råse-marie
blink.gif wacko.gif vad ska man göra varje år dränks vårat plommonträd av löss . Det verkar inte ha någon betydelse för träd eller frukt men vi har ju bara en atrium tomt och det innebär nästan bara marken under trädet sad.gif
Fast solen skiner så "regnar det " under trädet och allt blir klibbigt.
Det är väl ca 50 löss på VARJE blad så klämma ihäl dom är väl uteslutet tongue.gif
Finns det något man kan göra så vi kan vara ute på våran "tomt."..?
JonasQ
skaffa nyckelpigor
KURT
Prova att spola med vattenslang för att få bort dem.
jocke
Kanske inte den snällaste metoden men pyrental borde funka, kolla med närmaste trädgårdshandel. mvh jocke
*22many*
Jag har samma bekymmer med ett körsbärsträd. Har provat det mesta, men inget verkar fungera. Såg lovande ut i våras, men nu är det TJOCKT med löss, myror och klibb.
Marianne sad.gif
KURT
CITAT (22many @ 14-06-2004, 13:40)
Jag har samma bekymmer med ett körsbärsträd. Har provat det mesta, men inget verkar fungera. Såg lovande ut i våras, men nu är det TJOCKT med löss, myror och klibb.
Marianne sad.gif

Är det myror där också så får man först se till att de flyttar, så att de inte kan bära upp nya löss i trädet hela tiden. Sedan är det framförallt ett problem nu på försommaren, sedan hinner naturen i kapp.
stina
Jag har samma problem i mina körsbärsträd. Massor av löss + myror. Menar ni att det är myrorna som släpar dit lössen. Det är lixom kolonier här och där i trädet. Kan man inte - om man får bort myrorna en gång - sätta någon form av limring längst ner runt stammen som myrorna inte kan forsera???
Åsa, mälardalen zon 2
Lössen har också bevingade individer som kan flyga så även om man hindrar myrorna att bära runt löss sä lär man hitta löss i trädet.
Pema
Blev till slut så trött på mitt lössträd att jag ringbarkade det, använder det nu som klematisstöd tongue.gif
Anki på Öland
Hej
Har ett ännu så länge ganska litet körsbärsträd med samma problem. Upptäckte i fredags att det var äckligt fullt av bladlöss och vad jag antar var ägg. Hade blandat till en "huskur" för mina pelargoner som jag sprayade trädets blad med. När jag kollade det idag var det nästan inga kvar, en omgång spray till imorgon och det borde bli bra.
"Recept" från Pelargonsällskapets tidning Bulletinen; lägg 4 påsar snus i 2 dl ljummet vatten, låt stå och dra ett dygn. Häll blandningen i en 2-litersdunk och fyll på med vatten.
Verkar fungera bra.
Anki
Åsa, mälardalen zon 2
Löss föder levande ungar under odlingssäsongen de har inga ägg nu.
Såg äggen ut såhär:

gjorde du en jättemiss, nyckelpigan lägger sina ägg i närheten av bladluskolonierna så att larverna ska ha något att äta när de kläcks.

Ingen höjdare med nikotin som bekämpningsmedel, inte ens yrkesodlare med certifikat för bekämpningsmedel får använda medel med nikotin i, de totalförbjuöds för många herrans år sedan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon