Jag har ett angenämnt problem, nämligen att mina chiliplantor har mängders med frukter. Totalt har jag räknat in ett sextiotal frukter på fem plantor. Visserligen är de mycket dekorativa, men det känns slösaktigt att inte göra något med dem. De är fortfarande gröna och i storlek 5-15 cm.
/Lasse
du får börja laga mycket indisk mat
MRLINDELL
14-06-2004, 03:49
Man får styrka i överflöd och kan inte äta upp allt helt enkelt. Jag gissar att de gröna slår om till rött sedan. Plocka lite gröna nu och de röda sedan så får du flera färger på typ torkad chili. Det starka sitter mest i fruktfästet, fröhuset och skalet. Man kan rensa och förvälla dem och en del kan man plocka bort skalet och lägga in i olja mm. Gott att plocka fram i vinter. Grillar man inlagd paprika så blir den söt och smarrig. Jag antar (har inte provat) att det finns Chilisorter som är lämpade för gratinering blir godare då. Alla sorter är ju inte superstarka, t ex Habanero Atardo som är relativt mild med fruktig smak och mindre hetta än många andra Habanero som knappt går att smaka.
Jag har någongån kört alla mina chilisar i mixern med lite olja och satt i lite konserveringsmedel och gjort min egen chilipasta. Ser inte så trevlig ut men jättelätt att använda i matlagning och marinader.
Eva i Västerås
15-06-2004, 07:16
Sån chilipasta, förstärkt med lite vinäger och en aning sirap har jag istället för tabasco och chilisås.
Min specialsalsa är också god:
Mixa torkade tomater, "lagom" mycket chili, vitlök, vinäger, olja, lite salt och peppar. Hacka lök, tomater och olika färger på paprika (eller mild chili) och blanda i .
Låt det dra åtminstone över natten.
Världens kick till grillat. Eller grönsaker. Eller kokt fisk. Eller...
Typiskt man-tager-vad-man-haver-recept, blir alltså aldrig lika två gånger.
Jag brukar ha en mild och en hot variant på lut, så olika smaker kan få sitt.
Nebulosa
15-06-2004, 08:35
Varför inte lägga in dem, som typ feferoni man köper?
Jag vet att min granne brukar lägga in sina.
Tyvärr har jag inget recept, men jag kan fråga henne om du är intresserad.
Tack för alla ideér. Jag har redan börjat skörda, de är inte så starka än, men riktigt goda

. Inlagda chili hade varit roligt, hur gör man det??
/Lasse
Jag lade in ett recept på rabarberchutney med chili i, under "recept", häromdagen.
Det är supersmaskigt!
// Tirre
habanero
17-06-2004, 20:30
Hej!
En hel del inläggningstips hittar du också på:
http://www.fiery-foods.com/dave/pickle.htmlHälsningar
Mats
GoSatta
18-06-2004, 08:23
frys in dom? plocka bara bort skälken och frys in. Jag har alltid frys chili i frysen och det gör den även lättare att hacka för matlagning och den håller sig länge länge. Visst kan man torka (iof ska man inte torka man ska rosta dom försiktigt) men färsk chili är ju godare.
Jag hänger upp mina chili i stjälkarna i kvastbuketter vid kryddhyllorna. De gröna blir röda de också när de mognar och torkar på plats. De är lika goda som torkade tycker jag, men man får se upp så att man inte överdoserar - smaken på torkade chili kommer senare i den varma maten än vad färska gör.
Nebulosa
21-06-2004, 10:14
Min granne har varit bortrest, men hon kom hem igår kväll.
Ska knalla över i kväll och fixa receptet.
Nebulosa
22-06-2004, 10:54
Ninas inlagda chili
Skölj och lägg ner chilin i glasburkar (vill du ha en svagare variant dela i halvor och ta bort fröna).
Koka en lag på 2 l vatten, 3 dl ättikssyra och 2-4 msk salt.
När lagen kokat häll över varm över chilin och förslut locket.
Kolla gärna att locket är tätt genom att vända på burken, men tänk på att det är snudd på kokande vatten som är i burken så var noga med att inte få vätskan på dig om det skulle läcka.
Låt svalan och ställ in i jordkällare sval eller liknande.
Copycat
23-06-2004, 20:20
Jag hackar och strimlar för att det ska passa i olika recept. Sen lägger jag en frukt i verje enliterspåse, som jag plattar till. Det går då betydligt fortare att tina. Man skall naturligtvis lägga den tillplattade påsen i frysen. Sen har du resten av året. God skörd!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.