Vi ska fixa varmvatten i sommarstugan och nu undrar jag om det är någon som har erfarenhet av genomströmningsvärmare som alternativ till vanliga varmvattenberedare? Tilltalande är ju att de inte drar någon ström när man inte spolar varmvatten. Men fungerar dom bra?????
Tacksam för råd från någon som testat!
/Stina
Har inte praktist testat dem, men kolla om de behöver högre säkring? De fungerar bra för mindre mängder vatten, men det finns ju också små varmvattensberedare. Ekonomiskt är jag inte säker på att man tjänar något med dessa, man värmer visserligen bara den mängd man just då behöver, men det är också ett mindre ekonomiskt sätt att värma vattnet, man måste tillföra mycket värme under kort tid .
gammelnalle
14-06-2004, 09:14
CITAT (KURT @ 14-06-2004, 10:06)
Har inte praktist testat dem, men kolla om de behöver högre säkring? De fungerar bra för mindre mängder vatten, men det finns ju också små varmvattensberedare. Ekonomiskt är jag inte säker på att man tjänar något med dessa, man värmer visserligen bara den mängd man just då behöver, men det är också ett mindre ekonomiskt sätt att värma vattnet, man måste tillföra mycket värme under kort tid .
?????? Hur menar du att det skulle vara mindre ekonomiskt att värma under en mycket kort tid???
Om man måste tillföra mycket högre effekt för att hinna värma,
lägre effekt under längre tid = högre effekt under kort tid.
Om man i detta fall måste ha högre säkring för en genomströmningsvärmare så kan det bli dyrare än en traditionell varmvattenberedare.
gammelnalle
14-06-2004, 09:37
Ok, då fattar jag, men det gäller bara om du har större Mätarsäkringar än 16A. (max 9kW kontinuerlig belastning= ca 22kW under 1 timma...)
Stina!!! Har du några uppgifter på "din" mackapär??
Ja, här har jag hittat info om några olika dimensioner.
Vi är bara två vuxna personer och gör alltså inte av med så väldans mycket varmvatten. Tänkte ha en i duschrummet och en i köket av någon mindre modell.
Jättetacksam för råd!!!!
Stina
Länk till en firma som säljer genomströmningsvärmare
gammelnalle
14-06-2004, 10:35
Det står inga priser !!! Enl mig måste man jämföra:
Inköpspris+ Installationskostnad+ Förbrukningskostnad.
Jag har ingen egen erfarenhet av dessa, men jag skulle överväga att ha en vv-beredare gemensamt för båda tappställena. MEN jag har inte alla fakta i målet. Är det långt mellan duschrummet och köket kan din tanke vara helt rätt.
I alla 3 (?) fallen krävs installation av både VVS och El.
Bara fråga på. Det finns säkert folk här som har egna erfarenheter.
björn
Jan af Lisö
14-06-2004, 13:02
Det är mycket viktigt att tänka på den extrema strömförbrukningen dessa genomströmningsvärmare kräver !!! Har du en som drar 16A samtidigt som värmeelementen är på, vattenpumpen är på, ev diskmaskinen är på, ev spisen är på, så blir det många säkringsbyten, i synnerhet i en sommastuga med 16A säkringar.
Att värmelementen och spisen och vattenpumpen är på samtidigt är väl ingen ovanlig kombination när man kommer till sitt fritidshus en kall höstkväll !!
Jag gick i samma funderingar när jag köpte mitt sommarhus men det blev en 30 liters varmvattenberedare till slut. Värmer vattnet snabbt, finns även 2 KW versioner. 30 liter räcker utan problem för två snabbduschar i följd !!!
Ansluts till vanligt vägguttag och enkel montering.
Ja - det börjar kännas tryggare på något vis! Tyvärr har vi långt mellan badrum och kök - så vi måste nog ha två varmvattenberedare. Man kanske kan ha en 30-liters i badrummet och en mindre i köket???
