Full version: Vallmo!
renate
rolleyes.gif Nu har mina Vallmo börjat blomma upptäckte jag i morse,det blåste som bara den och ösregnade.När vallmo blomma ska solen lyser på dem.I eftermiddag kunde jag tar några bilder.Om ni orkar och titta på dem. tongue.gif

Renate
En till vallmobild från i dag i ösregn.
humla
Somrigt! smile.gif Visst är det härligt när de kommer, alla blommor... wub.gif
pejori
CITAT (renate @ 14-06-2004, 21:01)
rolleyes.gif Nu har mina Vallmo börjat blomma upptäckte jag i morse,det blåste som bara den och ösregnade.När vallmo blomma ska solen lyser på dem.I eftermiddag kunde jag tar några bilder.Om ni orkar och titta på dem. tongue.gif

Renate

orkar alltid att titta på dina vackra bilder biggrin.gif biggrin.gif
härliga som alltid rolleyes.gif rolleyes.gif
Mia, zon 3
Åhhhh, Renate.......... vilka bilder!
Vad heter den vita? Var kan man hitta en sådan? Det är sådana blommor som gör mig lika hagalen som Hannu.......
lolo
Jättefint! Jag fick av en bekant höra lite fakta om vallmo, och hon sa att endast röd vallmo ger opium. De som knarkar kan tydligen ta sig in i rabatter med röd vallmo och gräva upp dem för eget bruk. Är det sant? Vad finns det egentligen för olika vallmosorter, bortsett från den röda?/Ann-Louise
Mia, zon 3
CITAT (lolo @ 15-06-2004, 10:09)
Jättefint! Jag fick av en bekant höra lite fakta om vallmo, och hon sa att endast röd vallmo ger opium. De som knarkar kan tydligen ta sig in i rabatter med röd vallmo och gräva upp dem för eget bruk. Är det sant? Vad finns det egentligen för olika vallmosorter, bortsett från den röda?/Ann-Louise

Det låter som en skröna...... De äkta opie-vallmona som jag har sett har varit vita/bleka med stora svartlila mittfläckar. Dessutom ska det gå åt rätt mycket för att göra något som är "kul" i de kretsarna. Men vallmo har odlats länge för sina sömngivande (=narkotiska) egenskaper, så något ligger det säkert i det. Men skulle man nu vilja knarka i trädgården tror jag det finns mycket mer effektiva växter än vallmo att snaska på.... alla giftiga, förstås..... Och i kryddhyllan har vi ju muskot - det kan man bli hög på. Saffran är giftigt i stora mängder.... det går att hålla på hur länge som helst!
Men jag tror nog att du får ha dina vallmor ifred, oavsett färgen....

Sorter finns det många, de som är på bild här misstänker jag är Papaver orientale - orientvallmo/jättevallmo. Den är perenn, och finns i alla möjliga färger (utom blått). Sedan har du vanlig kornvallmo, P. rhoeas, också den finns i många färger, ettårig. P. somniferum, opievallmo är också ettårig, finns många varianter. Har sett att det finns pionvallmo, som kallas P. paeoniflorum (eller nåt) men jag har för mig att de också är opievallmo-varianter.
Sedan har du alla Meconopsis-arterna, M. betonicifolia och M. grandis om du vill ha blått, M. cambrica, M. sibirica/nudicaule om du vill ha orange-gult-rött....
Och många fler! Leta runt lite på Papaver eller Meconopsis så får du se massor!
lolo
Tack för ditt utförliga svar! Nä, man vill ju inte riskera att rabatten blir uppgrävd. Men då låter det riskfritt att satsa på lite vallmo? Tycker de är så fina vid blomningen. /Ann-Louise
amaira
Den vita var verkligen vacker!

Bidrar med en vanligt röd (jättevallmo) och den gula sibiriska vallmon.

kramisar/amaira
Kajsa

Här vallmon Helen Elisabeth, som i år fick 12 blommor.
renate
CITAT (lolo @ 15-06-2004, 15:47)
Tack för ditt utförliga svar! Nä, man vill ju inte riskera att rabatten blir uppgrävd. Men då låter det riskfritt att satsa på lite vallmo? Tycker de är så fina vid blomningen. /Ann-Louise

Jag tror inte att det är någon större risk att vallmorabatten blir uppgrävt,det går åt en hel del.Det är Opiumvallmo,den ettåriga sorten som används till framställning av opium,det krävs en större odling än en rabatt.Man använda bara frökapslarna.Det finns vallmofrö att köper till bakning.I Tyskland bakar man vallmokaka,den är vedervärdig.
Den vita på bilden heter Papaya Orientale alba, jag har frösådd den själv.
Renate rolleyes.gif rolleyes.gif tongue.gif
camelm
Hej
Jag delar också med mig härliga bilder på min vallmo. Den blommade för fullt i helgen som var, när jag åkte hem på söndagskvällen så låg de mesta ner och började tappa bladen. Så nästa gång jag kommer är de borta... kort blomningstid men oj så härlig röd.

renate
CITAT (camelm @ 15-06-2004, 21:33)
Hej
Jag delar också med mig härliga bilder på min vallmo. Den blommade för fullt i helgen som var, när jag åkte hem på söndagskvällen så låg de mesta ner och började tappa bladen. Så nästa gång jag kommer är de borta... kort blomningstid men oj så härlig röd.

Mmm så fina de är,ja blomningstid är kort man måste passa på och njuta. Vad är det för sort?
Renate
camelm
Hej

Det vet jag tyvärr inte, så som med mycket annat i min trädgård (sommarställe).
Men de finns där som en rad brevid infarten, ca 15 meter långt och 1/2 meter brett.

Om det är någon som vet vad det är så tar jag tacksamt mot allt ni kan dela med er,

/tack, Camilla
amaira
Några morgonbilder på temat jättevallmo:

Solens första strålar har fått en ny vallmo att börja veckla upp sig. En morgontidig humla är på allerten och gör sig redo för inflygning.

Humlan har försvunnit in under ståndare och blad, och här kommer nästa gäst.
Betty
Snart, mycket snart ska denna svarthåriga sibiriska vallmo slå ut.

Om inte denna brunhåriga skönhet hinner före!

Den brunhåriga är en Meconopsis grandis - Stor bergvallmo.
Mia, zon 3
Apropå vallmo - någon som testat kornvallmo-sorterna som är "pastelliga"? Typ Angel's Choir, Angel Wings etc.... Jag vill ha sådana som är BLEKT rosa, rosalila eller vita, inte knallrosa saker.....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon