Hej,
var på Ulriksdal Flower Show igår lördag och tog lite bilder som jag tänkte dela med mig av för den som är nyfiken. Håller med de som yttrat sig tidigare om att den inte var någon höjdare, och att avsiktligt jämföra sig med Chelsea Flower show gav förväntningar som inte infriades. Men visst fanns det mycket fint i ideträgårdarna, och lite inspiration hade jag med mig hem. (Faktum är att jag stannade till vid Plantagen på vägen hem och köpte på mig lite blommor till balkongen.) Jag har inte provat det här med bilder förut, jag har lagt dem i mitt album och hoppas det funkar, snälla, påpeka om det inte gör det!
Anna
Kul att se bilderna Anna!
Jag hade inga förväntningar om Ulriksdals utställningar annat än att det skulle vara trångt med långa köer. Istället var det luftigt och skönt tycker jag. Det gick att vandra i sin egen takt och hämta inspiration av det man ville.
Bästa idéträdgården tycker jag var vildängarna av midsommarblomster runt omkring utställningarna. Men också de skapade var intressanta att se. Många byggde med mossa och lite "vilt" placerade växter medan andra hade stram, japansk stil i sten. Roliga kontraster tycker jag. Bra också att flera av trädgårdarna låg i ganska djup skugga.
Fasadhuset med balkongerna tyckte jag också var en kul byggnation. Rörställningar med en stor husfasad tryckt på pressenning, och så blomstrande balkonger i denna.
Blomsterarrangemangen i urnor som du fått med på bilder var inte dumma de heller.
Vill man hitta lite speciella växter att köpa kunde man gå in i ena tältet där en kvinna sålde några av sina 1 300 sorters pelargonsticklingar. VegTechs rullmattor av äng, våtmark och torrmark tycker jag också är roliga att se (och lite kommer jag att köpa också).
Bästa idéträdgården tycker jag var vildängarna av midsommarblomster runt omkring utställningarna.[QUOTE]

Det hade jag tänkt skriva men glömde! Naturen runt om kring var verkligen vacker, och jag rekomenderar varmt ett besök på slottet med kringliggande trädgård även utan flower show. Jag gick även på visningen inne i slottet, den var gratis under mässan men jag tror det kostar lite i vanliga fall, var i alla fall mycket sevärt. Måste erkänna att jag drabbades av Trädgårdsmässa- Deja vu när jag gick bland försäljningsstånden, så den som var i Älvsjö på mässan har sett den biten.
Det verkar som om Ulriksdal var ganska lik Hagaparkens Trädgårdsmässa...
Enligt förväntningarna så trodde jag denna skulle vara MYCKET större, men då satsade vi nog på rätt mässa....
Ni som inte var på Fjärilshuset i Hagaparken i stockholm, besök detta, ni kommer INTE att ångra er...
Kul att få se lite bilder, tack!
Tog mej inte iväg fast jag hade tänkt det. Inläggen här gjorde att det inte kändes så väldigt lockande men nu fick jag ju en liten titt iallafall. Tror nog också att det kan bli bättre nästa år och Ulriksdal kan man ju besöka även annars- det är ju kanonfint i parken!
Gunilla
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.