Elisabet
13-06-2004, 18:48
går det att skilja på plantorna innan bären kommit.
Ger jordgubbsplanter mindre bär när de blir riktigt gamla.
varför torkar en del blommor och faller av innan de hunnit bli bär. Beror ej på vattenbrist. (vattnat mycket ). Tror det är smultronplantorna som gör så.
Jordgubbar har ofta mörkare, större och blankare blad än smultron. Även blommorna är större. Jordgubbar ger mindre bär när de blir gamla, varför man bör byta ut dem vart 3-5 år beroende på sort. Även smultronen ger mindre skörd med ålder, dessa plantor delar man bara så tar de fart igen. Ett visst svinn med intorkade knoppar får man räkna med, jag har inte aning om vad det beror på...
Mvh
Fenja
Elisabet
13-06-2004, 20:49
med mindre bär menade jag mindre till storleken.???
Elisabet
13-06-2004, 21:08
Tack . Tog ett gammalt köksland i bruk och där fanns dessa plantor men jag har på känn att de jordgubbar som en gång fanns däe konverterat till smultron. Även om bladen på vissa plantor är mkt stora så är blommorna pyttesmå och bären i mellanstorlek. Om man jämför med de plantor jag tagit från min farmor som defenetivt är j.gubbar så är "mina" mkt ljusare i bladen och plantorna har ett tätare buskigare växtsätt.
Det kanske är smulgubbar? En korsning mellan smultron och jordgubbar som är mindre och mycket godare än vanliga jordgubbar.
Mvh
Fenja
Hur menar du "dela på plantan"? Jag har smultron i min rabatt som nog var tänkta att växa bara på kanten när de planterades, nu har de spridit sig och täcker halva rabatten, men ger inte så mycket bär. Ska jag ta bort dem och sätta nya, om det är så att de inte kommer att börja ge mer bär?
Både smultron och jordgubbar skickar ju ut "sladdar" med nya plantor på. Om du leder några "sladdar" till en jordplätt som du rensat så får du nya plantor!
Nej, ta inte bort plantorna! Gräv upp dem och klyv dem i fyra delar till exempel och plantera varje del för sig. Då tar plantorna fart igen och börjar blomma och ge bär. Gödsla dem väldigt måttligt, för mycket gödsel kan vara en orsak till att det blir lite bär.
Mvh
Fenja
aha! Kan man dela på roten också? De växer ju på en lite större rot, ska jag dela den i fyra delar också? Nu svämmar de nästan över, men jag har inte hjärta att rensa bort några plantor...

däremot har jag försökt leda "tillbaka" några revor, men det hjälper inte så mycket. De börjar ge sig ut i gräset också, inte bra
Du behöver bara dela på stora och täta plantor! Men om du vill ha dem som kantväxt ska du kanske försöka skaffa en sort som inte revar sig? Jag har för mig att Bröderna Nelson säljer frö till ett sådant smultron.
Mvh
Fenja
Nja, om jag skulle byta ut plantorna skulle jag nog hellre skaffa jordgubbar. Plantorna fanns här när vi flyttade in förra hösten, och man höll inte efter trädgården så mycket verkar det som. Mitt problem består mest i att det är så mycket jag vill odla/plantera, och så mycket av allt!, men jag har så lite plats..
Men jag ska prova att dela på några plantor, så kanske det blir fler bär på de som finns. Ska jag vänta tills efter blomning och "skörd", eller kan jag dela dem redan nu?
Du kan dela dem nu, men risken är då att de blommor som finns inte sätter bär. Vill du vara på den säkra sidan så vänta till i höst!
Mvh
Fenja
Ok, då väntar jag tills bären är slut!
Tack för tipsen!
Oh, jag har en fråga om revor på smulgubbar! Av misstag har jag satt revande plantor i en kruka och nu försöker jag leda revorna till nya små krukor och förankra dem med hårnålar för att få fler plantor. Min fråga är vad som händer med själva slangen? Ska man låta den vara och torkar den då in av sig själv när den nya plantan etablerat sig? Eller kan man klippa av den? Vad händer med den nya plantan då?
K.
Ofta går det bra att bara nypa av revorna och plantera i jord så rotar de sig snabbt... När småplantorna börjar växa - få nya blad - så har de fått rötter och du kapar av "slangen" som annars stjäl näring från moderplantan.
Mvh
Fenja
Åh, då tror jag att jag ska göra det för de hade både rötter och blad när jag 'ledde ner dem' i småkrukorna. Men revorna fortsätter från den lilla krukan nu... ojojoj, det blir lite väl mycket plantor här känner jag

Undrar om mamma kanske vill ha några.
Här får man snabba och bra svar så jag testar en fråga till, vad kan det vara för eländiga gröna larver som äter på bladen på plantorna? Såg att några blad var tuggade på och hittade två larver som jag förpassade till de sälla jaktmarkerna.
K.
Elisabet
16-06-2004, 07:33
revan torkar in av sig själn. De nya plantorna gror väldigt snabbt. När du ser att de gjort detta och fått de antal plantor du vill ha kan du själv knipsa av revan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.