CITAT (lolo @ 15-06-2004, 10:09)
Jättefint! Jag fick av en bekant höra lite fakta om vallmo, och hon sa att endast röd vallmo ger opium. De som knarkar kan tydligen ta sig in i rabatter med röd vallmo och gräva upp dem för eget bruk. Är det sant? Vad finns det egentligen för olika vallmosorter, bortsett från den röda?/Ann-Louise
Det låter som en skröna...... De äkta opie-vallmona som jag har sett har varit vita/bleka med stora svartlila mittfläckar. Dessutom ska det gå åt rätt mycket för att göra något som är "kul" i de kretsarna. Men vallmo har odlats länge för sina sömngivande (=narkotiska) egenskaper, så något ligger det säkert i det. Men skulle man nu vilja knarka i trädgården tror jag det finns mycket mer effektiva växter än vallmo att snaska på.... alla giftiga, förstås..... Och i kryddhyllan har vi ju muskot - det kan man bli hög på. Saffran är giftigt i stora mängder.... det går att hålla på hur länge som helst!
Men jag tror nog att du får ha dina vallmor ifred, oavsett färgen....
Sorter finns det många, de som är på bild här misstänker jag är Papaver orientale - orientvallmo/jättevallmo. Den är perenn, och finns i alla möjliga färger (utom blått). Sedan har du vanlig kornvallmo, P. rhoeas, också den finns i många färger, ettårig. P. somniferum, opievallmo är också ettårig, finns många varianter. Har sett att det finns pionvallmo, som kallas P. paeoniflorum (eller nåt) men jag har för mig att de också är opievallmo-varianter.
Sedan har du alla Meconopsis-arterna, M. betonicifolia och M. grandis om du vill ha blått, M. cambrica, M. sibirica/nudicaule om du vill ha orange-gult-rött....
Och många fler! Leta runt lite på Papaver eller Meconopsis så får du se massor!