Norrland
Hej!

Jag har satt tomat, gurka, paprika och chili peppar i mitt växthus. Men något har gnagt på bladen på paprikan och pepparn. Har inte sett till några sniglar, däremot larver av något slag. Gråbruna eller helgröna ca 3 cm långa... En dag såg jag en grön som var på väg uppför stammen på en av mina små chiliplantor. När jag petaden bort den så rullade den ihop sig. Vad kan det vara för larv och hur blir jag av med den? Den verkar inte vara intresserad av vare sig gurkorna eller tomaterna.
Åsa, mälardalen zon 2
Påminner om grönsaksflyet men såhär tidigt har jag aldrig hittat dessa i mitt växthus och hos mig verkar de främst gilla tomatfrukterna och tagetesplantorna i växthuset men de brukar kunna gå på ett stort antal olika grönsaker. Har de gröna eller gråbruna larverna en ljus rand längs sidan kan det vara grönsaksfly.

Handplockning är det som gäller när man hittar larver som ställer till skada i växthuset, ser man avföring någonstans på bladen på plantan brukar inte larven vara långt borta så då skakar jag eller slår lite på plantorna och då brukar larven trilla ner på marken och kan plockas bort och dödas. Jag inspekterar plantorna varje gång jag går in i växthuset då brukar man kunna hålla angreppen nere.

Grönsaksfly
http://www.schmetterling-raupe.de/frbild/fremd81.jpg

Enligt denna text verkar grönsaksflyet också gilla paprika:
http://styx.bibul.slu.se/documents/sjv/tra...ODL38/ODL38.HTM
Nellie
Hej Norrland.

Det gnags i mitt växthus också, de låter endast basilikan vara ifred.
DET ÄR GRÅSUGGOR, jag behandlar med snigel-fritt, ofarligt för grödorna.

Lycka till.

Nellie rolleyes.gif
torvan
ohmy.gif Gråsuggor!!?? Jag trodde inte att dom gjorde nån skada! Har fullt av dom och gnaghål på bladen som jag trodde nån larv varit på. Tur att forumet finns, man lär sig nåt hela tiden! laugh.gif Torvan
Norrland
Hej igen och tack för svaren!

Har inte sett till nån larv på flera dagar, bara för att jag skulle studera hur dom såg ut. Men så igår började jag söka ordentligt och då hittade jag dom. Och visst, dom har en tydlig ljus rand längs sidan. Det är mest av dom gröna, men några få är gråbruna också.

Jag har rensat bort jättemånga, och nu tycks det som att det lugnat sig med gnagandet på mina små plantor.

Sen undrar jag också hur gråsuggorna ser ut? Hur känner man igen dom? Kan ju vara bra att veta om det dyker upp sådana också =)
Nellie
Hej igen Norrland.

Skickar med en länk till Anticimex så du kan kika på dem.
Egentligen räknas nog inte gråsuggan till skadedjur, men om de använder växthuset som BB, och blir hundratals måste man bekämpa dem.
Lite kuriosa, de är urtidsdjur och en av få levande dinosauirier på vår jord.

Lycka till!

Nellie

Anticimex, gråsuggor

rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon