Zanna
Mitt hus ligger precis bredvid skogskanten och i våras fick vi tillstånd av markägaren att kalhygga ca 30 m från vägen in i skogen framför mitt och två andra hus. Det är underbart, så mycket ljusare och luftigare! Skogen som var där bestod av några enorma granar sedan var resten "spinkiga" stammar av olika lövslag, mycket var ,vad jag skulle kalla, sly.

Min fråga är nu hur man lyckas hålla skogen borta, vi vill inte att det ska växa igen. Kan man på något sätt hindra tillväxten eller är det bara att vara där och knipsa av alla skott som kommer? Det kommer så fort!
Gossen Ruda
Som jag ser det finns två möjligheter, R--nd-p eller klippa bort alla skott. Det senare är inget övermänsligt arbete när det inte är större yta. Fast jag tror det är bättre att försöka slita bort skotten.
Hannele
CITAT (Gossen Ruda @ 14-06-2004, 18:35)
Som jag ser det finns två möjligheter, R--nd-p eller klippa bort alla skott. Det senare är inget övermänsligt arbete när det inte är större yta.

wacko.gif Gôrbra idé! Hyr ett flygplan och sprid R--nd-p över alltihopa!
Gossen Ruda
CITAT
Gôrbra idé! Hyr ett flygplan och sprid R--nd-p över alltihopa!

Nu har jag egentligen slutat kommentera knasinlägg men gör ett undantag. Är det nån mer än jag som inte fattar vad ovanstående inlägg går ut på????
Copycat
Men Gossen Ruda, sträck på dig. Hannele tycker ju om din idé tongue.gif Att ta till flygplan kanske var i värsta laget, jag tror att det räcker med att rycka upp och ev. spruta något på resten, eller var det pensla man skulle göra? wink.gif Hur som helst Gossen Ruda, jag håller med dig, är det verkligen värt att svara på?
KURT
CITAT (Gossen Ruda @ 14-06-2004, 21:54)
CITAT
Gôrbra idé! Hyr ett flygplan och sprid R--nd-p över alltihopa!

Nu har jag egentligen slutat kommentera knasinlägg men gör ett undantag. Är det nån mer än jag som inte fattar vad ovanstående inlägg går ut på????

Det syftar nog på att detta verkar vara en ganska stor yta, 30 x X m .

Det allra effektivaste är ju om man kan låna in betande djur (kor, hästar getter eller får). Jag har nyligen sett Higland cattle som skövlar en äng med uppväxande sly, de är mycket effektiva på att slita ner tämligen stora träd och äter löv + grenar.
Zanna
CITAT (KURT @ 15-06-2004, 07:08)
Det allra effektivaste är ju om man kan låna in betande djur (kor, hästar getter eller får). Jag har nyligen sett Higland cattle som skövlar en äng med uppväxande sly, de är mycket effektiva på att slita ner tämligen stora träd och äter löv + grenar.

Jösses, nu kommer de nya träden i en rasande fart ohmy.gif De nya skotten fullständigt expoloderar ur jorden. Jag har gått varje morgon ca 5 minuter och ryckt upp små skott men vi får nog leta reda på betande djur för att hålla marken öppen! Hm, undrar om man kan träna en get eller ko att hålla sig inom hagen utan stängsel smile.gif
Hannele
wub.gif Köp en lie, härligt tyst!
Cilla
Betande djur är helt klart det som ger vackrast resultat. Efter dem på ett hygge kan annan markvegetation komma som också gör markerna fina.

Får och getter brukar kunna hålla koll på sly. Här har vi haft tre getter som snabbt ätit sig igenom både där vi velat hålla öppet och där kanske helst trädgårdarna skulle få vara kvar...

Annars kan du ringbarka istället för att hugga ned. Att låta några energislukande trädsorter få växa upp medan man tar de andra är också ett sätt att hålla storsprutet lugnare.

I år har jag sett alltför många oönskade effekter av RoundUpanvändning för att jag ens skulle rekommendera det där allt annat verkar hopplöst. Om du funderar på att använda någon sorts glyfosatprodukter - anlita en proffessionell firma att göra det som du skriftligt låter ta hela ansvaret för effekterna åtminstone ett par år framåt.
Gossen Ruda
CITAT
I år har jag sett alltför många oönskade effekter av RoundUpanvändning för att jag ens skulle rekommendera det där allt annat verkar hopplöst.

Du får gärna precisera dig...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon