Fisan
i vintras blev mina fina vinbärsbuskar brutalt kapade längs marknivån. Min käre make plus min far tyckte dom var lite i vägen för byggnadsställningen, när vi byggde ut huset, så det blev tack o ajöss! sad.gif Jag grät nästan, för det har varit tåliga o mycket bärgivande buskar. En röd och en svart bör tilläggas.
Men döm om min förvåning och glädje smile.gif när jag såg små blad kika upp bland all kirskål!
Så nu till mina undringar: Jag ska försöka gräva upp all kirskål runt om kring dom, men den växer ju ända inpå. Hur är rötterna på vinbären? Tänkte passa på att gödsla lite, för det var ett tag sen sist, så gör det nåt om rotsystemet får sig en känga? Och till sist, finns det hopp?? rolleyes.gif
Fenja
Vinbär brukar tåla ganska hård nedskärning och kommer det nya skott nu så överlever de säkert. Jag tror att det är bra om du försöker hålla undan kirskålen, trots att den kommer tillbaka, buskarna gillar öppen jord runt rötterna. Lite gödsel uppskattas säkert, men ge dem det före midsommar så att de inte får svårt att övervintra.
Mvh
Fenja
Tirre
Det var nån i en tråd om ogräsbekämpning, för ett par veckor sedan, som sa att deras kirskål "gav upp" och inte kom tillbaka efter att de kört med röjsågen (upprepade gånger, tror jag), förra sommaren.

Vet inte om det funkar, eftersom man brukar få höra att kirskål är j-t envist, men... Den kanske ger med sig ifall du bara är ihärdig och klipper ner/drar upp så mycket du kan om och om igen. Trötta ut den, helt enkelt!
Fenja
Det sägs att om man klipper bort/stör kirskålen fem gånger innan midsommar så ska den ge sig, jag vet dock inte om detta fungerar...
Mvh
Fenja
Fisan
Då får jag snabba mig...

Tittade lite till idag och höll på att skämmas ögonen ur mig rolleyes.gif
Det är inte vinbär som växer- utan björnbär! mad.gif

Piinsamt värre..
Så hoppet om dom buskarna är släckt..tyvärr
Fenja
biggrin.gif
Var du glad för björnbären, det blir världens godaste sylt och marmelad!!
Mvh
Fenja
Fisan
Hmm jo iofs....

Men det är vildbjörnbär som tyvärr inte blir så stora. Jag har dom längs hela stenmuren på baksidan... Revorna blir flera meter långa o hugger tag i en när man går förbi.. smile.gif
Cilla
Köp nya vinbärsbuskar omedelbums Fisan! Det är så jämmerligt trist när ens kära växter går åt under byggnation.

Här har vi byggt mycket själva, men en del av grunden och stommen restes av ett proffs. Innan vi anlitade en firma för detta gjorde vi en hel del förfrågningar. En av dem var om de gick med på stränga regler kring var byggnadsmaterial och annat fick läggas, och hur övrigt på tomten skulle skyddas mot förödelse. En firma fattade galoppen och fick jobbet.

Ändå var det en och annan planta som gick åt, framförallt när ideellt arbetande släktingar och vänner kom och hjälpte till. Jag antog principen - en planta drabbad = två nya ska in.

Så det kanske blir fyra vinbärsbuskar för dig?
Fisan
Njaaa vi får se hur dom klarar flytten smile.gif tongue.gif

Bläddrade lite bland kirskål o björnbärsblad o blev glad igen! biggrin.gif Det fanns lite blad där nere, så nu har jag grävt upp den ena busken, sanerat den från olämpliga rötter o satt den i det nya landet med lite gödning... Så nu håller vi tummarna! smile.gif
Cilla
Kommer säkert att klara sig. Vinbär är tåliga, och med sådan proffsig rotbeskärning bildar de ofta snabbt nya finrötter och kommer igång på ett par år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon