Full version: tomatblommor...
SandraJ
Varför trillar mina tomatblommor av? De torkar och fruktämnet faller oxå av...
Hjälp!!! sad.gif
Ullet
Dom ska göra det, det innebär bara att det kommer tomater därunder. Först sluter sig bloman, sedan trillar den ned o inuti finns fruktämnet till tomaten, efter några dagar kommer du att se en liten knöl som är den nya tomaten.
SandraJ
En del blommor gör som du skriver men en del "bryts" liksom av. Det blir som om man har brutit av stjälken som blomman sitter på. Usch, vad svårt det var att förklara.... blink.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Kanske dålig pollinering ifall blommorna trillar av och ingen frukt kommer. Det har varit lite kallt under vissa perioder och åtminstone här har det varit lite ont om insekter under de dagarna. +Odlar du på balkong och bor högre upp än vad insekterna normalt flyger så kan man behöva hjälpa till med pollineringen ex. genom att skaka plantorna eller snärta till blommorna.

Har du utsatt tomaterna för hetta under varma dagar kan det också påverka fruktbildningen, blir det för hett kan tomatens pollen dö. Hos vissa tomatsorter kan pollenet börja dö bara det går en bit över +30C.
Ullet
Ja, det kunde jag ju ha läst om jag tittat efter ordentligt,, *suckar o skakar på huvudet* Nåja, jag skyller på en natt med mkt lite sömn.. 'suckar* Jag ska hädanefter försöka läsa på bättre. wacko.gif wacko.gif wacko.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon