta färsk sallad både som sallad och på frukostsmörgåsen! Problemet är min Ruccola, den har fått växtkraft som heter duga i år och jag måste "rensa" bort MASSOR och snart kommer den att vara så stor att den inte smakar så bra. Tycker det är synd att kasta all god Ruccola på komposten men vad kan man annars göra för att spara den? Finns det någon som har några goda recept med massor av Ruccola som går att frysa eller el.dyl. ?

Mvh
Marie
JonasQ
Har inget recept med ruccola som man kan spara men däremot en av mina favoritförrätter baseras på ruccola.

Ruccolasallad
Olivolja
Salt
Peppar
Rostade pinje eller andra nötter

Blanda enligt eget tycke och smak och toppa med parmaskinka eller gravlax. Med en bit rostat bröd till funkar det bra som en lätt sommarmåltid smile.gif
Mia, zon 3
Jag brukar göra pastasås med gorgonzola, champinjoner, lite vitlök och massor med grovhackad ruccola. Den går att frysa, om det blir något över, vill säga, den är himla god....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon