Ullet
Här är en länk till en bild av den fina pion jag fått av mina svärföräldrar, är den inte vacker? Man får direkt pionfeber av att kolla in alla vackra pionbilder...*sugen* Ngn hrä som har denna pion o kan berätta lite om den, jag är bara förälskad o har ingen verklighetsförankring alls vad gäller hur den är, om den är kinkig eller svår att få att blomma? Ngn m information? smile.gif

http://www.peonies.net/Peonies-Bowl%20of%20Beauty.htm
kerstin z5-6
Snäll och trevlig samt mycket vacker -ett kap ! smile.gif svärföräldrar och pion smile.gif
Ullet
Tusen tackar förresten, jag ska vårda dom ömt. wink.gif *bockar o bugar*
Bra att den är snäll o trevlig, vill inte ha nåt som bits i rabatten... laugh.gif
Jo, svärmor tycker jag är bra att handla åt som bara önskar mig saker till trädgården. Bra för dom o för mig. Jag gillar det lite gammeldags'a o den här pionen tilltalade den ådran.... smile.gif Fick nån lite limegrön vallmo, liten till växten (kommer inte ihåg namnet på rak arm) också.
kerstin z5-6
Glömde säga att min står lite halvskuggigt och tom där sköter den sig bra -så därför ar den ett kap -lär bli ännu praktfullare i soligt o ljust läge smile.gif
Mia, zon 3
Visst är pioner härliga.....
Somliga förordar full sol, somliga halvskugga..... det är ju bara ännu ett bevis för vilken trevlig & tålig växt det är! (Själv upplever jag att i full sol blir det något fler blommor, men i halvskugga står de längre.)
Betty
Jag med har en 'Bowl of Beauty', har sett att den kallas näckrospion på en del ställen. En underbar o lättskött pion, min står i full sol.
Sätt den inte för djupt för då kan blommorna dröja - min blomvägrade fyra år efter en flytt!
Och ge den ett bra stöd, blommorna är så tunga att annars doppar den huvudena i backen...
Ullet
Bra, jag har funderat på detta m blommorna, de såg så tunga ut. Bra tips!
Det blir nog i full sol tror jag, bra gödslad jord o tillsammans med lite andra rosa o vita blommor...Blir nog snyggast i den rabatten..fast allt annat blir ju också fint. Pioner är min nya fascination...bland många andra. biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif laugh.gif
camelm
Hej
Tips på bra stöd som håller. Mina har precis börjat blomma så det syns nog inte så bra på bilden. Men förra året när alla blommande runt midsommar så fungerade detta kanonbra. Det är en "enkel kompost" som jag har köpt, en sån med fyra sidor som man bygger ihop för kompost. Men gubben min har böjt till den så att den är rundad istället.

Lycka till.
Ullet
Aha! *tar emot alla tips med öppna armar*

Pioner känns det som blir som en drog, vilka underbara blommor?! Vilken sort har du som är så intensivt röd?

(Har ett gammalt kompostnät som jag skulle kunna använda så där..Men då måste jag gräva en rund rabatt också...*S*
Betty
Såna här pionstöd finns att köpas på bl.a. handelsträdgårdar och plantskolor för ca. 80:-/st.

Man kan också klippa till en bit av sånt där spaljénät av grön plastad tråd, det kan räcka med att lägga biten direkt på marken över pionen, sen höjer man den bara vartefter pionen växer igenom nätet och blir högre. Ett till förslag är att du slår ner fyra bambukäppar runt pionen och fäster nån sorts snöre eller liknande runt varje pinne och sedan i kryss tvärs över, då bildas ett enklare rutmönster som pionen får växa upp genom. Denna variant passar bra om man har fått en lite större pion, en som inte bara är små knortar i backen lixom, om du förstår vad jag menar... rolleyes.gif
Eller varför inte fläta ett stöd av pil eller vide! smile.gif
camelm
Frågan om vilken sort jag har som är så röd... tyvärr vet jag inte det. Jag köpte landstället för 3 år sen och där stod det på våren. Det blir bara fler och fler och visst är de härligt röda när de är i blom, en av mina favoriter på denna annars skogstomt.

Vi satte upp kantpinnarna förra sommaren när jag körde runt med gräsklipparen, nu undviker jag att köra för nära iallafall biggrin.gif

Just att det blir fler och fler gör att denna rabatt inte kommer att kunna begränsas till denna storlek med rabattpinnarna, men med kompostnätet eller liknande går det att bara öka storleken och inte riskera att några hamnar på marken av de tunga regnet som kommer.
Exotic
CITAT (Ullet @ 14-06-2004, 20:56)
Här är en länk till en bild av den fina pion jag fått av mina svärföräldrar, är den inte vacker? Man får direkt pionfeber av att kolla in alla vackra pionbilder...*sugen* Ngn hrä som har denna pion o kan berätta lite om den, jag är bara förälskad o har ingen verklighetsförankring alls vad gäller hur den är, om den är kinkig eller svår att få att blomma? Ngn m information? smile.gif

http://www.peonies.net/Peonies-Bowl%20of%20Beauty.htm

Mmmmmm Vacker ,lyckans dig wub.gif

MVh Exotic som oxå älskar pioner
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon