Full version: Vindruvor
jost
Är vindruvor surjordsväxter? Vad för jord ska jag använda för att lyckas bäst?
Åsa, mälardalen zon 2
Vissa vindruvor är surjordsväxter andra vill ha mera kalk.

Staketvindruvorna som säljs i handeln som är riktigt härdiga brukar föredra lite surare jord (lågt pH). De mera vanliga typerna av vindruvor som man odlar nedåt tyskland, frankrike mm. brukar vilja ha lite högre pH.

Men vindruvor brukar inte vara så extremt kinkiga så man brukar inte behöva hålla på och mixa så mycket med jordarna.

Vilken typ av jord har du? Och vilka vindruvor ska du odla?
andreas i uppsala
staketdruvor brukar vara surjordsväxter medan de andra föredrar lite mer kalkhaltiga jordar
MRLINDELL
Häromkring finns flera sorter. Det verkar som om en sort växer bäst av alla, nämligen Nordica. De som satt Nordica i vanlig rabatt har över 1m långa rankor medan Zilga, Sukribe, Spulga m fl som skall vara kraftigtväxande känns långsamma. Jag har absolut rätt jord och sköter min Zilga efter alla konstens regler men den verkar vara trött men frisk.
Nordica'n får bara vatten och växer och växer, där har jag även två klasar på en tvåårig ranka.
Vill man ha härdigaste rankan, köp Zilga men då får man en liten planta och får ha tålamod. Jorden kan vara lite kinkig, trots surjord och allt annat gott får jag inte fart på min.
Vill man prova vill jag slå ett slag för Vino Nordica, finns på många ställen nu i några enstaka ex men de växer där de står och ser friska ut.
Tror det är bästa köp om man vill börja med en druva.
wolkenkrabber
hur långt upp i sverige tror du att man kan olda vino nordica då?
MRLINDELL
Det finns en artikel här på Odla.nu om druvan och andra druvor som säger till zon 5 och beskriver den som härdigaste sorten. Det är dock Zilga som klarar kylan bäst, nedåt -38 grader med lite täckning enligt tabellerna.

Länken ...
http://www.odla.nu/bar/vindruvor.shtml

Lite skyddat läge mot en solig södervägg gissar jag att man kan klara Östersund också, men ibland behövs det växthus i inlandet. Det är inte helt säkert att jag får druvor trots att det blivit någon klase på min tvååriga, men jag hoppas ju tongue.gif
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (MRLINDELL @ 13-06-2004, 22:45)
Vill man ha härdigaste rankan, köp Zilga men då får man en liten planta och får ha tålamod. Jorden kan vara lite kinkig, trots surjord och allt annat gott får jag inte fart på min.

Du kanske pysslar för mycket med Zilgan. När Zilgan flyttade in fick den nöja sig med kompostjorden jag hade på baksidan, jag köpte ingen surjord som ex. torv. Och den får ytterst lite gödning och när den får gödning får den ingen specialgödning utan den får gödsel på våren ifall det blir något över utav gödseln jag använder till de andra växterna. Och min Zilga växer som ogräs, den täcker in en hel vägg trots att jag kapat den hårt många höstar.
Kanske det är uppsalaleran den inte gillar, jag har inte speciellt mycket lera i min jord.

(Och jag köpte en jätteplanta Zilga fast det var på den tiden som Erlandsson var den som förökade upp staketvindruvorna med sticklingar. Nu är det ju elitplantsstationen som förökar upp vinrankorna i laboratorium något som Erlandsson inte gillar han hävdar att dessa staketvindruvor blir av sämre kvalite.)
MRLINDELL
Jag har grävt bort all lera och gjort en 1.5m x 0.5m x 0.5m grop som jag fyllt med blandat kogödsel, naturtorv och rhododendronjord.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon