Full version: Mina Koi dog!
Lotta Zon III
I Lördags köpte jag en produkt på Plantagen (Bergianska Trädgården Stockholm), Gardenas "Bio-dammrenare". Produkten skall vara biologisk, och hjälpa till att hålla balans i dammen. Bland annat binda överskottsnäring osv. Motverka algtillväxt etc.

Det står ingenting om vad produkten egentligen innehåller, ej heller om den är skadlig för fisk. På bilden är tre musslor. (Känsliga djur...........) Frågade den person som var ansvarig för deras dammavdelning om produkten var lämplig för dammar med fisk i. Svaret blev att produkten mot bakgrund av beskrivningen inte rimligtvis kunde vara olämplig för fisk. Om den var det borde det ju särskilt ha framgått, eftersom de flesta dammar har fisk.............

Medlet spreds i dammen enligt instruktion. Märkte efter ett par timmar att fiskarna var otroligt sävliga/sega. Någon simmade konstigt och kunde fångas med handen. Panik! började pumpa ut vatten samtidigt som jag fyllde på nytt. försökte plocka upp fiskarna......lyckades med några. Satt i timmar och försökte hålla dem på rätt köl.........delvis framgång delvis inte. Min största, snyggaste och vädefullaste dog efter sex timmar. Min tredje bästa dog efter fyra timmar. Kvar har jag (i alla fall i morse) tre fiskar som verkar hjärnskadade. Segar omkring utan rädsla för någonting. Tvivlar på att de har någon framtid.

Mailade till Gardena i Lördags för att försöka få svar på vad som hänt, och varför produkten har så bristfällig information på förpackningen. INGET SVAR.

Ringde i morse, någon Fredrik skulle ringa tillbaka. Har så ej gjort.

Jag är ledsen och förbannad. Förutom sorgen över mina fiskar, så är det en ekonomisk förlust av ansenligt format. (Det var stora, fina Israeliska importer).

Misstänker att PAL (produktansvarslagen) kan vara tillämplig. Om inte Gardena återkommer med en bra förklaring och kompensationserbjudande går jag vidare till ARN (Allmänna reklamationsnämnden)

Har någon annan haft någon erfarenhet av produkten (artikelnummer 7917 i Gardenas sortiment)?
KURT
Vet inget om detta men ofta kan det vara värt att kontakta den internationella delen av ett större företag http://www.gardena.com . Svenska representanter brukar ofta varken kunna något (förutom att sälja) eller våga ta ansvar för något.
kerstin z5-6
Har samma erf men med annan produkt ... sad.gif
JonasQ
STÅ PÅ DIG! Kräv ersättning för de döda fiskarna, om deras försäljare meddelat att produkten inte är olämplig för fiskar så får de så lov att betala. Stora bolag har dessutom mycket väl råd med detta. Jag beklagar förlusten av fiskarna.
MariaS
Fy F...n mad.gif
Jag fäller en tår för både dig och dina "vänner". En Koi som varit med ett tag, är ju inte bara värdefull i pengar, de är ju ens vänner också.
Jag köper ALLA mina vattenprodukter i Zoo-affären.
De har trots allt bäst kännedom om vilka produkter MINA vänner tål.

Ännu en tår från MariaS
kerstin z5-6
Maken blev så arg att han tog med vår döda största koi o dängde den i diskan på Granngården -där medlet köptes
Med intensivvård i hinkar , med syrepumpar på max mm ,lyckades vi rädda 4 st -de var förlamade och simmade snett i veckor efter den betan ...
Algmedel från annat än Akvariecenters -aldrig mer wacko.gif
Killensomvillhagrönafingrar
Fy sjutton vad jobbigt.
Sånt här får bara inte hända, dålig information och okunniga säljare mad.gif
Klart du skall få ersättning för dina fiskar, dock svårt att fasställa värdet av dem.
Om de erbjuder dig småfisk från butiken tycker jag inte du skall acceptera detta utan tala om hur stora och fina de var så får de fixa fram nya åt dig alternativt ersätta dina utlägg för nya.

Jag har under flera år hållt på med fisk i akvarie sammanhang och tom personal i zoobutiker har bristande kunskap som kan leda till likande sitvasioner.

Jag har i princip slutat med alla kemikalier då det i längden inte fungerar. problemet med dessa är att de tillfälligt löser problemet (i bästa fall) men grunden till problemet finns kvar.
Mina lösningar har istället blivit mycket mycket stora filter som ser till att det bildas nitrat istället för nitrit. Detta löser man lättast genom ett filter som är syresatt.
För att sedan inte få för mycket Nitrat så har jag snabbväxande växter som jag skördar då öch då.

Det enda avsteget från min kemikaliefria metod är att jag använder Co2 (koldioxid) och växtgödning. Men detta är endast pga av att ett akvarie har såpass mycket mindre vattenvolym än en damm och är svårare att få balans i.

Mitt råd om ni är fundersamma om produkter till dammar är att fråga på olika forum (här eller på zoopet.se) och överdimensionera reningen.
Ett gott alternativ till algborttagningsmedel är ett uvc filter, det är en slang där vattnet passerar långsamt förbi en Uvc lampa.
Killensomvillhagrönafingrar
Ps stora filter behöver inte vara fula, de kan vara öppna filter i form av ett vattenfall exempelvis. Uttnyttja gärna snabbväxande växter, de är ypperliga på att käka upp det som är dåligt för fiskarna-
Om man pumpar vattnet genom en sand eller grusbädd och sedan låter vattnet plaska ner i dammen i ett fint vattenfall så känns det lite mer ok än om man behöver ännu en ful plasttunna i trädgården
Lotta Zon III
CITAT (kerstin z5-6 @ 14-06-2004, 21:35)
Maken blev så arg att han tog med vår döda största koi o dängde den i diskan på Granngården -där medlet köptes
Med intensivvård i hinkar , med syrepumpar på max mm ,lyckades vi rädda 4 st -de var förlamade och simmade snett i veckor efter den betan ...
Algmedel från annat än Akvariecenters -aldrig mer  :wacko:

Var det samma medel som jag använde? Kan vidare meddela att Fredrik har ringt och bett mig skicka tillbaka resten av medlet för analys. Hyser dock inget vidare hopp kring detta då han påstår att medlet använts i fem år och ingen annan haft problem......det vill säga jag måste ha gjort något fel.............(jag har kontrollerat doseringen ziljoner gånger och dammstorleken är kontrollerad hur många gånger som helst, både uppmätt med hjälp av måttband och med hjälp av vattenmätaren i huset vi påfyllning........)

Tre fiskar lever fortfarande, syrepumparna går på max, delvis vattenbyte gjordes så fort jag såg de första symptomen. Två fiskar kunde bärgas tämligen omgående. Dessa fick intesivvårdsbehandling i hink. En klarade sig, den andra dog. Min största och finaste började som alla andra sega runt, sedan fick den tokspel och bara for runt, kunde inte få tag på den. Helt plötsligt blev den förlamad och bara sjönk.........har inte sett till den sedan dess. Antar att den finns en mikroskopisk chans att den ligger (levande) på botten. Själv vågar jag inte gå ner till dammen längre. Det får maken göra. Jag bara väntar på att den skall flyta upp, och då bryter jag ihop. Medan maken kontrollerar dammen ligger jag i sängen med en kudde över huvudet (som om det skulle hjälpa...........) Dammen rymmer 7 kubik, pumpen klarar 15 kubik i timmen. Filtret (med UV-ljus) något mindre. Nu lurar jag på att bygga ett filter i form av en liten damm full med grus där jag pumpar upp vatten som får filtreras upp genom gruslagret för att därefter svämma över kanterna och tillbaka i stora dammen. Lilla grusdammen/filtret skall proppas full med lämpliga vattenväxter. Har någon en bra idé om hur jag skall bygga en dylik sak?

För övrigt, tack för allt deltagande. Känns bra att det finns några som förstår hur hemskt detta är.
/
Lotta Zon III
CITAT (Killensomvillhagrönafingrar @ 15-06-2004, 08:28)
Ps stora filter behöver inte vara fula, de kan vara öppna filter i form av ett vattenfall exempelvis. Uttnyttja gärna snabbväxande växter, de är ypperliga på att käka upp det som är dåligt för fiskarna-
Om man pumpar vattnet genom en sand eller grusbädd och sedan låter vattnet plaska ner i dammen i  ett fint vattenfall så känns det lite mer ok än om man behöver ännu en ful plasttunna i trädgården

Tack för PS, skrev förmodligen mitt senaste inlägg medan du skrev det biggrin.gif . Vad jag mest undrar över är lämpliga kornstorlekar, volymer och vattenväxter. Designen är väl en smaksak antar jag.............Att ett filter knappast kan bi för stort har jag förstått, men det vore bra att ha klart för sig va som är minsta lämpliga storlek till min damm, och sedan femdubbla det.

Jag har förresten fått svar på vad medlet var: någon sorts lavasten med bakterier..........vilka framgick inte.........
Sollan
CITAT (Lotta Zon III @ 15-06-2004, 08:45)
Hyser dock inget vidare hopp kring detta då han påstår att medlet använts i fem år och ingen annan haft problem......det vill säga jag måste ha gjort något fel

Detta är väl den mest typiska kommentar man kan få.....!!! INGEN har haft problem innan, man har ALDRIG hört talas om detta, osv.... Ich!! mad.gif
Lycka till och stå på dig! Tråkigt med fiskarna.... sad.gif
/sollan
kerstin z5-6
Just det lavasten med bakterier var det .... bläää

Efter den betan byggde vi ett stort sand-grusfilter med svärdslilja i på toppen av bäcken ..samt satte i uvljus -fungerar någorlunda .
TobbeGarden
Jag har köpt en fontän och ett filter och blev fruktansvärt besviken på hur dålig kvalite dom håller som skall vara så duktiga. Hozelock har bättre grejer till trädgården ,men köper numera alla dammgrejer av Aqua Interiör för det är kvalite,och man får rätt hjälp.. Beklagar fiskarna STÅ på dig och ge inte upp.. Tobbe
MariaS
Jag har köpt alla mina pumpar och filter av märket Laguna. Priset är en tredjedel av Aqua Interiörs och har tre års garanti!
Annars kan jag rekomendera Aqua Interiörs Alg-, rentvatten-grejor. Finns även fiskmediciner med deras märke och ännu har ingen fisk dött för mig med deras produkter.

MariaS
TobbeGarden
Var kan man finna Laguna Pumpar på nätet ,finns det någon hemsida kanske . Ha de Tobbe
MariaS
Jag vet inte om Imazo Zoo säljer direkt till privatpersoner. Annars är de grossister till alla Zoo-butiker i landet.
Jag tror att det endast är Imazo som har dessa produkter. Här är länken till Imazo: http://www.imazo.se

MariaS
Lotta Zon III
Tack för allt deltagande. Tyvärr var anledningen till att jag köpte det beramade medlet att jag råkade få syn på det när jag köpte nytt filter och pump (Gardena). En nätt investering på närmare 10 000 kronor. Dammen är grönare än någonsin...........UV-lampan gick sönder efter två veckor (ny UV-lampa kostar 700 kronor) ..........två fiskar är döda, den största var 42 centimeter och ursnygg!

Gardena har inte hört av sig igen...................det skall f-n vara dammägare ibland..........
adrian
Hej!
Det är förjävligt att plantagen och andra butiker säljer saker som de EJ känner till...mad.gif

Jag testar ALLT och lär kkänna saker innnan jag försöker förmedla eller göra nåt sånt...

Jag har varit med om liknande saker och alltid gjort så här:

Gå in på:

Konsumentombudsmannen

Man kan läsa lite om vad LAGEN säger här, läs in detta och kanske ring till dem och prata med ett ombud om era problem, när man sen vänder sig till företaget som sålt varan, gå då till varuhuschefen.

Ta den högst upp inte en på golvet, ställ till problem för dem genom att tala om att du kan lagen, vet vad som gäller och säg att du kommer att göra en anmälan, för det bör du göra om de inte ersätter din förlust...

Det har alltid lyckats för mig...

(Stora företag trampar gärna på den lilla människan, de bryr sig inte så mycket... Man kan ju inte "sätta" fingret på VEM som är den skyldige...)

frågor och svar..

Utdrag från deras sida....
Publicerad: 2004-06-30

Strängare krav för företagare
Nu skärps den svenska produktsäkerhetslagen. Företagen får ett ökat ansvar för att varor och tjänster som de säljer är säkra. Konsumentverket eller respektive tillsynsmyndighet kan numera förbjuda farliga varor och tjänster.
Varje år sker över en halv miljon hem- och fritidsolyckor i Sverige. En hel del beror på dåliga eller rentav farliga produkter. Den nya produktsäkerhetslagen, som träder ikraft den 1 juli 2004, ställer strängare krav på Sveriges företagare och ökar konsumenternas säkerhet.

Varor och tjänster som företag tillverkar, importerar eller säljer måste vara säkra. Får företagaren kännedom om att en vara eller tjänst som företagaren säljer eller har sålt är farlig, måste detta omedelbart anmälas till Konsumentverket eller till respektive tillsynsmyndighet. Tillverkare ska dessutom bedriva ett förebyggande produktsäkerhetsarbete i syfte att få kännedom om skaderisken hos de varor man tillhandahåller eller har tillhandahållit. Företagare är också skyldiga att samarbeta med varandra och med Konsumentverket eller andra tillsynsmyndigheter.

Precis som tidigare utövar Konsumentverket tillsyn över lagen. Den stora skillnaden är att Konsumentverket själv kan meddela förelägganden och förbud som behövs för att lagstiftningen ska efterlevas.

Lotta Zon III
CITAT (TobbeGarden @ 28-06-2004, 19:33)
Jag har köpt en fontän och ett filter och blev fruktansvärt besviken på hur dålig kvalite dom håller som skall vara så duktiga. Hozelock har bättre grejer till trädgården ,men köper numera alla dammgrejer av Aqua Interiör för det är kvalite,och man får rätt hjälp.. Beklagar fiskarna STÅ på dig och ge inte upp.. Tobbe

Jag har nu stått på mig i snart ett år. Jag har pratat med olika personer med varierande grad av förståelse. Samma person lämnar motstridiga svar "Skall inte kunna hända" till att "det kan hända om man har mycket alger"

Min uppmaning att i så fall förse förpackningen med varningstext för användande tillsammans med fisk och alger vinner inget gehör. En kort stund verkade det som om jag skulle få ersättning för mina fiskar, men för att göra en lång historia kort, så fick jag (efter påminnelse) detta mail från Gardena idag:

"Bästa Fru Jäger,

ursäkta dröjsmål med detta svar.

Vi har beslutat att avvisa alla eventuella krav från Er.

Med vänlig hälsning
GARDENA Norden AB

Joakim Svantesson
+46-40-143883"

Vad ger ni för det? (Behöver inte säga att Gardenas sortiment INTE står högt i kurs hos mig................. mad.gif mad.gif mad.gif
Lady Hamilton
SVERKER OLOFSSON
Honom har jag "hotat"med flera gånger!:lol:
Kontakta företaget igen och säg att får du ej kompensation så kontaktar du PLUS. Det brukar ta "skruv" Det är värt att pröva i allafall. Om de f.f vägrar så tycker jag att du kontaktar PLUS redaktionen också.
Berätta gärna hur det gick. smile.gif
MrNorth
Nä fy fan asså. Det var nog det grövsta jag sett på bra länge. Det som stör mig mest är att man inte vågar motivera hur man kommit fram till detta.

Det du har fått ser ut som standardsvar A där de anvariga gömmer sig...

Nä ärligt talat, konsumentombudsmannen eller Sverker hade nog varit jätteintressanta av att titta närmare på detta.

Jag hoppas ni har sparat flaskan ni använde. Den är ju bevismaterial i ärendet.

/Henrik
Pinup
USCH vad arg jag blir när jag läser det här mad.gif

Ge inte upp för allt i världen! som föregående kontakta plus eller vad som krävs.....

Man får inte sälja produkter som ens vid feldosering dödar dammfiskar...

Jag hoppas du lyckas med det här!

Kram
Johanna
Magnolia
Efter 1 år är det allt de har att komma med! BRÅKA!!!
Nikko
Problemen med många av dessa medel, bra eller dåliga är att de slukar mängder av syre när de hälls i dammen.
Trots att man har syrepump igång hjälper det inte alla gånger.
Om man nu tvunget ska använda dessa preparat så måste även preparatet syrestabilisator användas, för att öka upp syrehalten i vattnet.

Preparatens verkan kan även ge väldigt olika effekt beroende på många
parametrar. Temperatur, pH-värde, KH-värde, o.s.v.

Helt klart skulle Gardenas personal vetat detta och upplyst dig om detta,
Kräv pengar till nya fiskar + ersättning för milersättning o.s.v.
Eller hota med att ringa Sverker på plus, det brukar hjälpa biggrin.gif .

Stå på dig!
Nikko
För övrigt har jag använt preparat från Micro-Lift(USA)
och Oase (Tyskland), med lyckat resultat de flesta gångerna.
Lotta Zon III
Tack alla för allt stöd. Jag var nästan på väg att ge upp, samtidigt som någon del av mig tycker att det är för j-----t att de skall klara sig undan med en så bedrövlig produktinformation. Nu försöker jag få kontakt med Gardena i Tyskland, Konsumentverket, Sverker och SVA (Statens veterinärmedicinska anstalt)................återkommer!
Lady Hamilton
smile.gif Vi håller tummarna! Och hoppas att du känner hur vi ALLA står bakom dig.
Maggan H
På denna sida finns lite hjälp att få av kunniga koiägare via 'Anslagstavlan'. De säljer även fina koi där. www.tsunamikoi.com

För alger finns ett naturmedel som heter water wych. Har ej provar det. Man kan även ta halm och lägga i jutesäck i dammen för att binda alger.
http://www.gardenaquatica.com/html/waterwypr.htm
BobbyEwing
Jag är ny här och hade inte tänkt skriva något men detta måste jag bara kommentera;

Visst det är förjäkligt att det säljs produkter som inte samtliga i personalen känner till allt om. Jag tror säkert att samtliga ICA-anställda vet precis hur varje artikel i ICA Maxis sortiment fungerar, används och förmodligen deras exakta kemiska uppbyggnad också (obs ironi).

Vad dock mycket värre är, är när människor skaffar husdjur och uppenbarligen saknar erfordelig kunskap. Visst, det är jättefint att ha Koi i trädgården, men om man inte vet ett skit om fiskar så kanske man borde hålla sig till Guppy. Det är väl sorgligt uppenbart att man inte häller i en kemikalie som man inte vet ett skit om i dammen efter försäkran från en okunnig försäljare om att det inte BORDE vara någon risk. Om man har ett problem med alger el dylikt och inte vet hur man ska göra så går man till en kunnig djurhandlare och ber om hjälp. Visst, det kanske kostar några tior mer men om man sätter det i relation till vad fiskarna kostade (inte för att jag tycker det spelar någon roll vad de kostar, det är förjäkligt i varje fall) så är det en ganska ringa summa för att undvika att giftmörda sina fiskar.

Skulle ni hälla i er hund en okänd kemikalie utan innehållsförteckning på vinst eller förlust? Troligen inte. Men att tvinga fiskarna att både förtära och "andas in" en dylik kemikalie är tydligen helt ok?

Face it, genom ren okunnighet har dessa fiskar mördats. De enda det är synd om i detta sammanhang är fiskarna. Ersättning? Så du kan köpa nya fiskar och förgifta? Hoppas verkligen inte det. Köp några böcker istället.

Och japp, jag vet att detta troligen inte gör mig särskillt populär, men jag säger bara som det är. Människor som skaffar djur som en statuspryl eller ett prydnadsföremål har jag inget till övers för.
Virgo
BobbyEwing

Ett troll från Dallas!
AndreasBlomquist
CITAT (Virgo @ 01-06-2005, 00:44)
BobbyEwing

Ett troll från Dallas!

Vet inte riktigt om man kan kalla honom för troll, mer skitstövel kanske?

Man skulle ju nästan kunna få idéen att det är en av Gardenas medarbetare, kanske Joakim, som har trillat över denna tråden och nu vill återupprätta lite av företagets glans här eftersom många av medlemmarna här köper Gardenas saker! wink.gif Nja, lite långsökt kanske men men... sleep.gif
MrNorth
Saken är den... att för de allra flesta handlare är sådant som "service" och "ansvar" helt utdött... vilket gardena är ett lysande bevis på...

Det finns ju massvis med andra scenarion där iaf JAG skulle slåss till sista blodsdroppen om företaget i fråga skulle tjafsa. Ex.. du behöver lite gödning... frågar i affären de har ett braaa gödningsmedel.. du använder de.. och efter några dagar har din 20åriga japanska lönn totaldött... jag vet inte vad ni andra skulle gjort, men jag skulle krävt en saftig ersättning och inte nöjt mig med nåt annat. Sen om det hade kostat dem 10000 att få fram ett liknande träd, det är inte mitt problem. Deras problem är att

A: Man har okunniga återförsäljare

B: Man har en usel produkt

Varken A eller B är mitt bekymmer som konsument. Det är återförsäljarens och distributörens (tillverkarens) bekymmer. Och således inte mitt ansvar.

/Henrik
Lotta Zon III
CITAT (BobbyEwing @ 01-06-2005, 00:19)
Jag är ny här och hade inte tänkt skriva något men detta måste jag bara kommentera;

Visst det är förjäkligt att det säljs produkter som inte samtliga i personalen känner till allt om. Jag tror säkert att samtliga ICA-anställda vet precis hur varje artikel i ICA Maxis sortiment fungerar, används och förmodligen deras exakta kemiska uppbyggnad också (obs ironi).

Vad dock mycket värre är, är när människor skaffar husdjur och uppenbarligen saknar erfordelig kunskap. Visst, det är jättefint att ha Koi i trädgården, men om man inte vet ett skit om fiskar så kanske man borde hålla sig till Guppy. Det är väl sorgligt uppenbart att man inte häller i en kemikalie som man inte vet ett skit om i dammen efter försäkran från en okunnig försäljare om att det inte BORDE vara någon risk. Om man har ett problem med alger el dylikt och inte vet hur man ska göra så går man till en kunnig djurhandlare och ber om hjälp. Visst, det kanske kostar några tior mer men om man sätter det i relation till vad fiskarna kostade (inte för att jag tycker det spelar någon roll vad de kostar, det är förjäkligt i varje fall) så är det en ganska ringa summa för att undvika att giftmörda sina fiskar.

Skulle ni hälla i er hund en okänd kemikalie utan innehållsförteckning på vinst eller förlust? Troligen inte. Men att tvinga fiskarna att både förtära och "andas in" en dylik kemikalie är tydligen helt ok?

Face it, genom ren okunnighet har dessa fiskar mördats. De enda det är synd om i detta sammanhang är fiskarna. Ersättning? Så du kan köpa nya fiskar och förgifta? Hoppas verkligen inte det. Köp några böcker istället.

Och japp, jag vet att detta troligen inte gör mig särskillt populär, men jag säger bara som det är. Människor som skaffar djur som en statuspryl eller ett prydnadsföremål har jag inget till övers för.

Att hälla i något på vinst och förlust gör jag inte.
Böcker har jag.
Okända märken använder jag inte.
Medlem i koi-club är jag (Förnämlig medlemstidning emd intressanta artiklar om sjukdomar etc).

Om ett stort och välkänt företag på produktinformationen skriver - observera inget om kemikalier:

"Det biologiska alternativet till dammrening och algbekämpning med långtidseffekt. Stabiliserar de viktigaste vattenparametrarna. Skadliga substanser och överskott på näringsämnen binds och bakterierna minskar. 1 l hink."

• Innehåller Zeolith, mineraler och bakterier för dammrening, algbekämpning och stabilisering av Ph-värdet.
• Binder överflödiga näringsämen (som t.ex. nitrater, fosfater) och bryter ner dem bakteriellt.
• Vid preventiv användning förhindras algtillväxt."

(Zeolith är vad jag förstår en sorts lavasten)

Om jag vidare för säkerhets skull frågar personalen, och de både läser själva på förpackningen och frågar den som är ansvarig för dammavdelningen huruvida jag kan använda medlet, så vet jag inte vad jag borde ha gjort mera.

Människor som yttrar sig om andra människor utan att känna eller känna till dem har jag för övrigt inget till övers för. Mina fiskar har inte skaffats som statusprylar. De har skaffats av intresse.........setts som familjemedlemmar har [och hade] namn.........det är det som gör det så trist, annars hade det måhända varit enkelt att bara skaffa nya.........

Sedan måste jag hålla med, ÄR det inte märkligt att en person blir medlem ena sekunden, för att i nästa ägna sig åt ett onyanserat påhopp, där han dessutom anser väl känna till mina kunskaper och bakgrunden till att jag skaffat mina fiskar?

Jag vidhåller att om medlet kan orsaka syrebrist i en damm, så bör detta med all tydlighet framgå av förpackningen.
BobbyEwing
CITAT
Att hälla i något på vinst och förlust gör jag inte.
Böcker har jag.
Okända märken använder jag inte.
Medlem i koi-club är jag (Förnämlig medlemstidning emd intressanta artiklar om sjukdomar etc).
Du hällde ju i något som du inte visste mer om än en bristfällig information på flaskan samt information i affären som antydde att det inte "borde" vara farligt. Det känns ganska mycket som att hälla i något på vinst och förlust. Och visst, ett känt märke, men knappast ett känt märke för fiskvård.

CITAT
Människor som yttrar sig om andra människor utan att känna eller känna till dem har jag för övrigt inget till övers för. Mina fiskar har inte skaffats som statusprylar. De har skaffats av intresse.........setts som familjemedlemmar har [och hade] namn.........det är det som gör det så trist, annars hade det måhända varit enkelt att bara skaffa nya.........

Jag har inte gjort några ogrundade antaganden, utan bara baserat mina uttalanden på det du själv har sagt. Att köpa en flaska på ett gardencenter (som naturligtvis är den absolut billigaste och därmed sämst sorterade formen av växtaffär med minst kunnig personal) och hälla i det till sina kära, och mycket dyra fiskar kan ju knappast ses som tecken på god kännedom om fiskar eller ens en antydan till sunt förnuft. Om du ska handla billiga blommor till balkonglådan; gå till Plantagen. Om du ska handla en ovanlig orkidé; gå till en specialistbutik. Om du ska handla produkter till dina husdjur; gå till en djuraffär. Inte särskilt krångligt, eller hur?

Troll och skitstövel? Bara för att jag inte sitter och tycker synd om någon som har gjort bort sig? Ja visst, det får ni tycka, det är valfritt.

MrNorh: Nu frågade ju inte Lotta efter ett "bra medel att hälla i till sina fiskar" utan hon hittade en flaska som hon tyckte verkade intressant och frågade en försäljare som, efter att ha läst på flaskan ansåg att det inte borde vara någon fara. Det var inte säljaren som föreslog preparatet. Säljaren lovade iinte att det skulle fungera. Om någon sa till mig att det inte borde vara någon fara att använda en produkt till något jag värdesätter högt så skulle jag ta reda på mer först. Eller som sagt, vända mig till någon som är specialiserade på fiskar och inte växter. Jag går knappast till en dermatolog när min hund är sjuk...
AndreasBlomquist
CITAT (BobbyEwing @ 01-06-2005, 23:42)
MrNorh: Nu frågade ju inte Lotta efter ett "bra medel att hälla i till sina fiskar" utan hon hittade en flaska som hon tyckte verkade intressant och frågade en försäljare som, efter att ha läst på flaskan ansåg att det inte borde vara någon fara. Det var inte säljaren som föreslog preparatet. Säljaren lovade iinte att det skulle fungera. Om någon sa till mig att det inte borde vara någon fara att använda en produkt till något jag värdesätter högt så skulle jag ta reda på mer först. Eller som sagt, vända mig till någon som är specialiserade på fiskar och inte växter. Jag går knappast till en dermatolog när min hund är sjuk...

Fast nu frågade ju inte Lotta efter ett medel åt fiskarna utan för att få bort alger. Inte går jag till en dermatolog om min mage är kass... sleep.gif
MrNorth
Hmm.... vad jag menade (om det undgick någon) är att säljaren måste väl för fanken ta ansvar för de prylar han/hon säljer. Preparat som säljs för privat bruk skall ju knappast vara "farliga" att använda. Köper jag ett preparat för att neutralisera klor i akvariet och fiskarna för av det så ser jag det som en självklarhet för säljaren att ersätta mig, likaväl om det är ett algmedel, växtgödning osv osv. Samma sak om jag köper ett shampoo som gör att jag tappar håret... knappast mitt fel eller? Om det nu finns risker så skall det klart och tydligt stå på förpackningen (som det gör med mediciner... biverkingar).

På flaskan i fråga, stod det något i bruksanvisningen om risker osv?

/Henrik
Pirum
CITAT (BobbyEwing @ 01-06-2005, 00:19)

Huvudfelet här är att Gardena inte varnat för att fiskar kan dö, beroende på syrebrist eller vad det nu kan vara. I en damm är det rimligt att anta att det finns fiskar, grodor, ankor, vad vet jag. Det här är en bieffekt som måste upplysas om IMHO. Som om ett anti-skorvmedel för fruktträd samtidigt fick för sig att förstöra alla äpplen eller bisamhällen i närheten, utan att detta informerades om. Som om hundens avmaskningsmedel samtidigt skulle ta kål på jycken. Som om Kisses antifästingmedel skulle få katten att tappa all päls.

Att personal är okunnig är något man får nog tyvärr räkna med, vi har ju i vårt samhälle valt att ha superstora affärer med pressade priser osv, men att Gardena, som ju är så stort företag, är så bristfälligt i sin information och sitt kundbemötande, det är ju beklämmande. Även om personalen är okunnig så borde Gardena vara TACKSAMMA för att någon påpekar deras bristande information så att de kan förbättra sig i framtiden. Genom att vara otrevliga har nu Gardena däremot dragit på sig mycket bad-will, som de flesta som läser denna tråden nog kommer att fundera en del över nästa gång de greppar efter något märkt Gardena.

Det är mycket mer angeläget att Plus-Sverker tar tag i det här än många andra ämnen Plus diskuterat, kontantkort för telefoner exempelvis, eller andra frågor där det uppenbart handlat om hög skyll-dig-själv-faktor. (Jag har själv ett sådant omtalat kontantkort från Tre, men jag visste ju vad jag köpte. Och nu är dessutom priserna helt ok)

Heja Lotta!
Pesco
Ett fall för Sverker Olofsson? Ge er inte!
koidåren
Läste just på aquainteriörs hemsida om zeolit:
"Varning! Zeolit får aldrig användas i kombination med salt i dammen. Resultatet blir att ammonium frigörs och kan orsaka förgiftning"

Tänkte själv inte på det förrän jag började fundera över att man regenererar zeoliten med salt för att få den att släppa det ammonium det bundit. I alla fall jag har salt i vattnet i förebyggande syfte mot parasiter. Kanske dina fiskar blev ammoniumförgiftade? sad.gif
Lotta Zon III
Inget salt i dammen...............(inga parasiter heller såvitt jag kan se, men tack ändå!)
ÅsaF
Det brukar finnas algmedel i akvarieaffärer som ska funka även för fiskar. Jag råder dig att gå dit nästa gång om det är så att du måste ha i sånt medel. Fast det var rätt dyrt vill jag minnas.
Blomstersmurfen
Lotta, hur gick det sen?
Lotta Zon III
Efter många och långa diskussioner, så sade de att om jag skickade kvitton på fiskarna, så skulle de se vad de kunde göra. Kvitton hade jag inte kvar, men uppfödaren ordnade värderingsintyg som jag skickade.
Svaret blev att VD:n mailade mig och bad mig i inte allför förtäckta ordalag att dra åt helvete.

Jag har även mailat till Gardena i Tyskland. De har överhuvud taget inte svarat.

Orkar inte bråka mer just nu........men jag är fortfarande fly förbannad och ledsen.

Ha´re
marskattan
Jag har läst igenom den här tråden nu och jag fattar bara inte hur djäkla (hade tänkt skriva något hårdare; dj---a) korkade företag är!!!?? Är man inte ett dugg rädd om sina kunder???

Att åtminstonde vara artig och trevlig i tonen man har till sina kunder som gör en reklamation är det minsta man kan begära. Fast det är väl för mycket att önska att folk ska vara trevliga och väluppfostrade.

Jag förstår dig Lotta att du är för ledsen och arg fortfarande för att fortsätta rota i det. För du är värd mer, och dina fiskar oxå. Frågan är om det inte är detta många företag räknar med, att man är så ledsen alternativt inte orkar bråka för att få ut det man har rätt till.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon