Full version: Åkerfräken
djungel
Kirskålen var en enkel match att bli av med men ett annat ogräs som jag tror är åkerfräken verkar omöjligt. Överallt sticker de små granliknande växterna upp och verkar bli 20 cm höga på en vecka.

Någon som ved hur man effektivast blir av med detta?
Näcken
Nä men jag undrar för jag har ett ägng.
Försöker med roundup får se om det hjälper............för rensning hjälpte inte.
Helenb
Vi har också försökt bli av med dem i flera år men det verkar vara helt hopplöst. Det sägs att det ska gå att kväva dem med en tät duk men de verkar alltid hitta något annat ställe att dyka upp på....... wacko.gif
(Roundup fungerar inte för det är för stor del av dem som växer under jord.....)
Susanne i Linköping
Med risk för att bli kallad "miljömupp" eller liknande:

I Runåbergs katalog nämns åkerfräkenspad som ett tänkbart växtvårdsmedel, kanske värt att pröva? Annars är tydligen åkerfräken väldigt näringsrikt, man lär kunna göra något liknande nässelvatten på dem. Komposten eller helt enkelt ytkompostering borde också gå bra.

Utnyttja de små j-larna istället för att slåss, om det nu verkar så hopplöst att inte ens glyfosat hjälper. Själv har jag ingen åkerfräken i mitt köksland (liten kolonilott mellan hyreshusen) men i landet intill, en dryg meter bort, finns det massor så jag väntar mig anfall vilken dag som helst, därav att jag redan har strategin klar! biggrin.gif
Copycat
..
Fenja
Åkerfräken avdrag kan med fördel användas på mögelsjukdomar på alla växter. Fungerar även förebyggande om man har buskar eller annat som drabbas ofta. Den verksamma substansen är framför allt kisel. Spraya på drabbade växter.
Så här ser åkerfräken ut:

Mvh
Fenja
Gossen Ruda
R--nd-p hjälper mot åkerfräken i vissa fall. Exakt vilka fall känner jag dock inte till. Ibland har jag lyckats få bort dom med sprutning, ibland inte. Misstänker att det har med utbredningen av rötterna att göra. Tyvärr är det så att pga det glesa växtsättet hamnar det mesta sprutet vid sidan om.
filiokus
Åh huvva när jag såg hur utbredda rötterna på åkerfräken är tidigare i år. Kommunens energibolag drog in fjärrvärme i vårt hus, och när den djupa fåran där rören skulle ledas in i huset grävdes såg jag att de elastiska, svarta fräkenrötterna återkom ner på näranog en meters djup, alldeles invid husväggen. Dessutom tycktes rötterna breda ut sig i flera plan, som gruvorter ungefär.

Jag rensar nyuppkomna fräkenskott varje dag, tänkte köra utmattningstaktik. Frågan är vem som ger upp först, jag eller ogräset? ;-)
Sylvia
CITAT (Susanne i Linköping @ 13-06-2004, 22:02)
I Runåbergs katalog nämns åkerfräkenspad som ett tänkbart växtvårdsmedel, kanske värt att pröva? biggrin.gif

Jadå, jag känner till åkerfräkenavkok som ett medel mot stockrosrost. Men man får samla fräken nu för på våren när man ska börja spruta så finns dom inte ännu...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon