anncharlotte
13-06-2004, 22:23
Hur länge måste man låta blad och stjälkar från lökväxter finnas kvar efter det att dom blommat ut ? Jag vet att man inte ska ta bort det genast, men gäller det alla lökar eller bara vissa ?
Tycker det ser så skräpigt ut.
Det ska sitta kvar tills det vissnat helt, så att löken får den näring den behöver för att blomma nästa år. Min mor samlar ihop bladen i knippen som hon knyter ihop för att det ska se mindre skräpigt ut, kanske en idé? Jag har så mycket perenner som växer över lökarna så jag besväras inte av fula lökblad.
Mvh
Fenja
anncharlotte
15-06-2004, 23:37
Tack för ditt svar, jag får plantera mer, det är bara så, det förstår jag.
Men det är ofta ett problem. hur tätt man kan sätta växterna, den lilla plantan ser så ödslig ut, men en liten planta blir ju förhoppningsvis en stor planta. Men jag vill ju ha en "lummmig trädgård" där växterna växer tätt, snudd på in i varandra.
Så hur gör ni ? Flyttar på växterna när dom blir för stora ? Eller ?
Planterar tätt, då blir det inget ogräs att hålla efter. När växterna blir för stora delar man dem och placerar ut dem i ännu fler planteringar + ger bort delar till vänner och grannar + säljer/byter på plantmarknader med trädgårdsföreningen eller -arna om man är med i flera!
Hannele
16-06-2004, 12:57
När dom är lite vissna, inte så spänstiga längre,
kan man klippa eller rycka bort dem.
Man kan göra snygga flätor också (inte mina):
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.