Mi70
Jag frösådde både vanlig, citron och taibasilika med mycket gott resultat, plantorna blev många, jättefina och avvandes utomhus under säkert 3 veckor totalt, i slutet med fiberduk på nätterna, innan de planterades ut. Jag sådde helt enkelt i stora byttor som jag sedan vände upp och ner på och satte ut basilikan i ett enda stort hav av basilika i jorden. De står soligt och vindstilla, skyddat med en skärm i ryggen som vindskydd. Dock ser de ledsna och vissna ut, vissa plantor har dött medan andra verkar vara stärkta av sin nya miljö. Är det fel på placeringen, eller vad??? Kan de repa sig? Den som verkar trivas bäst är faktiskt taibasilikan medan den som trivs sämst är den vanliga unsure.gif wacko.gif wink.gif
Elizabeth
Man brukar rekommendera att odla basilika inomhus.

Så jag brukar ha några krukor inne som vid bra (soligt och vindfritt väder) rastas ut, dock bara på dagtid. Det funkade mycket bra förra året.

Förresten, jag blev så biten av den lättodlade basilikan så jag utökade antal krukor samt antal sorter i år. Förrutom dvärgbasilkan som jag hade förra året sådde jag åven citronbasilka samt rödbladig basilika. Det blir kul att jämföra smaken och aromaten.

Och avslutningsvis - jag rekommenderar att frysa in överskott av basilika. Hittills har jag inte lyckats att övervintra basilika förmodlingen p g a avsaknad av extra belysning men det smakar lika gott från frysen på vintern, tycker jag.
Tesa
Basilika vill helst inte ha temperaturer under 10 grader..och om den står för tätt så kan den drabbas av en svampsjukdom (tror jag det är....kommer inte riktigt ihåg)....stjälken blir brun och plantan vissnar iaf....rekommendationerna jag minns är att man skall bränna smittade växtdelar för att undvika spridning... sad.gif
Jag brukar ha basilikan i en kruka nergrävd i växthuset...
Annica i Sörmland
Visst är det underbart med egen färsk basilika!? biggrin.gif

Jag har också frösått citrombasilika och den växer så det knakar. Problemet är bara att jag inte riktigt vet hur jag ska behandla den. Har gjort ungefär som med den vanliga, alltså nypt av de stora bladen. Vet nån om detta är fel?

Sen vet jag inte riktigt hur jag ska använda den i matlagningen. Sådde den mest för att det verkade som ett spännande alternativ till den vanliga.... Så om nån har något bra förslag så mottages detta med STOOOR tacksamnhet!
Ellebo
Hej basilika är jättegott med en tomat och mozzarellasallad, strimlad basilika lite olivolja svartpappar och balsamvinäger Mums (PS egna tomater är förståss bäst
MariaS
Basilika vill ha luft, värme och vatten men inte blött.
Jag har mina Basilikor ute hela sommaren, och skördar glatt hela tiden.
Hackad färsk Basilika i köttfärsen är inte alls dumt. Fungerar i alla färsrätter.

MariaS
Catarina
Som någon redan skrivit trivs inte basilika i för låg temperaturer...egentligen ska man se till att den slipper temp under 12 grader för att gardera sig (och basilikan biggrin.gif ).

Man bör nypa av de stora bladen och sedan använda kryddan ofta för att ge plats för nya blad.

Min efarenhet av att sätta ut basilika är att den förväxer sig och blommar. Numera har jag den inomhus i ett soligt köksfönster. sleep.gif
Agneta.D
Som sagt så trivs den ej under 10 grader, och samtidigt som man skördar bladen så toppar man plantan. rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon