Posse
Kan man utan att riskera "väcka en björn som sover" ta reda på om det finns byggnadslov för en viss byggnad? unsure.gif
Ralf
Det har jag gjort några gånger, det är bara att åka upp till byggnadsnämndens kontor eller tom ringa till dem. Jag var nyfiken på hur bygglovet så ut för en grannfastighet, gick upp kontoret o frågade vad dom hade för papper på en adress. Jag fick se alla papper o ingen visste vem jag var. Ingen frågade hellr varför jag ville se dessa papper.
gammelnalle
CITAT (Posse @ 13-06-2004, 21:46)
Kan man utan att riskera "väcka en björn som sover" ta reda på om det finns byggnadslov för en viss byggnad? unsure.gif

jo, risken finns
även om det är som Ralf säger att DU inte behöver uppge namn så finns ju risken att OM det är ett "svartbygge" att du väcker mig...

björn zzzz
Ralf
Risken finns ju att en tjänsteman som har tid över blir nyfiken o åker ut till den fastighet vars akt du har kikat på och då kanske upptäcker något. Men i min kommun skulle dom aldrig ha tid med det.
Jag frågade hur dom kom på svartbyggen. Dom svarade att ca 99 % kom från grannar som anmält felaktiga byggen. Det var ganska många 2anmälningar som kom in. Tex hade en elak granne ställt upp en friggebod på en plats där grannen hade sjöutsikt o täppt till denna..... Det gilalde ej kommunen.
Posse
Så det finns inget dataregister man kan kolla i helt på egen hand? unsure.gif
Ralf
CITAT (Posse @ 13-06-2004, 22:48)

nja tror ej det, finns ju datajournal, som visar vilka papper som kommit in när osv, men den är ju tjänstemännens hjälpmedel.
Posse
CITAT (Ralf @ 13-06-2004, 23:00)
CITAT (Posse @ 13-06-2004, 22:48)

nja tror ej det, finns ju datajournal, som visar vilka papper som kommit in när osv, men den är ju tjänstemännens hjälpmedel.

På ett ALU jag hade för en tio år sedan var jag en dag i tingshuset och fick via dator kolla i något fastighetsregister på egen hand. Där stod visst en hel del intressanta saker rolleyes.gif men jag kan inte dra mig till minnes att byggnaderna på tomterna redovisades närmare... ? unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon