CITAT (MRLINDELL @ 13-06-2004, 22:45)
Vill man ha härdigaste rankan, köp Zilga men då får man en liten planta och får ha tålamod. Jorden kan vara lite kinkig, trots surjord och allt annat gott får jag inte fart på min.
Du kanske pysslar för mycket med Zilgan. När Zilgan flyttade in fick den nöja sig med kompostjorden jag hade på baksidan, jag köpte ingen surjord som ex. torv. Och den får ytterst lite gödning och när den får gödning får den ingen specialgödning utan den får gödsel på våren ifall det blir något över utav gödseln jag använder till de andra växterna. Och min Zilga växer som ogräs, den täcker in en hel vägg trots att jag kapat den hårt många höstar.
Kanske det är uppsalaleran den inte gillar, jag har inte speciellt mycket lera i min jord.
(Och jag köpte en jätteplanta Zilga fast det var på den tiden som Erlandsson var den som förökade upp staketvindruvorna med sticklingar. Nu är det ju elitplantsstationen som förökar upp vinrankorna i laboratorium något som Erlandsson inte gillar han hävdar att dessa staketvindruvor blir av sämre kvalite.)