Jag har aldrig testat genomströmnings men tycker det verkar mycket jättebra och frestande - tänk att kunna duscha i timmatal

.....förutsatt att inte tillgången på vattnet in är begränsad förstås.
En konventionell 30-liters tycker jag knappt räcker till en person.
CITAT (stina @ 14-06-2004, 14:25)
Ja - det börjar kännas tryggare på något vis! Tyvärr har vi långt mellan badrum och kök - så vi måste nog ha två varmvattenberedare. Man kanske kan ha en 30-liters i badrummet och en mindre i köket???
Eller sätt en varmvattenberedare mitt emellan. Annars kan du också fråga på
byggahus.se VVS forum.
Vi har en genomströmningsvärmare i vår olje-/elpanna och den varianten funkar extremt bra.
På landet har vi en gemensam toalett-/duschanläggning (typ campingplats) och där är det också en genomströmningsvärmare. Fungerar även där mycket bättre än förr då vi hade en konventionell varmvattenberedare och varmvattnet ALLTID var slut efter en fin dag på stranden.
Har dock ingen aaaaaning om hur denna är säkrad.
Om jag själv var i din situation skulle jag nog välja konventionell beredare om förbrukningen är konstant. Då kan man dimensionera volymen efter behov.
Däremot skulle jag välja en genomströmningsvärmare om antalet "duschare" varierar mycket.
Lycka till!
/Mimmi
P.S. Själv måste jag erkänna att vi slösar ganska bra med elen på landet eftersom förbrukningskostnaden är minimal och försvinner på räkningen i förhållande till fasta kostnaderna.
Vi har exakt samma problem i vår sommarstuga och när jag ringde och frågade vad en genomströmningsvärmare kostade höll jag på att ramla av stolen... Det är dyrt! Kommer inte ihåg summan nu tyvärr men det var över 10000 där vi frågade. Vi kommer att göra som så här att vi kommer att köpa en liten varmvattenberedare på Jula(15L) för 1299kr och ha i köket och köpa en på minst 150L till duschen. Idag har vi 50L till duschen och det räcker inte till om man vill ta vars en 10 minuters dusch på kvällen. Men duschar en på morgonen och en på kvällen så funkar det ju.
Katti med torpet
16-06-2004, 18:52
Har inga "svenska" erfarenheter av genomströmningsvärmare men en hel del engelska. Där är de rätt vanliga även om de ibland går på gas.
Mina erfarenheter därifrån är att både temperatur och vattentryck svajar väldigt, ömsom skållad ömsom iskallt (om jag överdriver lite). Men detta är som sagt engelska förhållanden...
CITAT (Katti med torpet @ 16-06-2004, 19:52)
Har inga "svenska" erfarenheter av genomströmningsvärmare men en hel del engelska. Där är de rätt vanliga även om de ibland går på gas.
Mina erfarenheter därifrån är att både temperatur och vattentryck svajar väldigt, ömsom skållad ömsom iskallt (om jag överdriver lite). Men detta är som sagt engelska förhållanden...
Ang England lärde jag mig i skolan att där hänger vattenledningarna på utsidan av husen - men jag har inte haft tillfälle att kolla.
Men jag tyckte det lät träligt med högst varierande temperatur på det vatten som kommer från genomströmningsvärmare, så jag sökte hastigt med Google och läste om den första jag fann bl.a.:
CITAT
Elektronisk styrd genomströmningsvärmare i kompaktformat
Modern effektelektronik för värmereglering anpassad till genomflöde, tilloppstemperatur och önskad temperatur
(Från
http://www.sto-elinvest.se/cbx.htm )
CITAT (Posse @ 17-06-2004, 17:19)
... Ang England lärde jag mig i skolan att där hänger vattenledningarna på utsidan av husen - men jag har inte haft tillfälle att kolla.

...
Vet du varför?
Jo, de är lättare att komma åt när de fryser.
/Mimmi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.