MRLINDELL
För några veckor sedan stod alla träd i blom. Nu när fruktkroppar bildas och blombladen trillar av ser det lite tomt ut i trädgården. Bortsett från en massa störigt pollen är blomtiden den mysigaste av dem alla. Bara att få sitta ute på verandan med en kopp kaffe och se på träden är trivsamt.

Fenja
Håller med!! Men snart sätter alla perenner i gång och målar trädgården i allsköns nyanser, tål också att beskådas över en kaffekoppskant!! Vacker bild!
Mvh
Fenja
Cilla
Javisst är det härligt när fruktträden blommar - men tomt i trädgården? Här är det överfullt av liljor, irisar, rosor, alliumbollar och bergklint så att jag nästan inte kommer fram i trädgården.

Mannaasken blommar nu har jag sett (har ingen själv). Kanske kan vara ett sätt att förlänga blommen efter fruktträdsöverdådet?

Fraxinus ornus på regeringsgatan i Stockholm

MRLINDELL
Visst börjar perennerna blomma, men träden, tulpanerna, alla färgerna försvann så plötsligt. Det blev tomt ett tag, nästa stora färgprakt blir frammåt sensommaren när träd & buskar får andra färger.
Kul att se något träd blomma längs en gata mitt i storstan, det blir mer & mer sällsynt undantaget alla grönområden och parkanläggningar.
Betty
Här uppe i norr är växtsäsongen så kort att det inte blir några luckor mellan blomningarna. De avlöser inte varann på samma sätt som längre söderut i landet utan överlappar varann så det blir nästan en explosiv fägring fast under en kortare tidsperiod.
Här blommar just nu bl.a. tulpaner, pärl- och klockhyacinter och hägg tillsammans med de tidigaste perennerna såsom t.ex. rosenbräcka, akleja, tolvgudablomma, primula, trollius och krypflox.
Och i natt har det äntligen regnat, 8 mm! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon